Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke gigabit-hastighet?

TMB

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en NAS (Netgear ReadyNAS Ultra 4) og en PC som er koblet til en Netgear N600 (WNDR3700).

NASen har gigabit-nettverkskort, PCen har gigabit-nettverkskort og ruteren har gigabit-porter. Alikevel får jeg i gjennomsnitt kun 65 MB/s overføringshastighet når jeg skulle hatt 125 MB/s som gigabit er.

Why? Alle kabler er Cat 6 og det er ikke snakk om mer enn 1 meter kabel mellom hver enhet, så tap pga lengde er utelukket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.idg.no/pc...6.ece?curPage=2

Her er en test av den NAS'en - men hva slags disk konfigurasjon har du i den?

EDIT: Når jeg tester ytelse til / fra mine eksterne kabinett så bruker jeg altid en SSD til å skrive til / lese fra, da er jeg alltid sikker på at ikke PC'n som brukes i test er årsaken til eventuelle rariteter.

Snabelen

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Vel, det betyr jo mest sannsynelig at det ikke er nettverket som begrenser, men mest sannsynelig enten PCen din eller NASen (harddiskene) som ikke takler høyere overføringshastighet.

65 MB/s er det mine litt eldre 7200RPM disker klarer å overføre i snitt. Mine noe nyere disker takler rundt 80-90 MB/s. Ja selvsagt kun på store filer.

I Raid 0 så klarer dem gjerne rundt 150 MB/s, og da ville du nok nærmet deg 125 MB/s ja. Så, har du koblet diskene opp i RAID, og hva slags filer er det du overfører? Sist men ikke minst, hva slags media er det du skriver til?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det jeg testet var fra en 250GB 7200 rpm-disk av litt eldre årgang (3 år ca) til NASen som er satt opp i RAID0 med 3x 2TB WD Green (helt nye).

Bare tok en random mappe på en del GB for å se hastigheten bare.

EDIT: Nå testet jeg fra SSDen min og nå fikk jeg alt ifra 50 MB/s til 85 MB/s.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Jeg syns nå skrivehastighet på 65 MB/s er litt lavt... men har du testet å kopiere fra 7200 rpm disken til en annen disk internt i maskinen din? samme folder... bare for å ha noe som referanse?

Jeg makser ut gigabit nettverket mitt, og da viser windows 8 114 MB/s.... bare så det er sagt

Snabelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...