RWS Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Og nå lurer jeg på om det ikke er på tide å slappe av litt med kreativ tenkning, før man blir helt gal, eller helt genial ... Nei du sier noe... Sitter her og spiller på slurva selv.... Men hvordan vil du si at de sammentreffene er styrt, for styrt må de jo være i såfall ... og hvem styrer dem i så fall? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Nei du sier noe... Sitter her og spiller på slurva selv.... Men hvordan vil du si at de sammentreffene er styrt, for styrt må de jo være i såfall ... og hvem styrer dem i så fall? Siden egoet er en illusjon, vil jeg heller grunnet litt på hva er det som blir styrt. (jeg tar da for gitt at det ligger noe bakenfor) - hva er det å styre, og hvor skal det styres til Og for å finne ut av det, må man vel helt slutte å forholde seg til egoet, fordi det gir bare flere illusoriske svar - og man må slutte å ta til seg all denne opparbeidede kunnskapen også, fordi den er jo like falsk Så hvis alt av viten om person og kunnskaper skal bort - hva blir igjen, og hvilke svar eller spørsmål finner man i det "rommet" Lenke til kommentar
RWS Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Siden egoet er en illusjon, vil jeg heller grunnet litt på hva er det som blir styrt. (jeg tar da for gitt at det ligger noe bakenfor) - hva er det å styre, og hvor skal det styres til Wait til you get a load of my ego... It is NOT an illution Da gjenstår det bare å finne ut hvem som styrer da antagelig og her er det mye rare påstander, det kan du vel være enig i og ærlig nok til å innrømme, selv om du sikkert er sikker på at det er guden du har valgt som står bak...? Og for å finne ut av det, må man vel helt slutte å forholde seg til egoet, fordi det gir bare flere illusoriske svar - og man må slutte å ta til seg all denne opparbeidede kunnskapen også, fordi den er jo like falsk Her må du nok utdype litt, for jeg skjønner ikke helt hvorfor egoet ikke skal kunne benytte seg av kunnskap, hva for en verden blir det liksom? Så hvis alt av viten om person og kunnskaper skal bort - hva blir igjen, og hvilke svar eller spørsmål finner man i det "rommet" Du finner tydeligvis gud der... fordi du frykter egoet ditt... eller noe slikt. Personlig har jeg det alt for gøy med den kunnskapen jeg har, og mere har jeg lyst til å vite, til å droppe mitt ego og tilbe en flyktende, usynlig gud ingen vet om eksisterer... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Wait til you get a load of my ego... It is NOT an illution Da gjenstår det bare å finne ut hvem som styrer da antagelig og her er det mye rare påstander, det kan du vel være enig i og ærlig nok til å innrømme, selv om du sikkert er sikker på at det er guden du har valgt som står bak...? Først og fremst: Hvorfor skulle jeg sitte her å kaste bort tiden med å lyve, for deg eller noen andre? Nei, jeg forsøker slett ikke å finne ut hvem eller hva som styrer - men jeg forsøker å finne mitt eget sted i helheten, for dermed å klare å se hvor veien må gåes for å kunne fullt ut bli en såkalt "opplyst" Her må du nok utdype litt, for jeg skjønner ikke helt hvorfor egoet ikke skal kunne benytte seg av kunnskap, hva for en verden blir det liksom? I en egoistisk verden må man så klart benytte sitt ego for å nå målene som den egoistiske verden forsøker å selge deg, og det stemmer helt perfekt. Så får det være opp til hver og en, om de velger den gyldne middelvei, eller om de går for ødeleggende snarveier. Du klarer ikke å "se" den andre verden, så lenge du er overskyet (ditt sinne har evig nok med å prosessere egoinntrykkene, og dermed blir det ikke plass og ro for å la sinnet jobbe i full frihet) av tanker og følelser skapt av din egoistiske side, og klamrer deg til disse - det handler om lyst og begjær og grådighet. Og så lenge det begjærlige egoet får bestemme, vil det protestere mot alt som kan rokke ved dens posisjon. Du lever kort sagt i et selvpåført fengsel, men så lenge det er fullt opp av distrakterende polstringer (nytelser) tror du at du har det bra nok - men hadde det vært sånn at du manglet disse polstringene, kunne det tenkes at du ville være mer åpen for forslagene ... Du finner tydeligvis gud der... fordi du frykter egoet ditt... eller noe slikt. Ego er ingenting å frykte, men det er heller ikke noe å samle på Personlig har jeg det alt for gøy med den kunnskapen jeg har, og mere har jeg lyst til å vite, til å droppe mitt ego og tilbe en flyktende, usynlig gud ingen vet om eksisterer... Personlig har jeg også det veldig gøy med mitt eget sinn, men ser også hvor det blir for mye av det gode - og du vet jo at nytelsens kjerne er lidelse - så det er viktig å se den grensen hvor den går Jeg har jo i likhet med deg lyst til å vite mer, men det betyr ikke at jeg skal fylle hodet med så mye informasjon som overhodet mulig - man behøver nemlig ikke all informasjon. Man skal finne og lete etter akkurat den informasjonen man individuelt må ha, for å klare å "se". Så det handler ikke om å forstå, det handler om å øve opp evnen