Gå til innhold

Honorar, skatt og arbeidsgiveravgift

VromVrom

Anbefalte innlegg

Nå har jeg googlet og googlet, og blitt mer forvirra enn jeg var. Håper det er noen med peiling på økonomi og skatteregler her. Saken er som følger:

- jeg er utdannet til et yrke, la oss for eksempel si at det er som fotograf. Jeg har ingen fast stilling innen dette yrket, men jobber på ulike prosjekter med ulik varighet (gjerne et par mnd av gangen).

- I tillegg til disse lengre prosjektene er det et frilansaspekt ved yrket. Jeg har nå tatt et mindre oppdrag for en person, som jeg skal ha 3000,- for.

- Jeg er ikke selvstendig næringsdrivende (det har vært problemfritt å få vanlige lønnskontrakter så langt)

- men denne personen har ikke myndighet/mulighet til å ansette meg og gi meg normal lønn. Han jobber på et annet prosjekt igjen, og har kun driftsmidler å betale meg med. (og dette er altså ikke en frivillig organisasjon e.l.)

Nå er jeg veldig usikker på hvordan det blir med beskatning av dette. Noen fortalte meg at det holder å kalle det "honorar" på faktura, så er jeg selv ansvarlig for å betale skatt, og oppdragsgiver trenger ikke tenke på arbeidsgiveravgift og denslags. Men etter å ha lett litt på nett er jeg i tvil (jeg stoler sjeldent blindt på ting jeg hører...). Andre igjen mener det kan skrives som inntekt av hobby når det er så lite - men det er jo innenfor yrket og utdannelsen min dette, så det blir vel bare feil?

Håper det ble forståelig. Noen som vet?

*evig takknemlig for hjelp*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hobbyinntekt, ja. Den må du lenger ut på landet med - du kan ikke kalle enkeltoppdrag i det yrket du livnærer deg med hobby.

Det er en del momenter som vektlegges når man skal fastslå om du i realiteten lønnes eller betales.

- Har du en innsatsforpliktelse eller en resultatforpliktelse? Arbeidstakere skylder ("bare") å stille med sin arbeidsinnsats, oppdragstakere skylder å stille med resultat etter avtale.

- Hvem stiller med utstyret du bruker? Arbeidstakere bruker arbeidsgivers utstyr, oppdragstakere stiller med eget.

- Er forpliktelsen din personlig? Hvis du kan "outsource" selve arbeidet (men fortsatt være ansvarlig for resultatet) vil du ikke være arbeidstaker.

- Hvordan utføres arbeidet? I arbeidsforhold kan arbeidsgiver vanligvis styre store mengder av arbeidsutførelsen - i oppdragsforhold er det resultatet som teller.

- Oppdragstakers situasjon. Dersom du lover eksklusiv tilgang på din produksjon, eller du bare har én klient som sysselsetter deg, vil det kunne bli ansett som arbeidsforhold.

For et så lite enkeltstående oppdrag vil jeg anta skattemyndighetene ikke legger seg så tungt oppi hvordan avtalepartene kategoriserer det. Dersom det skulle bli flere slike kan saken bli en annen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Krikkert! :)

Hobbyinntekt, ja. Den må du lenger ut på landet med - du kan ikke kalle enkeltoppdrag i det yrket du livnærer deg med hobby.

Nei nemlig, det var det jeg og tenkte. Denne personen mente jeg burde kunne gjøre det siden jobben ble gjort på fritiden mens jeg jobbet et annet sted, men det blir for fjernt.

Det er en del momenter som vektlegges når man skal fastslå om du i realiteten lønnes eller betales.

- Har du en innsatsforpliktelse eller en resultatforpliktelse? Arbeidstakere skylder ("bare") å stille med sin arbeidsinnsats, oppdragstakere skylder å stille med resultat etter avtale.

Resultat. Om jeg skal fortsette med fotografanalogien, så er det de ferdige fotografiene jeg fikk betalt for.

- Hvem stiller med utstyret du bruker? Arbeidstakere bruker arbeidsgivers utstyr, oppdragstakere stiller med eget.

Kun eget.

- Er forpliktelsen din personlig? Hvis du kan "outsource" selve arbeidet (men fortsatt være ansvarlig for resultatet) vil du ikke være arbeidstaker.

Njjjææææh... Jeg kunne jo forsåvidt ha fått en annen fotograf til å ta bildene og det ville ikke gjort noen forskjell (unntatt ulikt personlig preg). Men oppdragsgiver ville jo fått det han betalte for.

- Hvordan utføres arbeidet? I arbeidsforhold kan arbeidsgiver vanligvis styre store mengder av arbeidsutførelsen - i oppdragsforhold er det resultatet som teller.

Kun resultatet her. Ferdige fotografier, hvor og hvordan de blir laget er irrelevant.

- Oppdragstakers situasjon. Dersom du lover eksklusiv tilgang på din produksjon, eller du bare har én klient som sysselsetter deg, vil det kunne bli ansett som arbeidsforhold.

Det er kun han som har rett på å bruke disse fotografiene, ja. Jeg har flere klienter - men da er det andre bilder som skal tas. Og i de tilfellene har jeg som nevnt kun hatt lønnede oppdrag.

Det heller vel mot betaling dette. Og som du sier er det jo en liten sum. Men jeg vil jo gjerne gjøre ting så riktig som mulig, og det er kjekt å lære mer om dette i tilfelle jeg havner i lignende situasjoner igjen. Har du kanskje noen tips til nettsteder el.l. hvor det står mer om sånt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...