Gå til innhold

Røde stereo mic. Sus.

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte en Røde stereo mic her om dagen til min Canon 7D. Men når jeg hører på opptakene er det en ganske tydelig støy/sus ved stille partier. Dette forekommer kun ved bruk av den eksterne mic'en.

Så spørsmålet er om det skal være sånn eller hva jeg evt gjør feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Kjøpte en Røde stereo mic her om dagen til min Canon 7D. Men når jeg hører på opptakene er det en ganske tydelig støy/sus ved stille partier. Dette forekommer kun ved bruk av den eksterne mic'en.

Så spørsmålet er om det skal være sånn eller hva jeg evt gjør feil?

Hvilken opptaker bruker du?

Kameraets interne? Hvis ja, vil jeg tro at det er derfor du opplever støyproblemer da slikt av og til bare skjer.

Lenke til kommentar

7D audio suser forferdelig. Trodde det skulle bli bedre med manuel audio. Dessverre er det ingen forskjell.

Tror manuell audio som kom med nye firmware faktisk er en ganske "fake" funksjon.

Merkes tydelig ved at det ikke er sus når det er mye lyd, men når det blir stille så øker suset på samme måte som ved auto audio. Akkurat som om audio nivået blir øket. Noe som ikke skal skje hvis manuell audio faktisk er manuell.

Eneste løsning er å "banke" på mikrofonen når det blir stille og så fjerne "bankingen" i etterarbeidet. :confused::wow::omg::yucky:

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Har akkurat installert den siste firmvaren, så jeg skal teste litt nå.

Men suset er jo ikke der når jeg bruker den interne mic'en... ?

Joda, har tenkt på den zoom saken, men synes den virker litt upraktisk. Den kan jo ikke akkurat ligge i lomma mens jeg filmer, og jeg trenger jo begge hendene til å betjene kameraet.

Lenke til kommentar

Det fester du bare på tripoden eller blitzskoen og lager deg en liten rigg :)

Men grunnen til at du ikke får støy på den interne micen er nok fordi strømkretsene i kamaeraet er dårlig lagt opp. Ledningene fra micen til den interne opptakeren går ikke på samme plass som ledningene fra minijack inngangen :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig.

Men jeg ville ventet bittelitt til du får Zoom-en. Da kan du hvertfall teste og prøve litt før du sender tilbake.

Ved å bruke klapper og synker lyden vil du få en veldig høy kvalitet på dine produksjoner. MIC-en kobler du rett på Zoom H4n og spiller lyden inn på den :)

Lenke til kommentar

Hvorfor leverer du Røde'n tilbake?

Du burde jo ha den til lydopptakeren slik at du kan plassere micen på forskjellige plasser der du ønsker lyd osv :)

Ser ikke helt vitsen med og ha dobbelt opp, er poenget og plassere mikrofonen på en spesifikk plass kan man like godt plassere opptakeren der, det er selvfølgelig kjekt med både og men men.

Lenke til kommentar

Tviler på at det blir supermye forskjell på sluttresultatet ved å koble Røde Stereo Videomic til H4n istedet for å bare bruke den interne mikrofonen. Tipper teknikk vil ha mer å si - siden ingen av mikrofonene er retningsbestemte.

Røde NTG-2 + H4n vil selvsagt gi bedre lyd om man trenger retningsbestemmelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...