Gå til innhold

Hva mener dere om lithium batterier?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har lest endel saker i det siste om lithiumbatterier som CR123A og 18650 som har eksplodert og avgitt ganske giftige gasser. Dette har vært mest omtalt i lommelyktforum, men samme forhold og erfaringer erfares også i bl.a RC miljøer som bruker samme type batterier.

 

Årsakene ser ut til å være mange. For CR123A så er det tydeligvis viktig at hvis de seriekobles, så må de ha samme tilstand, merke og indre motstand. Dvs, man må ikke blande på noe vis. Noe er også feil bruk, ofte av at de tømmes for mye før de lades opp, eller at de overlades. Andre ser ut til å være tilfeldig, og uten at man hadde grunn til å forvente det.

 

Det er litt rart synes jeg, at dette ikke skjer oftere med laptopbatterier, som visstnok skal bruke 18650 batterier, eller fotoutstyr som ofte bruker CR123A batterier.

 

Synes også det er rart at når risikoen er såpass høy, at det er lov å selge. Langt fra alle brukerne kjenner til riktig bruk, og langt fra alle brukerne har den tekniske kompetansen til å ta forholdsregler. Om man bruker slike batterier slik man bruker vanlige alkaline eller nimh batterier, så kan jo konsekvensene være voldsomme.

 

Se bl.a dise sakene:

 

http://diglloyd.com/blog/2010/20100629_1-ExplodingCR123.html

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?330044-Dangerous-explosion-with-2-CR123A-primary

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?280909-Ultrafire-18650-3000mA-exploded

 

http://budgetlightforum.com/node/13539

 

Tror ikke mange kjenner til farene ved slike batterier...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lithium Ion batterier er i seg selv "farlige", og trenger en elektrisk krets som passer på at alt går skikkelig for seg.

 

En laptop, mobil etc. vil skru seg av, eller nekte å la deg skru seg på om spenningen er for lav. Dette er ikke fordi batteriet er helt tomt, men fordi du ville ødelagt batteriet om du tømte det helt. Det er også mange andre funksjoner denne elektronikken tar seg av, som f. eks maks last, ladestrøm og temperatur.

Kombinert så er det særdeles trygt om du bruker det i kombinasjon med slik elektronikk. Uten denne sikkerheten så kan det dog gå raskt for seg.

 

Uten noen kontroll på dette, så kan det kjapt bli litt mer farlig ja. Såklart, i forhold til de milliardene lithium-ion batteriene (ikke uvanlig at man har mer enn bare et par slike i hvert hjem) så er det svært lite skadeomfang sett i en helhet.

 

Høy energitetthet vil alltid være en risiko, og det kan skje mye farlig både med bla. bly-batterier, NiMH, Litihum Ion og Lithium Polymer, der sistnevnte kanskje er den mest ustabile å regne.

 

At ikke folk respekterer farene ved så mye potensiell energi er jo noe rart. Kanskje det er fordi det er lagret på et så lite sted at det ikke virker som noe farlig overhode.

 

Alkaliske batterier har vel dog vært noe mer vanlig å leke seg med, da disse leverer forholdsvis lav strømstyrke, og ikke så høy energitetthet om jeg har oppfattet det riktig. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Så jo i forumet at det var beskrevet utstyr som trakk opptil 200A og det er jo ganske friske strømmer må jeg si. Hendelsene som er beskrevet har også skjedd med batterier med beskyttelse. Det er lansert endel teorier, bl.a at varmen fra lykthuset påvirker det nærmeste batteriet annerledes enn det lengst unna. Ulike indre motstander og ulike spenninger når CR123A seriekobles er også en fare som trekkes frem når folk blander batterier.

 

Problemet med lithium er jo også når de smeller at de avgir gasser som ikke er bra å puste inn. Man få altså flere typer skader: Fysiske skader på interiør og kropp, brann der varme deler slenges rundt, og forgiftning når man puster inn gassen mens man f.eks prøver å slokke brann.

 

Tenker også på at mange holder slike lykter i munnen når de jobber, og det er vel neppe sundt om noe slikt skulle skje.

 

Årsakene som listes opp er jo mange, bl.a:

-Tømmes for mye før opplading

-Lades for lenge

-Fysiske skader

-Skader når lykten er utsatt for støt enten fra rekyler eller om man bruker den under sykling

-Miksing av nye og brukte batterier

-Miksing av batterier med ulik indre motstand

-Batterier er mistet i bakken

-Falske batterier

-Produksjonsfeil

-Utsatt for varme eller kulde

-Feil bruk i byggesett, bl.a egenprodusert RC utstyr som trekker for mye strøm,

-Kortslutning

-Oppskraping når batteriene settes inn eller tas ut

osv

 

Jeg synes det er rart at batterier med såpass stort skadepotensiale egentlig er lov å selge. Det er påpekt at når de brukes i tette produkter, som lykter, er faren større enn når de brukes i f.eks laptoper og kamera som er mer åpne og lettere gir etter.

 

Uansett, når jeg ser hvordan folk mishandler batterier både i bruk og lademessig samt fysisk, så er det ganske skummelt synes jeg. Ser jo også at de deles ut i mekanisk industri også, og får mye juling og slag.

 

Flott med masse energi i små enheter, men er skremt over skadeomfanget når det går galt.

Lenke til kommentar

Lever kanskje i litt for mye fare til at jeg synes dette virker særlig avskrekkende i grunn.

 

Nå har jeg ingen stattestikk på dette, men foreløpig så virker det som om det er rimelig sjeldent sett i forhold til enheter ute blant folk. Hørt om langt flere (inkludert meg selv) som har vært utsatt for langt større fare (varme/støt etc.) i andre deler av forsyningsnettet enn i batterier altså. :)

 

At jeg er overrasket over at ikke våre tabloidaviser har hauset dette opp i skyene er dog kanskje litt rart. Dette er jo ikke typisk dem. :) Det har jo kommet en person i ny og ne som har fått en laptop etc. som har eksplodert, men det skremmer tydeligvis ikke massene særlig, noe som kanskje er like greit, for SÅ ustabil teknologi er det altså ikke.

 

Det skal mer enn bare feil bruk eller mandagsprodukt for at det går galt. Gjerne en god kombinasjon av flere ting som kan gå galt. Høy temperatur, dårlig koblet/satt opp, dårlig produksjon og kanskje litt brukerfeil oppå det hele.

 

Nå er nok batterier helt nødvendig for å opprettholde samfunnet vårt, og som så mange andre ting som er farlig, men også nødvendig så troner nødvendighet høyest. Ellers hadde nok biler bla rangert høyt oppe på listen over noe som blir ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom til å tenke på en presentasjon fra Def:con der en fyr snakket om å angripe batterier på laptoper over nettverk. Det nærmeste han kom var å ødelegge firmwaren til en av brikkene i beskyttelseskretsen.

 

Forøvrig er det mest batterier av CE-kvalitet (Chinese Export) som kan være direkte farlige å bruke. Noen av disse har ikke sikkerhet mot overlading, utlading og overtemperatur osv. Andre har svært dårlig beskyttelse. Jeg for min del ville ikke brukt Litihum-batterier fra Alibaba Express eller eBay uten å være sikker på slags batterier det egentlig er.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet så er det mye falske batterier ute på markedet, og mange klistrer en kopi av et kjent merke på et uekte batteri så det er vanskelig å se om det er ekte eller ei. Ulykker har også skjedd med ekte batterier.

 

Såvidt jeg vet så kutter beskyttelseskretsen batteriet før det blir farlig lav spenning, og f.eks laptoper som står tilkoblet hele tiden lades vel kun opp til 80% som regnes som optimalt. Dvs, når en laptop går tom for strøm, så er ikke batteriet helt tomt men utladet ned til sikkert nivå.

 

Trodde det var fysiske koblinger som styrte sikkerheten, men om det har firmware så er det vel "bare" å la batteriet tømme seg helt eller la det få full lading selv om det er 100% fullt.

 

Såvidt jeg vet er det 18650 batterier som er i laptop batterier. De skal være noe tryggere enn CR123A, men risikoen er vel lik på alle lithium batterier.

 

Er jo også skeptisk til hva som kan skje med elbiler som er i en bilulykke, som enten blir fysisk skadet eller utsatt for brann. Med så store skader på så små batterier, så må jo skadene bli voldsomme om noe skulle skjedd med batteripakken til en bil.

 

Med tank på at man advarer om at lightere inneholder brennbar væske, så er jeg overrasket over at lithiumbatteriene egentlig er lovlige med tanke på potensialet for eksplosjoner.

 

Kjenner også til kinesiske batterier, men tenker samtidig på kinesiske mobilprodusenter og om de er like slepphendte med batteriene til mobilene som de er med bl.a CR123A og 18650

Lenke til kommentar

Nå tåler ofte forpakningene til disse lithiumbatteriene en hel del eksterne påkjenninger, og selv hvor små og pinglette de ser ut, så har de overlevd det meste jeg har slengt på dem.

 

Uansett, at de tåler en hard forntkollisjon er derimot ikke så sikkert nei. Men med tanke på hvor lette disse bilene er, og hvor små de er, så tror jeg neimen at batteriene mine ville vært mitt minste problem i en frontkollisjon hvor sannsyneligheten er stor for at bilen du kræsjer med er både 3 og 4 ganger større. For ikke å snakke om de faktisk store kjøretøyene, hvor du kan vente å bli paddeflat.

 

Men igjen, det er da fortsatt ikke nødvendigvis noe tryggere med en 100L høyeksplosiv bensintank. :)

Men skulle gjerne sett om det var noe statestikk eller eksempler på akkurat et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Syes bare det er rart at i et land hvor man blir passet på og det meste er forbudt, så tillates slike batterier solgt. Det er 16 års aldersgrense for bruk av stjerneskudd

http://www.brannvernforeningen.no/Brannvern-i-hjem-og-fritid/Jul-og-nyttar/Trygg-bruk-av-fyrverkeri

så alle barna som bruker det er faktisk kriminelle.

Vannscooter er forbudt, man forbød skateboard, og det skal ikke mye til risiko før ting forbys. Når man ser slike skader som det er linket til, så er det rart det ikke havner under terrorlovgivingen om man kjøper slike batterier.

Lenke til kommentar

Det er som sagt kun snakk om den evige nødvendighet VS fare.

 

For det er en ting Vannscooter, skateboard og stjerneskudd har til felles, og det er at ingen av dem er særlig nødvendige i samfunnet. Faren trenger ikke være høy for å forby noe mindre nødvendig.

 

Det finnes tonnevis av ting som er både skadelige og livsfarlige, men som har høy nødvendighet/man ikke kan klare seg uten. Med en gang faren overgår nødvendigheten, så kan du banne på at staten bannlyser det. Det har ingenting med at vi eller staten ikke vet om farene.

 

I tillegg til bare fare, så vil også farene for miljøet ha en solid vektlegging.

 

Kort sagt: Ting kan være så farlig det bare vil, så lenge det er nødvendig nok. Og nesten alle former for høye energikonsentrasjoner er livsfarlige for mennesker. Elektrisitet, gass og olje, flytende hydrogen, og de fleste former for batterier (der de med høyest konsentrasjon er værst) er bare et fåtall eksempler.

 

Finner vi en måte å lagre energi på tryggere, og i høyere konsentrasjoner som direkte erstatter lithium-ion og andre, så blir jeg ikke sjokkert om Li-ion og disse andre batteritypene blir ulovlig over dagen.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...