Gå til innhold

Dårlig kvalitet på lydbok, er det mulig å "rense" lyden for bagrunnstøy?

Ruarcs

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut jeg skulle høre igjennom Raymond E.Feist sine bøker mens jeg venter på neste bok i wot. Jeg gikk inn på p.bukta og lastet ned første bok, men kvaliteten var ikke bra for å si det mildt. Stemmen var bra nok, men det var masse bagrunnstøy som irriterte. Noen som vet om et program som renser opp slikt? Jeg tror det var i mp3 format..

Hadde vært kjempe flott om noen kan hjelpe! Et program som for.eks bare spiller av lyder over et vist db

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor mye erfaring du har med lydprogrammer, men dette skal gå fint å fikse dersom det ikke er veldig store mengder støy det er snakk om.

Det du kan gjøre, er å eksperimentere med f. eks. EQ og gate.

Gate fungerer som du hinter til, nemlig at du setter en grense på et valgfritt nivå(threshold) hvor all lydinformasjon under denne fjernes. Fungerer bra dersom støyen er lavere enn stemmen du vil høre.

Du kan bruke EQ til å fjerne frekvenser som stikker seg ut på en negativ måte. Siden det er lydbøker, så kan du fjerne ganske store frekvensområder som ikke blir produsert av menneskelig tale.

Du kan prøve å laste ned Reaper (Gratis: http://www.reaper.fm/) og eksperimentere litt med det. Det er bare å dra inn mp3-filene og legge på EQ og gate som effekter.

Bruker ikke Reason noe særlig selv, men det er bare å spørre om det er noe du lurer på. Det er nok en liten terskel å komme over, så ikke gi opp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye erfaring du har med lydprogrammer, men dette skal gå fint å fikse dersom det ikke er veldig store mengder støy det er snakk om.

Det du kan gjøre, er å eksperimentere med f. eks. EQ og gate.

Gate fungerer som du hinter til, nemlig at du setter en grense på et valgfritt nivå(threshold) hvor all lydinformasjon under denne fjernes. Fungerer bra dersom støyen er lavere enn stemmen du vil høre.

Du kan bruke EQ til å fjerne frekvenser som stikker seg ut på en negativ måte. Siden det er lydbøker, så kan du fjerne ganske store frekvensområder som ikke blir produsert av menneskelig tale.

Du kan prøve å laste ned Reaper (Gratis: http://www.reaper.fm/) og eksperimentere litt med det. Det er bare å dra inn mp3-filene og legge på EQ og gate som effekter.

Bruker ikke Reason noe særlig selv, men det er bare å spørre om det er noe du lurer på. Det er nok en liten terskel å komme over, så ikke gi opp!

Har aldri brukt et lydprogram så det blir litt å lære, men da har jeg fått en fin "pointer" på hvor jeg begynner! Men jeg er vist i de flestes øyne en habil pianist, så har vurdert å lære meg litt, er jo så enkelt å sette sammen et helt orkester blir jeg fortalt

Lenke til kommentar

Det er sant! Det er mye lettere for hvermansen å slenge sammen et orkester i dag enn for få år siden.

Reaper er kanskje ikke det letteste programmet å bruke om du er helt fresh i gamet, mye på grunn av at interfacet gjerne ikke er det flotteste som fins der ute... Men det er jo til gjengjeld billig/gratis, så om du kommer deg forbi de første par kneikene, så skal du ikke se vekk fra at det vil åpne seg en "ny verden" for deg! :xmas:

Her er en fyr som viser hvordan du bruker fasekansellering for å fjerne støy i et lydopptak:

Det finnes sikkert flere videoer om samme tema på youtube.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde litt tideligere i dag, uten hell! Ikke at jeg brukte veldig lang tid før jeg gav opp, men det er som du sier, litt tungvindt/avansert så må ta til hjelp en guide e.l.

Men vist jeg betaler for program, hva er å annbefale? Jeg bryr meg ikke så mye om at det er vanskelig å bruke, det kan læres, det er hva programmet kan gjøre, og hvordan det gjør det som har noe å si

Avsporing, jeg skulle ønske Grieg, eller enda bedre, Mozart, levde i disse data dager, det hadde blitt helt vlidt! ;-)

Men finnes det noe program jeg kan koble pianoet mitt til? Jeg tror jeg har dette http://www.soundonso...7/gemgmpro.html Men folk ligger vist å sover så jeg tør ikke gå å sjekke,hehe!

Det jeg tenker er 88 tagenter koblet til pcen, hvor jeg kan spille for.eks. gitar på tagentene, Trombone,Bassgitar, osv. Så legge oppå hverandre osv..

Jeg har begynt å stagnere i fremgangen på spillingen og vil nok ikke komme videre før jeg tar det hele mere seriøst, så det hadde vært gøy å prøve å lage noe musikk! Noen ide til hva jeg kan gjøre? Jeg regner med at det ikke er mulig å bruke et ekte piano til noe av dette?

Skulle sikkert ha laget ny tråd til dette, men noen som har tips til hva jeg kan spille/ øve på? Jeg kunne tenke meg å lære meg å spille 50 talls rock, boggie woggie, eller blues, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det ann. Fingrene har jeg kontroll nok på tror jeg http://www.youtube.com/watch?v=td-3H4VzivQ&feature=plcp Ligger rundt der teknisk, tar rundt 1 uke "å lære meg" en slik låt, lære å lære fru blom kan man jo si på det tidspunktet. eller sånn ca 20 timer uten at det nødvendigvis blir helt korrekt. Dette var rett før jeg plutselig "følte" hva jeg skulle spille så sant jeg kunne melodien skikkelig i hodet, når jeg plutselig mestret dette så kunne jeg også spille andre låter jeg kunne i andre tone arter, jeg må riktignok gå 1 og 1 oppover, men dette går nå helt automatisk, så å si feilfritt 1 tone art over vist jeg kan den i for.eks. d dur. Men øver vel rundt 2-3 timer om dagen :eek: så det er vel ikke nok i grunnen. Jeg har desverre ikke opptaksmulighet lengere, tlf har streiket, men jeg tør påstå at jeg spiller den betraktelig bedre nå, dog lagt ut endel, kansje litt for mye av det gode,hehe!

Jeg har nettopp "oppdaget" akorder, hvor finner jeg en full oversikt? Jeg kan c,d,e osv, samt mollene pluss "7er" akordene, men resten er jeg usikker på, dvs jeg vil gjerne lære alle nyansene, vanlige overganger osv.. Pop musikk som Take on Me ble en dag plutselig latterlig lett å spille her om dagen , appifoni, er det det heter? Eureka er kansje mere passende! Vanskelig å forklare, men det "snudde" plutselig og når jeg nå hører en låt på radioen så "vet" jeg hvordan jeg spiller den på piano. Prøvde på game of thrones tittelmelodi for 1 år siden og kom ingen vei, så nå nettopp spurte min bror om jeg kunne spille den, så fant den på youtube, og vips så spilte jeg den, tok rundt 30min så hadde jeg "ødelagt" den i følge han, det var vist ikke noen bumblebee,hehe! Og jeg må si at vist man lærer å spille Grieg og Mozart før man begynner med pop musikk, så har man mange flere "muligheter" for å si det sånn. Jeg må si at take on me, med løpende venstre hand, hørtes litt kul ut! Jeg skulle fått lagt til noen flere instrumenter!

Man blir jo "full" av å ikke sove på 48 timer, sankker like mye vas også ser det ut som! haha :-)

Finnes det noe musikk/piano del på dette forumet? Er kansje heller der jeg skulle postet dette

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg fant ut jeg skulle høre igjennom Raymond E.Feist sine bøker mens jeg venter på neste bok i wot. Jeg gikk inn på p.bukta og lastet ned første bok, men kvaliteten var ikke bra for å si det mildt. Stemmen var bra nok, men det var masse bagrunnstøy som irriterte. Noen som vet om et program som renser opp slikt? Jeg tror det var i mp3 format..

Dette er enkelt i Audacity (som er gratis). Se

, for å hvordan.
Lenke til kommentar

Dette er enkelt i Audacity (som er gratis). Se

, for å hvordan.

Har du link til nedlasting også? http://audacity.sour...e.net/download/

Er dette riktig? Er vel en liten fare for å få virus vist man bare laster første å beste, har ikke virus program på denne pcen,hehe

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...