OV-103 Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg vil gjerne henge opp noen rom bilder (av romstasjonen, jorda osv.) i leiligheten min. Størrelsen vil jeg helst at skal være rundt 60*60cm, eller rundt den størrelsen. Hos Japan Photo ser jeg at en kan få så store bilder på både akrylglass og Alu-plate. Men jeg har aldri sett hvordan resultatet med akryl aller alu blir i praksis. Er det noen som har erfaring med det? Hva er fordele/ulempe med akryl vs alu? Tilleggsspørsmål: Vil en oppløsning på 6000x6000 gi et bra bilde når det printes ut i 60x60cm? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 6000x6000px gir 254 dpi når det skrives ut i 60x60cm, og det burde dermed gå helt fint å skrive ut såpass stort. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg har printet ca 175dpi på 60x60cm og det gikk også greit. aluplate har en finish som ligner matt papir; acryl er som glossy papir. Tror acryl passet best til motivene dine. Dette er vel bilder fra nettet; har disse en copyright som gjør at du kan printe de ? Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Dersom det er NASA sine bilder, er de så vidt jeg vet public domain - og dermed greie å skrive ut. Derivasjoner og andre kilder kan det dog være verre med... Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Takk for svar. Jeg har printet ca 175dpi på 60x60cm og det gikk også greit. aluplate har en finish som ligner matt papir; acryl er som glossy papir. Tror acryl passet best til motivene dine. Dette er vel bilder fra nettet; har disse en copyright som gjør at du kan printe de ? Bildene er fra NASA og er public domain, så det burde ikke være noe problem. Acryl produktet kan bestilles i 2 versjoner "UV-Direkte trykk" og "På fotopapir". Ut ifra teksten på siden klarer jeg ikke helt å se hvilken av metodene som vil gi best resultat i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har bestillt en del biler fra JP i store format, og mitt valg har egentlig vært kombinasjonen av de to mediene du nevner. Galleriprint er Akryl "foran" bildet og Alu bak. Det er et par grunner til at jeg har valgt dette. Festemetoden: Til "ren" acryl så må du ta med "hjørnefestene". Det betyr at festene vises fremme på bildet. På Galleriprint så kan du få "usynlige" fester bak. Beskyttelse. Jeg er redd for at bildet ikke er så godt beskyttet når dett kommer inn mot vegg uten "beskyttelse". Dette er dog kun synsing fra min side, siden jeg ikke har testet ren acryl. En tredje, ren spekulativ grunn fra min side, er en teoretisk mulighet for "baklys" når en ikke har noe bak som skjermer. Men som sagt bare ren synsing fra min side. Bakdelen med galleriprint er prisen, som er noe høyere enn de media du nevner. Jeg har kjøpt en del bilder i galleriprint, i 40x60, men prøver å passe på når JP har tilbud. Av og til +- 30% rabatt. Mine galleriprint er i hovedsak naturbilder, og jeg har aldri sett bilder som er mer livfulle enn dette. Bakdelen er som med alle bilder som har glass foran, de viser svært lett reflekser fra lamper og andre lyskilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå