Gå til innhold

Speilrefleks m/objektiv til maks 6k

Anbefalte innlegg

Kandidatene er:

Canon EOS 650D m/18-55mm F3,5-5,6 IS II -->5995,-

Sony Alpha a57 m/18-55mm -->5995,-

Pentax K-30 Sort m/18-55mm WR kit -->5995,-

Nikon D3200 m/18-105mm AFS G VR -->5695,-

Sikkert mulig å få de billigere andre steder..

Hvilken anbefales til nybegynner innen speilrefleks? Og hvilken er rett og slett best? :-)

Er det evt andre kameraer som burde tas med i vurderingen? Andre objektiver?

Ser Pentaxen får meget god omtale i lyd&bilde..

Har satt 6000,- som grense, men den kan evt tøyes litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvilket nummer dette er i rekken av akkurat like spørsmål, men hvis du søker etter det du spør etter på dette og andre forum så får du en ganske stor mengde svar. Les de...

Og siden du spør så generelt som du gjør, så kommer du også til å få mange generelle svar. Og du kommer også til å få anbefaling på alle de kameraene du ser etter. Og da blir du antageligvis minst like forvirret som du er nå.

Og hvis du gidder å søke, så vil du se at det er ett svar som går igjen...:

Gå til en butikk med et rimelig godt utvalg, klå på de ulike modellene i din priskategori, kjøp det du liker best.

Lenke til kommentar

Hei Marius,

Som Rogkas sier bortsett fra litt surmuling, er det lurt å hold i disse modellene for å finne ut hvilken som passer deg best.

Når det er sagt er der nok endel forskjeller i funksjoner som, utvippbar skjerm, tuchskjerm, stabilisering i huset, autofokus under filming , størrelse, tilgang til de objektivene du tror du vil like/trenge. Værtetting, medfølgende programvare til redigering osvosv.

hvis du sier mer om ditt "nivå" og ambisjoner, hva du skal bruke kameraet til(under hvilke forhold) osv, blir det lettere å hjelpe deg.

P-E

Endret av per-erik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, jeg ville nok holdt en finger på Nikon D3200.

Jeg har alltid vært ganske nysgjerrig på dette kameraet pga den enorme oppløsningen den lille pingleprisen det er annonsert til :)

Og med objektivet du har valgt deg ut får du jo en svært fleksibel løsning til prisen :)

Vet ikke om dette er samme objektiv og/eller hvilket som er best av det du har valgt og det jeg fant kitpris på, men her er hvertfall en link :)

http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=189846

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Fins det noen lett måte å endre iso, aperture osv på nikon kameraer uten å måtte klikke ulidelig mye på d-paden? Er ikke meningen å starte noen fanboy-krig her inne, men jeg tok en tur til elkjøp (siden jeg har akkurat samme problemstilling som TS, har ikke kjøpt kamera enda heller) og jeg syns det var mye enklere å endre slike innstillinger på canon sine hus enn på nikon sine hus. Menyene virket overall mer moderne og mer intuitiv.

Men er dette kanskje noe som blir bedre når man blir vant med det? :-)

Lenke til kommentar

Svarene på spørsmålene dine er: Ja. Eller: Nei. Du kan egentlig velge selv.

Jeg har brukt Nikon i mange år og syns det er enklest å gjøres innstillinger på dem. Jeg syns Canon er klønete. Og du kan nok ikke skrive Nikon sine kameraer, de ulike Nikon-modellene legger opp til ulik styring av forskjellige innstillinger.

Jeg syns du skal velge Canon hvis du liker det best. Det er ikke noe bedre/dårligere valg enn noe annet...:-)

Lenke til kommentar

Gode svar! Må si det er mer fristende å kjøpe d5100/d3200 og legge et par tusen i glass enn å bare kjøpe 650d med kit-objektiv.

Har du konkludert med noe, _Marius_? :)

EDIT: Det heter selvfølgelig objektiv, ikke linse.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Gode svar! Må si det er mer fristende å kjøpe d5100/d3200 og legge et par tusen i glass enn å bare kjøpe 650d med kit-linse.

Har du konkludert med noe, _Marius_? :)

Det er en løsning jeg ville gått for. Ofte er glass langt viktigere enn selve kamerahuset.

Vil tro at Nikon D3200 yter kjempebra, og sikkert langt bedre enn 650d med KIT objektiv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...