Gå til innhold

2006 Suzuki DF50 utenbords. Hvor ofte service?


Anbefalte innlegg

I år har båten gått bare ca 15-20 timer, og jeg tok service på den i fjor med bytte av motorolje og olje på undervannshuset. Er det strengt tatt nødvendig å gjøre det igjen i år? Den går i ferskvann hvis det har noe å si. Skulle gjerne spart de ca 2 tusen det koster.

 

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er anbefalt og bytte oljer hver høst, en av grunnene for at man gjør dette er og sjekke at det ikke er blitt blandet vann med oljene, spesielt i undervannhuset vil du få rust som igjen vil ødelegge gearene, samt at er det mye vann kan du få frostsprenging av blokk/undervannhus.

 

Selv om du ikke ønsker og bytte oljer anbefaler jeg at du får sjekket oljene så de er i orden, og bytte filter koster ikke mye og det fjerner uønskede partikler som kan blokkere for gjennomstrømning til neste år,

Det er også lurt og kjøre motoren i vann utblandet med frostveske, det ikke bare forhindrer frostsprenging men også holder o-ringer myke, fjerner slam og forhindrer korrosjon/rusting.

 

En annen ting er at hvis du har en service-bok og innfører gjorte servicer vil det igjen vise seriøsitet ved et eventuell salg ved et senere tidspunkt og kanskje forlange litt bedre betalt grunnet dette.

Lenke til kommentar

Impelleren sitter i undervannhuset, er relativt enkelt og bytte for en nevenyttig person :)

 

Enten så virker impelleren eller så virker den ikke, det ser du ved og sjekke at du har kontrollstråle "den tynne vannstrålen som kommer ut under motor-dekslet på siden bak", enkelte anbefaler og bytte hvert annet år, andre har kjørt motoren i ti/femten år uten og bytte, er motoren ca. 5 år gammel er jeg ikke komfortabel med å bruke motoren uten og bytte impeller.

 

Det er tre ting som er viktig ved en sånn jobb, demontere trekkstangen "stangen som gir forover/bakover" og huske hvordan den sto før man begynte.

 

Se nøye hvordan låseanordningen til impelleren er og retningen impelleren er vridd og gjøre det samme med ny impeller, samt smøre ny impeller inn med fett før montering.

 

Løsne skiven som er laget av anodesink i bakkant over propellen, under den sitter det en skrue som holder undervannhuset på plass.

 

Er skruene vanskelige, så skru de litt inn og litt ekstra utover hele tiden så får du de ut uten og ødelegge noe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...