Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ekstremt store søvnproblemer

Elwani

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg vet ikke om det her er riktig plass å poste det her på, men jeg tror det går under helse problemer.

Jeg sliter ekstremt med søvn. Jeg sover ikke for mye, men alt for lite.

Nå fks, det har gått 3 dager uten at jeg har sovi ett eneste minutt, og jeg har heller ikke vært trøtt.

Det har vært sånn her i flere måneder nå, og jeg går på sovemedisin som jeg fikk utlevert av psykolog og lege, men for å være helt ærlig så er jeg drit lei av å måtte ta medisiner for å kunne få sove.

Jeg har snakket med legen om det, og han sier at det KANSKJE kommer til å rette seg ut av seg selv, hvis ikke så må jeg bare fortsette med medisiner.

Jeg er 20 år gammel, går på antidep og sovemedisin. Antidep fordi når samboeren og forloveden min over 3 år dro fra meg mens jeg sov, og har ikke snakket med meg etter det, så ble jeg helt nedbrutt, ødelagt.

Jeg er ikke interessert i å gå på sovemedisiner for å få sove. Jeg har nå gått 3 dager uten å ta dem, og jeg har ikke vært trøtt ett eneste minutt av de 3 dagene. Jeg trenger desperat noen råd om hvordan jeg kanskje kan snu det her rundt, og få sove uten medisiner.

Ikke si at jeg burde gå til lege, fordi det har jeg gjort alt for mange ganger og får aldri noe ordentlig svar på andre løsninger en medikamenter som jeg ikke er interessert i å ta.

Jeg har jo såklart, som skrivd over her, psykiske problemer, og det kan jo være en stor del av problemet, men antidep begynner å fungere bra for meg, og jeg har det bra om dagen, jeg smiler og ler, har det gøy, er på "sjekkern" igjen og ting er bra, men jeg orker ikke mer medisiner og drit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sovemedisiner hjelper egentlig ikke på søvnen, men forskyver problemet. Det slo meg når jeg leste innlegget ditt, at du kanskje har blitt avhengig av sovemedisinene dine og at det nå er derfor du går inn i 3. døgnet uten søvn. Slik kan i hvert fall reaksjonen være, men du sier ikke noe om hvilken sovemedisin du går på. Selv har jeg kroniske søvnvansker i følge psykologen, og på meg hjelper ikke de tradisjonelle innsovningsmedisinene. Jeg må gå på antipsykotisk medisin som har døsighet som bivirkning for å få sove. Noen ganger må man bare innse at medisiner er eneste løsning om man skal fungere på dagtid og på skole/jobb eller man må ta konsekvensene det er å ikke få sove og bare akseptere at slik er det.

Lenke til kommentar

Quetiapin Orifarm 25mg er sovemedisinene jeg går på. Han ville egentlig sette meg på Sobril 10mg, men det sa jeg klart nei til.

Ja, Quetiapin, som er synonympreparatet til Seroquel, er egentlig ikke en sovemedisin, men en antipsykotisk medisin som kan brukes mot søvnvansker i små doser og antipsykotisk medisin i høye doser. Jeg brukte 1200 mg av denne inntil de fant en hjerterytmeforstyrrelse på meg. Kanskje du kan høre med legen din om du kan øke dosen litt, f.eks. opp til 50 mg? Kanskje det kan hjelpe deg...

Enig med deg, bra at du sa nei takk til Sobril!

Lenke til kommentar

Det du lider av kalles "sleep state misperception". Hvis man ikke er trøtt etter 3 dager så har man sovet, enten man har merket det eller ikke. Selv om man ikke ligger i sengen tar kroppen små 3-sekunders høneblunder uten at man merker det.

Så hvis det her er tilfellet, så sovner kroppen i noen få sekunder av gangen i ny og ne uten at jeg merker det?

