Gå til innhold

Kommentarer til bildetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nydelig! Har selv hatt problemer med slips og vest slik. Da jeg skulle korte ned slipset slik at det ikke stakk ut så ble slipsets tynne del hengende nederst... Kanskje man bare må lage en større knute dersom det skjer. Blir liksom litt teit å stikke slipset inn i skjorten. Ser du har latt vestens nederste knapp være åpen. Er det en slags regel, er vester laget slik at de sitter bedre på deg med knappen åpen?

Lenke til kommentar

Dag: Sikkert ingen overraskelse, men jeg liker ikke slipset. Selv om jeg overser mitt personlige hat for den typen slips passer det rett og slett ikke særlig godt inn med resten av antrekket (som jeg liker). Et mindre formelt slips hadde sett langt bedre ut. Ull/strikket/grenadine/veldig matt silke (f.eks. ancient madder) hadde fungert meget bra.

 

Edit: tørklet er jo litt ute og flyr, men det håper jeg bare var en glipp ;)

Endret av fkm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fkm, jeg er enig i slipset. Men kan du si hva du ikke liker med det?

 

Sett med mine "noob" øyne, så ser jeg at det kanskje blir litt voldsomt. Han kunne også valgt et penere mønster. Er det noe mer enn det jeg ser f.eks?

Han sier jo selv vi skal drepe han hvis vi ikke tror han at han aldri skal gjøre feilen med slips lenger enn vest igjen, så det får være greit :p

 

Det nivået dere to er på, er noe annet enn meg (og kanskje noen andre). Så jeg vil vite hvorfor du synes f.eks slipset ikke passer.

 

Kan også si at jeg aldri har vært direkte uenig med fkm. Jeg bare prøver å nevne dette for å endre litt struktur. Klarer vi å si hvorfor vi ikke liker en ting, trur jeg vi kommer lenger enn å bare si at en ting ikke ser bra ut. Det er kanskje mer motivasjon for en nybegynner. Hadde jeg ikke vært oppriktig interessert i klokker, klær og sko, hadde jeg aldri i verden holdt meg på dette forumet...

 

 

Skål whisky

(laphroaig er god mot sår hals ; ) )

Endret av hfthomas
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan også si at jeg aldri har vært direkte uenig med fkm. Jeg bare prøver å nevne dette for å endre litt struktur. Klarer vi å si hvorfor vi ikke liker en ting, trur jeg vi kommer lenger enn å bare si at en ting ikke ser bra ut. Det er kanskje mer motivasjon for en nybegynner.

 

Nja.. Problemet for oss som har vært her en stund er at det meste vi forteller om er noe vi har fortalt 100 ganger tidligere. Vi har "lært opp" haugevis av nybegynnere, og på et eller annet tidspunkt blir det til at man rett og slett går lei av å svare på de samme grunnleggende spørsmålene gang på gang.

 

All informasjonen man trenger for å få et godt grunnlag finnes her på forumet, og er ikke det nok et det lesing nok for et liv på SF. Det er derfor også litt irriterende at nybegynnere ikke bare kan lese det som allerede finnes, i stedet for å forvente at akkurat det samme skrives enda en gang, bare 20 sider lenger ut i en tråd enn det sist ble skrevet.

 

Det er selvfølgelig ikke noe i veien med å spørre, men bare ikke forvent at noen alltid vil kaste seg rundt med en gang for å svare deg, og ikke regn med at alle utsagn kommer til å ha en lang begrunnelse. Det finnes høyst sannsynlig fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt greit å ikke like slipset mitt.

Men det er kanskje det mest anvendelige av allle mine slips. Det er utfra prinsippet jeg oftest setter sammen skjorte og slips etter; den fargen det er mest av i skjorten skal det være minst av i slipset.

 

Lyseblå plain skjorte, samme lyseblå farge i sentrum av rutene i slipset. Derfor passer det slipset til de aller fleste av mine blå skjorter (sikkert 70% av alle jeg har).

 

Det er samme prinsipp jeg bruker i dagens antrekk.

Lenke til kommentar

Hvordan får du press i buksen, Dag? Bare stryker det flatt? Har selv prøvd på det, og fikk det sånn noenlunde til, men hører alltid på tips fra ekspertene... (Tenker på chinosen i forrige antrekk!)

 

Jeg stryker bomullsbukser når de er fuktige, og venter med pressen helt til slutt. Det er fristende å begynne med pressen, men da blir den ofte dobbel.

Ullbukser til dress og sånt, stryker jeg minst mulig. Men noen ganger damper jeg dem. Der gjelder det også å ta pressen helt til sist.

Jeg er nøye med å henge buksene på en buksehenger som bevarer pressen best mulig.

 

Helt proff blir det om du gjr det som på videoen.

 

Lenke til kommentar

Det er helt greit å ikke like slipset mitt.

Men det er kanskje det mest anvendelige av allle mine slips. Det er utfra prinsippet jeg oftest setter sammen skjorte og slips etter; den fargen det er mest av i skjorten skal det være minst av i slipset.

 

Lyseblå plain skjorte, samme lyseblå farge i sentrum av rutene i slipset. Derfor passer det slipset til de aller fleste av mine blå skjorter (sikkert 70% av alle jeg har).

 

Det er samme prinsipp jeg bruker i dagens antrekk.

 

Innsigelsene mine har ingenting med det rare prinsippet ditt ;) som sagt, slipset er på et helt annet formalitetsnivå enn resten av antrekket, så det ødelegger helheten. Det kan du jo selvfølgelig være uenig i, men det har ikke noe med fargene på slipset å gjøre:) et strikket slips i samme farger hadde sett helt utmerket ut.

 

Jeg likte dagens antrekk, bortsett fra at bretten på tørklet var mindre pen, og at skoene kunne vært et par hakk mørkere.

 

 

Hvordan får du press i buksen, Dag? Bare stryker det flatt? Har selv prøvd på det, og fikk det sånn noenlunde til, men hører alltid på tips fra ekspertene... (Tenker på chinosen i forrige antrekk!)

 

Du skal ikke stryke en press, du skal presse. Hold strykejernet helt stille på buksen og press hardt ned. Så løfter du rett opp og fortsetter bortover. Press rett ned, løft rett opp. Det er lett. Bruk en klut eller et kjøkkenhåndkle eller noe mellom buksene og jernet, hvertfall hvis buksene er av ull.

Lenke til kommentar

Innsigelsene mine har ingenting med det rare prinsippet ditt ;) som sagt, slipset er på et helt annet formalitetsnivå enn resten av antrekket, så det ødelegger helheten. Det kan du jo selvfølgelig være uenig i, men det har ikke noe med fargene på slipset å gjøre:) et strikket slips i samme farger hadde sett helt utmerket ut.

 

Jeg likte dagens antrekk, bortsett fra at bretten på tørklet var mindre pen, og at skoene kunne vært et par hakk mørkere.

 

 

Ok, men litt rart for det som bryter med 'alminnelige' regler er skjorten. Det er litt på kanten å bruke en oxford til en så glatt dress. Det naturlige ville vært poplin.

Strikket slips ville jeg tenkt var mer passende til et causual antrekk som tweed eller annet grovere stoff, og at det ville brutt for mye i strukturell inntrykk, at kontrasten mellom slips og dress ville blitt for stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...