Gå til innhold

GeForce 660/660Ti. Støy?


buestad

Anbefalte innlegg

Jeg har bygget meg ny PC men var så i tvil på skjermkort at jeg ventet. Jeg spiller også ganske lite så tenkte jeg kunne teste med den integrerte HD4000 for å se hvordan det funket.

 

Nå ser jeg at det blir litt trist med HD4000 og en såpass kraftig PC, så jeg vurderer å kjøpe et nVidia kort. Har best erfraringer med fremfor ATi/AMD fra tidligere...

 

Jeg gidder ikke bruke veldig mye penger på kortet så 660 Ti til 2500 er absolutt max, men lurer på om 660 til 1900 er like greit. Ser på tester at det ikke er veldig stor forskjell. (Har forøvrig en 20" Apple skjerm med 1680 x 1050 oppløsning)

 

PCen jeg har bygget er veldig stille. Det eneste jeg hører nå er CPU vifta som er stock fra intel, som jeg forøvrig vurderer å bytte, så skjermkortet være veldig stille i idle. i spill så er det ikke krise med litt lyd siden da har man jo på headsett eller høytalerlyd uansett...

 

Det kortet som jeg vurderer sterkest nå er Gainward GeForce GTX 660 "Golden sample" men jeg har funnet lite info om støy. Har lest at Asus 660 Ti skal være veldig stille. Gjelder det for 660 også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqzORNGH

EVGA-kortene bråker med enn nødvendig, så styr unna dem. Ellers tror jeg ikke de bråker mer enn normalt, ellers ville det vært nevnt i tester o.l. Men siden du ikke er en hardcore gamer ville jeg valgt HD7850, som gir mer for pengene, men som mangler noen gaming-rettede funksjoner du ikke nødvendigvis trenger.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se på tester så er HD7850 treigere enn GTX 660 til omtrent samme pris avhengig hvilken produsent man velger. Jeg sier også at jeg foretrekker nVidia pga tidligere erfaringer med ATi så jeg forstår ikke helt hvorfor du foreslår dette kortet. Eneste hadde vært om det var superstille, men det jeg har lest taler heller ikke for det i forhold til Grainward GTX 660 kortet. Vil nesten si at støy er pri 1.

 

Edit: 660 kortene ligger vel en hundrelapp eller to over i pris, men det er ikke så nøye.

Endret av buestad
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er denne "golden sample" varsjonen som koster 200kr mer. Er det bare en overkolkket versjon? Kan jeg kjøpe den normale versjonen og overklokke selv å få samme resultat?

Overklokking er aldri garantert, fullt mulig du kan kjøpe en vanlig utgave og få samme resultat, men også mulig at et vanlig kort ikke vil klare å overklokke like langt.

 

Min erfaring med Gainward-kjølere er at disse kan bråke en del.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper opp denne tråden igjen...

 

 

Jeg lånte et Radeon HD5870 kort av en kamerat i helgen og fikk forsåvidt gode resultater på CS:GO og Mafia2. CS:GO er jo så lettdrevet at jeg forsåvidt kan klare meg med HD4000 i CPUen. Mafia 2 klokket inn på ca 60FPS

 

Jeg synes derimot at kortet støyet for mye. Det er vel en standard kjøler på det. Jeg tenker derfor fortsatt på å kjøpe et stille GTX660 eller noe i den duren.

 

 

Det er jo veldig trangt inne i PCen min (Silverstone SG08B) så jeg ser for meg at det vil være litt viktig hvor varmlufta fra skjermkortet blir av. Noen spyr lufta ut bak mens andre slenger den opp. Jeg vil tro det er en fordel at den sendes ut bak i min PC, eller er dette ikke så viktig?

HD5870.jpg

Lenke til kommentar

Jo, i det kabinettet blir det rimelig viktig at du har en blower-kjøler, det kutter ned valgmulighetene betraktelig:

http://www.komplett....aspx?sku=761746

Denne kjøleren har en ulende lyd ved lav hastighet, men det er det eneste kortet med en slik kjøler i denne prisklassen.

 

EDIT:

Så du forstår hva jeg mener.

http://www.youtube.com/watch?v=nTeSjrhxKi0

Endret av arni90
Lenke til kommentar

ser ikke ut som du har modulær psu heller. tror du fort kunne fått mye bedre temperaturer og plass med en modulær en.

SG08B har ikke plass til vanlige PSUer og har en 600W PSU som standard.

 

takker for svar :p trodde det var den med plass til vanlig psu. ja da er nok 660 uansett best. har en 660ti med samme kjøler og ikke alle sammen viner på den måten. selv ikke ved stor load da disse kortene ikke blir varme og ikke trenger mye kjøling :p

Lenke til kommentar

Angående denne blower-kjøleren. Hvis det er den eneste måten å få all varmluft til å blåse ut bak, er det noen man bør styre unna mtp støy, eller er all like ille?

 

Finnes det ingen alternativer? jeg kunne kanskje se for meg en heatpipe løsning der jeg hadde kjøleribbene under 180mm vifta i taket noe alla denne, bare for GPU http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=190&area=en :)

Lenke til kommentar

Angående denne blower-kjøleren. Hvis det er den eneste måten å få all varmluft til å blåse ut bak, er det noen man bør styre unna mtp støy, eller er all like ille?

 

Finnes det ingen alternativer? jeg kunne kanskje se for meg en heatpipe løsning der jeg hadde kjøleribbene under 180mm vifta i taket noe alla denne, bare for GPU http://www.silversto...pid=190&area=en :)

Styr unna AMDs standardmodeller, de bråker rimelig bra.

Nvidias standardkjøler for GTX 680 er vel det første kortet som har klart det kunststykket å både være standardkjøler og samtidig rimelig stille uten noen åpenbare designproblemer. GTX 670 sliter med at vifta henger ut bak kretskortet, som igjen gir bra resonans for vibrasjoner, men ellers er den vel rimelig akseptabel.

 

Det finnes også enkelte blower-kort som er stille, men da må du igjen opp i 3000+

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tatt en nærmere titt på ventileringen i kabinettet og det ser ut til at dette med luftstrøm fra kortet har vært tenkt på :) det er perforeringer under kortet og bak, over selve kortet. Så om luften slipper ut under eller over kortet så vil den nødvendigvis måtte gå ut, og ikke videre inn i kassa. Det er rett og slett ikke plass over eller bak kortet slik at luft kan passere.

 

HD5870_2.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...