Ja, Quetiapin, som er synonympreparatet til Seroquel, er egentlig ikke en sovemedisin, men en antipsykotisk medisin som kan brukes mot søvnvansker i små doser og antipsykotisk medisin i høye doser. Jeg brukte 1200 mg av denne inntil de fant en hjerterytmeforstyrrelse på meg. Kanskje du kan høre med legen din om du kan øke dosen litt, f.eks. opp til 50 mg? Kanskje det kan hjelpe deg...

Enig med deg, bra at du sa nei takk til Sobril!

Jeg tar 3stk 25mg om kvelden for å bli trøtt nok til at jeg sovner, så i praksis så tar jeg 75mg på kvelden, og det har jo såklart en positiv effekt på meg, fordi det gjør meg trøtt nok til å sovne, men har negativ effekt i forhold til Tørr i kjeften, VELDIG HOL, sliten når jeg står opp.

Det med veldig hol er jo egentlig ganske rart, fordi det skjer når jeg har tatt medisinene, og begynner å bli trøtt, da blir jeg også ekstremt hol på noe, og må for det meste ha meg en sjokoladebit for å klare å få ro i kroppen, hadde du også den bi-effekten(e)?

Lenke til kommentar

Jeg tar 3stk 25mg om kvelden for å bli trøtt nok til at jeg sovner, så i praksis så tar jeg 75mg på kvelden, og det har jo såklart en positiv effekt på meg, fordi det gjør meg trøtt nok til å sovne, men har negativ effekt i forhold til Tørr i kjeften, VELDIG HOL, sliten når jeg står opp.

Det med veldig hol er jo egentlig ganske rart, fordi det skjer når jeg har tatt medisinene, og begynner å bli trøtt, da blir jeg også ekstremt hol på noe, og må for det meste ha meg en sjokoladebit for å klare å få ro i kroppen, hadde du også den bi-effekten(e)?

OK, så du tar 75 mg... Jeg er ingen lege og skal ikke råde deg til ting, men du kan jo høre med legen din om hva han tror om medisinen Truxal. Denne skal ha en mer søvndyssende effekt enn Quetiapin, det var i hvert fall min erfaring, og de to medisinene sammen fungerte for meg svært bra.

Ja, munntørrhet er noe som er dumt med både Quetiapin og Truxal - og andre antipsykotiske medisiner. Eneste rådet jeg har til deg der, er å ha en boks med Xerodent sugetabletter tilgjengelig. De finnes både med sitron- og lakrissmak. Det er dessverre lettere å få hull i tennene når man produserer lite spytt. Jeg var på det verste så tørr at tannlegen ble alvorlig bekymret når speilet hennes hang seg fast på innsiden av kinnet pga. lite spytt. Etter at jeg sluttet på Quetiapin og Truxal, ble jeg helt kvitt munntørrheten. Slitenhet var også noe jeg kjente på. Jeg pleide å ta medisinene i 20.00-tiden og da gikk det som regel bra, men noen morgener hadde jeg ikke krefter til å stå under dusjingen.

Jeg har ikke opplevd hungerfølelse av Quetiapin, men har det av to andre medisiner, så jeg vet hvordan du har det. Jeg må ofte stå opp midt på natten og smøre meg en brødskive eller to før jeg kan sovne igjen og sove videre.

Lenke til kommentar

@Elwani: Hva gjør du egentlig om dagene? Tenker at fysisk aktivitet kanskje kan utmatte kroppen din nok til at du får en god natt søvn.

Jeg gjør ingen verdens ting. Jeg mistet førerkortet her for en stund tilbake, og da røyk jobben som Yrkessjåfør også, så at the point being, så sitter jeg bare hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg går på Cipralex

Jeg tokk Sobril før, men jeg blei helt apekatt av det. Var som å ta Nozinan egentlig (Også kalt "apedop"). Jeg tokk de for å sove, og sovna det gjorde jeg, men jeg blei "dritings" og satt å sikkla og greier, og når jeg våkna på morran så var jeg svimmel og hengerusa

Endret av Elwani
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...