til å se, og da snakker jeg ikke om synssansen. Tenk deg bare mulighetene - der har vise menn sittet hele livet sitt (for over 2000 år siden), og kommet frem til svar på vitenskapelig spørsmål, som vi bekrefter i dag via våre egne sekulære vitenskapsmenn og kvinner - og hvor vi har brukt umåte med tid og penger på å sende fysiske ting og tang i bane rundt klinkekula vår, mens det har sittet smarte hoder her på jorden og bearbeidet disse, og kommet frem til akkurat de samme svarene som disse pussige munkene fant lenge før vitenskapen var påtenkt. Så det er på grensen til komisk, at noen enda ikke skjønner at metodene har noe for seg - men bare fortsetter å jage sine suksesser og tramper på sine medsøsken, for så å ende opp med å få ett anstendig nok antall besøkende i sine begravelser, og så var det livet over Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg ser heller ikke vitsen med å lage dødelige vesen så de kan leve i 80 år for så å leve i uendelighet i udødelighet, hvorfor ikke bare skape oss udødelig fra dag 1? Det eneste svaret som noen gang kan være logisk og rett er at man lever, så dør man. Man er jo udødelig fra dag en. Det at kroppen din dør, har ingenting å si for sjelen din. Og vitsen med å leve på jorden, slik jeg ser det, er å erfare. OG jeg tror vi blir gjenfødt igjen, og igjen, og igjen og igjen. Det kan jo også være slik som Andy Weir's "The Egg". Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Tenke seg til en evighet ,,, vanskelig nok det .,.. tenk så at en har levd en million liv, og atter milloner - og de levende vesnene du møter i hvert bidige liv, er akkurat de samme, bare i forskjellig innpakning Så, det betyr at alle de du elsker og hater - har du hatet og elsket før ... dermed blir det meningsløst å hate noen spesielle, og for den del elske noen spesielt Du har sugd puppen hos din verste fiende, i ett eller annet liv før, eller så får du sjansen i ett senere - Stilig Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 19. mars 2013 Del Skrevet 19. mars 2013 Man er jo udødelig fra dag en. Det at kroppen din dør, har ingenting å si for sjelen din. Og vitsen med å leve på jorden, slik jeg ser det, er å erfare. OG jeg tror vi blir gjenfødt igjen, og igjen, og igjen og igjen. Det kan jo også være slik som Andy Weir's "The Egg". Kan ikke udødelige erfare? Hva er vitsen med å leve for alltid da? 1 Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 23. mars 2013 Del Skrevet 23. mars 2013 Kan ikke udødelige erfare? Hva er vitsen med å leve for alltid da? Hvem har sagt de ikke kan erfare? Jeg sa det motsatte. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 24. mars 2013 Del Skrevet 24. mars 2013 Hvem har sagt de ikke kan erfare? Jeg sa det motsatte. Når man blir gjenfødt mister man all erfaring man har oppbygget seg i det forrige liv, selv om du ikke sa det direkte er det eneste logiske svaret at all erfaring dør med kroppen og den udødelige delen ikke holder på erfaringer. Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Når man blir gjenfødt mister man all erfaring man har oppbygget seg i det forrige liv, selv om du ikke sa det direkte er det eneste logiske svaret at all erfaring dør med kroppen og den udødelige delen ikke holder på erfaringer. Hvorfor skulle ikke den "udødelige delen" holde på erfaringer? Da er jo livet så og si bortkastet om man bare glemmer alt man har lært. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Hvorfor skulle ikke den "udødelige delen" holde på erfaringer? Da er jo livet så og si bortkastet om man bare glemmer alt man har lært. Kan du gi ett eksempel på en gjenfødsel tro hvor man blir født og ikke må lære seg å gå på nytt? Hvor man ikke må lære å snakke, lese, skrive... Og kanskje viktigst, lære troen sin om igjen etter å ha blitt gjenfødt? I de troene hvor man blir gjenfødt med høyere status etter at man levde ett godt liv, og lavere status hvis man levde et ondt liv, ville ikke alle forstå hvordan det fungerte etter 3, 50, 100 gjenfødsler og dermed ville bare standarden gå opp hvis man hadde erfaringene fra tidligere liv? For å ikke snakke om alle smutthullene som erfaring fra tidligere liv ville åpnet opp for. Dette gjelder også konsepter som himmelen, himmelen er umulig hvis man tar med erfaringer fra jorden. Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Kan du gi ett eksempel på en gjenfødsel tro hvor man blir født og ikke må lære seg å gå på nytt? Hvor man ikke må lære å snakke, lese, skrive... Og kanskje viktigst, lære troen sin om igjen etter å ha blitt gjenfødt? I de troene hvor man blir gjenfødt med høyere status etter at man levde ett godt liv, og lavere status hvis man levde et ondt liv, ville ikke alle forstå hvordan det fungerte etter 3, 50, 100 gjenfødsler og dermed ville bare standarden gå opp hvis man hadde erfaringene fra tidligere liv? For å ikke snakke om alle smutthullene som erfaring fra tidligere liv ville åpnet opp for. Dette gjelder også konsepter som himmelen, himmelen er umulig hvis man tar med erfaringer fra jorden. Du misforstår. Jeg sa den udødelige delen. Den dødelige delen, altså kroppen, glemmer det. Dessuten snakker vi om hva JEG tror på om jeg ikke tar helt feil? Da blir det feil å trekke inn religioner i og med at jeg ikke er religiøs. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Du misforstår. Jeg sa den udødelige delen. Den dødelige delen, altså kroppen, glemmer det. Dessuten snakker vi om hva JEG tror på om jeg ikke tar helt feil? Da blir det feil å trekke inn religioner i og med at jeg ikke er religiøs. det var du som noen poster over her påstod at erfaringer måtte følge den udødelige delen, og livet ville være bortkastet hvis man ikke gjorde det. Jeg viser at hvis gjenfødsel var tilfellet ville man ikke fått med noe av verdi, ikke engang noe av "spirituell verdi" fra ett liv til ett annet. Jeg har ikke nevnt noe om religion, og ja jeg kritiserer hva du tror, da du lurer deg selv til å tro noe som ikke er rasjonelt. Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 det var du som noen poster over her påstod at erfaringer måtte følge den udødelige delen, og livet ville være bortkastet hvis man ikke gjorde det. Jeg viser at hvis gjenfødsel var tilfellet ville man ikke fått med noe av verdi, ikke engang noe av "spirituell verdi" fra ett liv til ett annet. Jeg har ikke nevnt noe om religion, og ja jeg kritiserer hva du tror, da du lurer deg selv til å tro noe som ikke er rasjonelt. Hvorfor skal man ikke få med seg noe av verdi for hver gang man blir gjenfødt? Mine erfaringer er jo helt andre enn hvilke erfaringer en person i India har. Hvis jeg i forrige liv var indisk, og jeg døde nå, ville jeg hatt både min erfaring fra dette livet og erfaringene fra mitt liv i India i "himmelen" eller hva du nå vil kalle det. Men for hver gng man blir gjenfødt, tar man ikke de erfaringene med seg igjen. Da kommer man jo inn på "det store spørsmålet", altså hva meningen med livet er. Om erfaringene dine blir slettet når du dør har du ikke levd for noen ting. Da er hele livet bortkastet etter min mening. For å quote en bok "Body and soul. Two different things." Den ene delen vet vi relativt mye om, mens den andre delen vet vi ikke like mye om (sett at den eksisterer). Så alt jeg påstår er at det er en mulighet for at det vi erfarer akkurat nå er noe vi tar med oss videre senere. Hvis du leste den historien jeg linket til forklarer den akkurat det samme. For meg er det rasjonelt, og det er alt som betyr noe. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 (...) For meg er det rasjonelt, og det er alt som betyr noe. Nei, det er ikke rasjonelt for deg å tenke det, det er ønsketenking. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 For meg er det rasjonelt, og det er alt som betyr noe. Der har du hele problemstillingen, for du forholder deg ikke til hva som faktisk ER rasjonellt, men hva DU SYNTES er rasjonellt, du skaper med andre ord din egen rasjonalitet på dine egne premisser og det er, som nevnt over her, kun en ønske tenkning dessverre, iblandet en gedigen klump med kognitiv dissonans http://no.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans . Det er mulig at du mangler ærligheten til å se dette selv, men man lager altså ikke rasjonalitet selv, så enkelt er det ikke skjønner du... For det gjør nemlig ALT rasjonelt det, uten unntak!! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Har nettopp fått med meg to timer med nyttig veiledning fra en som har erfart dette med "gjenfødsel" - han er buddhistisk munk og har drevet på med forskning i over 40 år. I følge munken kan man tro akkurat hva man vil, men uten å forsøke selv og dermed skaffe seg personlige erfaringer med sannhetsgehalten i den "naturloven", blir alt annet bare spekulasjoner. Han er forøvrig overbevist om at den naturloven stemmer. Kart og terreng ... Lenke til kommentar
Quazer- Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvorfor er folk opptatt av et etterliv? Er ikke dette livet viktigere enn hva som kommer senere? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hvorfor er folk opptatt av et etterliv? Er ikke dette livet viktigere enn hva som kommer senere? Mange mennesker er redde for døden, vel og merke ikke like mange som er redde for å tale forran et publikum, men det har en solid andreplass. Hvis man er redd for døden er troen på et etterliv betryggende, akkurat som en som er redd for mørket finner lys betryggende. Hvis man tror at døden ikke er slutten blir det jo langt mindre viktig hva man gjør før døden... Lenke til kommentar
Quazer- Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hvordan kan man være redd for noe man ikke vet hva er? Hvem føler mest frykt når en bankraner sikter med pistolen mot kroppen ens av et voksent menneske og en unge, som ikke vet hva en pistol gjør? Det er derfor ingen rasjonell grunn til å frykte noe man ikke hva er. Det å si at dette livet er verdiløst og leve slik man tenker og håpe på et bedre i neste er infatilt. Hvis ikke dette livet betyr noe så gjør ikke de neste det heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå