ChrisCo Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg har lagt merke til at det utrolig mye begrepsforvirring her på forskjellig nettverks-utstyr, og helt ærlig, så begynner jeg å bli ganske trøtt av å lese de samme gjentakende feilene i forskjellige poster. Så derfor tenkte jeg at jeg skulle lage en guide/forklaring på hva som er hva.. Modem/Rutermodem/Multimodem: Første boks i nettverket ditt som tar i mot/sender signaler til/fra internett, eller mere korrekt sagt; Modulerer/Demodulerer binære signaler mellom deg og din ISP. Går ikke dypere inn i dette her. Et enkelt modem har som regel kun en RJ-45 Ethernet port og gjør ingenting annet enn å, ja du gjettet riktig, modulere/demodulere signalene mellom ditt nett og internett. Et rutermodem har i tillegg ruter funksjonalitet som innebærer bl.a. DHCP tjeneste og NAT service (Network Adress Translation). Disse har som oftest også en innebygd 4 porters switch som gjør at man kan koble til 4 enheter (f.eks. PC'er) i et eget broadcast domene, der DHCP tjenesten tildeler nødvendig nettverksinformasjon til enheter som kobler seg til. Denne informasjonen består av en lokal, privat IP adresse (f. eks. 192.168.1.2), nettverksmaske og IP adresser til DNS servere som gjør om adressen du skriver inn i nettleseren din til IP'en til den aktuelle nettsiden, som f.eks diskusjon.no til 87.238.40.90. De fleste DSL leverandører leverer i dag multimodem. Disse boksene har som oftest modem, ruter, 4 porters switch og trådløst nett innebygd. Man trenger i bunn og grunn ikke noe annet eller mer. Og har boksen din dette, så er det høyst sannsynlig et multimodem. Andre leverandører som leverer f.eks. internett over coax (Canal Digital), leverer som oftest et rent modem. Her må du ha en ruter etter modemet for å kunne koble til mer enn 1 enhet. (Trådløs)Ruter: Som beskrevet over, så er en ruter, nettopp det - kun en ruter. En ruter har ingen modem funksjonalitet og fungerer derfor ikke når du plugger den rett i veggen. Den må kobles til et modem! En ruter fungerer heller ikke som en switch, som er noe helt annet. Ruterens oppgave er i hovedsak å rute "Lag 3" (IP) trafikk mellom nettverket ditt (LAN'et ditt), og internett. Rutere kobler sammen forskjellige IP nettverk. De lager et privat broadcast domene, et lokalt nett, med en egen IP adresse range. Disse IP adressene er private, som betyr at de ikke kan brukes på internett og og kan ikke rutes til "der ute". Derfor gir alle rutere ut de samme IP adressene, innenfor 10.x.x.x, 172.16.x.x - 172.31.x.x og 192.168.x.x området. Og her kommer NAT inn. NAT funksjonen tilføyer et tilfeldig nummer etter din lokale IP adresse og fører dette opp i NAT-tabellen sin. Så når du sender en forspørsel til en nettside, så er det faktisk modemets IP adresse (din offentlige IP) som blir brukt som avsender adresse, og da med det NAT-nummeret som er tilføyd din lokale IP adresse. Når ruteren mottar svar fra nettsiden, så mottar den nettsidens IP adresse, tagget med ditt NAT-nummer, så ruteren vet hvor pakkene skal leveres, altså til den enheten som sendte den opprinnelige forespørselen. Switch: En switch er enkelt forklart en fler-grenet skjøtekontakt. Funksjonaliteten kan minne om en ruter, men det er vesentlige forskjeller; En switch opererer på MAC-adresse laget (Lag 2) og er derfor helt uavhengige av IP adresser for å kunne fungere - dvs. koble sammen lokale enheter i nettverk (LAN). En switch vil lagre MAC-adressen til nettverkskortet ditt i MAC-tabellen sin, samt hvilken port du er plugget inn i. En switch opererer, under normale omstendigheter, på full duplex på alle porter. Det vil si alle som er koblet til en switch med kabel har full utnyttelse av tilgjengelig hastighet begge veier. For eksempel: 2 PC'er er tilkoblet samme switch som kjører på 1Gbps. Begge maskinene sender og mottar hver sin fil samtidig, og skal kunne både sende og motta på 1Gbps. Full duplex vil si nettopp det, at man kan sende og motta samtidig på full hastighet. En annen fordel med switch, er at selv om det skulle være tilkoblet flere enheter på denne switchen, så vil ikke de bli påvirket av trafikken til og fra de to maskinene som driver med filoverføringen til hverandre. Og de andre vil også ha 1Gbps til rådighet mens overføringen pågår. Hub: En hub er nesten det samme som en switch. Den grunnleggende forskjellen er at all trafikk som blir mottatt, blir sendt ut igjen på alle porter, unntatt den porten det kom inn på. Ved mye nettverkstrafikk så vil en hub være ugunstig da tilgjengelig båndbredde blir fordelt på alle porter, i motsetting til switchen som har gitt båndbredde på alle porter. Og en annen ulempe med hub, er potensielle pakke-kollisjoner. Fordi all trafikk blir sendt ut alle porter så risikerer man at pakker sendt fra 2 eller flere enheter kræsjer og kommer ikke fram dit det skal, eller i værstefall kommer pakkene fram korrupte. Da må de sendes på nytt, noe som reduserer den opplevde hastigheten på nettverket. Håper dette kan være med å oppklare noen utstyrsbegreper og funksjoner, og så man kan unngå så mange tråder som går ut på det samme, fordi folk ikke vet hva de skal ha av utstyr. Kom også gjerne med tips til endringer eller tilføyinger! 3 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Bra grunnleggende informasjon, har lagt merke til selv at det er veldig mye forvirring ute og går Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Her har lenge irritert meg grønn på dette, så all klargjøring ovenfor brukermassen er velkommen. Note til teksten i OP; Trådløst er egentlig bare et AP (access point) som kobles til en ruter. De med egen ruter (som meg) har ikke noen ruter i AP'et, da denne virker kun som et æh... tilknyttningspunkt (AP) for enhetene som kobler seg trådløst opp. Boksen har kun parametrering av det trådløse nettet (dvs kanal, htz rate, VPA og denslags, men ikke DHCP etc- slikt finnes i ruteren). Det folk kaller "ruter" er altså normalt boks med modem+switch+ruter+ap og det er ikke rart oppsett av noe slikt blir både forvirrende og mangelfullt. Vi som kjører separate bokser hjemme lever nok "i en annen verden" og er visst nødt til å leve med begrepsforenklingen verden synes å pakke på oss. Det mest problematiske er jo mangelen på kontroll disse alt-i-ett boksene tilbyr. Det blir som bil uten ratt som folk tror er himla enkle i bruk nettopp fordi den mangler ratt. Du verden som jeg misliker slike "hjemme bokser", måtte nesten ta kvelertak på ISP'en min før de gikk med på å levere meg et enkelt modem. Himmel! Nei, takke seg til en pfSense med ulike bein (nett) for WAN, WAN2, LAN, WLAN og BACKUP (WAN2 = backup internett forbindelse). En managed 48 ports HP switch, kabel til alle rom for fast plasserte enheter. Egen AP boks for trådløst med gjestenett (eget VLAN) satt med egen båndbredde. PPTP eller OpenVPN. Oppetid = 2 år hittil, nedetid = 0 (når en av ISP'ene driter seg ut, logger jeg det og krever redusert betaling). Så spør folk deg om du vil se på "ruteren" deres og du føler deg aldeles kneblet i et eller annet tåpelig oppsett GUI. Endret 8. oktober 2012 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 En ting, brannvegg: "Router with an attitude". En brannvegg er i prinsipp ikke annet enn et ekstra sett regler for hvordan en router skal håndtere (begrense) ruting av trafikken mellom ulike nett. Et begrep som senere er voldtatt av OS skapere ved å kalle laget mellom nettverket og os for "brannvegg". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå