Intueri Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Hei godtfolk! Jeg har snart en eksamen i nynorsk og jeg har brukt litt tid på å pugge regler, men jeg har funnet ut at jeg lærer raskere ved å bare lese nynorske tekster - funnet flere slike tekster på daria.no, men de er ikke 100 % korrekte, så problemet med de for min del er at jeg vet ikke hva som er riktig eller ikke av det jeg leser ... Forslag til nynorske tekster som dere vet er rettskrevet etter gjeldende regler? Som takk for hjelpen, får alle som kommer med konstruktive tips en tommel opp (ikke at det er så mye å putte i lomma men). Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Du kan jo finne en hvilken som helst bok skrevet av disse forfatterne http://no.wikipedia....norskforfattere Det er veldig god trening å lese verk som er skrevet på nynorsk. Man får liksom en del stavingsregler og formateringsregler automatisk med på kjøpet, slik at det faller seg mer naturlig når du skal skrive nynorsk selv. Endret 8. oktober 2012 av Aleks855 1 Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Er selv en VGS elev, og nynorsk undervisning hadde jeg ikke en drøyt av helt opptil VG1. I VG1 fikk jeg 2, men jeg har lest et par bøker og skikket på Språkrådets nettsider, og fikk 4-5 nylig i år, så det hjelper absolutt å lese! Anbefaler Bikubesong av Frode Grytten, og Mor og fars historie av Edvard Hoem. 1 Lenke til kommentar
Intueri Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Er selv en VGS elev, og nynorsk undervisning hadde jeg ikke en drøyt av helt opptil VG1. I VG1 fikk jeg 2, men jeg har lest et par bøker og skikket på Språkrådets nettsider, og fikk 4-5 nylig i år, så det hjelper absolutt å lese! Anbefaler Bikubesong av Frode Grytten, og Mor og fars historie av Edvard Hoem. Det jeg tenker også, for jeg er jo ganske god på å skrive bokmål - og det kun fra å bare ha lest og skrevet mye. Takk for tipsene. Endret 9. oktober 2012 av Intueri Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 http://elevrom.sprakradet.no/skolen/minigrammatikk Veldig fin side som er verdt å printe ut hvis du ikke har internett under tentamen eller eksamen, 1 Lenke til kommentar
Intueri Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 http://elevrom.sprak.../minigrammatikk Veldig fin side som er verdt å printe ut hvis du ikke har internett under tentamen eller eksamen, Har man lov til å ta med seg slikt på eksamen? Det er videregående nivå ... Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Klart det. Alle hjelpemiddel er tillatne, bortsett frå Internett og andre verktøy som kan brukast til kommunikasjon. For norsk, samisk og framandspråka er heller ikkje omsetjingsprogram tillatne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå