It'sTaken Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 ok, min ''partner'' fikk valgt positve/for Nato og jeg fikk valgt negative/mot Nato som jeg vil egentlig ikke ha men gjort er gjort Jeg trenger hjelp om å skrive negative ord eller MOT Nato. plz hjelp Lenke til kommentar
It'sTaken Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 Nato er teit! Jeg trenger MER! Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Dagens NATO, NATO som konsept, NATOs historie? Ikke mye spesifikt her Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Du kan late som du er en militærnekter el. pasifist. Eller du kan være for et militært forsvar av Norge, men være mot at Norge skal delta i internasjonale operasjoner. http://www.fofo.no/forsvaretsforum.no/Ja+til+forsvar,+nei+til+Nato.-mwZvQ42.ips Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Trenger ikke ta sånt tull som militærnektelse. Intensjon: NATO ble opprettet som en motvekt mot sovjetunionen og er ment til å være en forsvarsallianse, primært mot invasjoner i Europa og mot konvensjonelle angrep. Med Sovjets fall har ikke NATO det eksistensgrunnlaget lengre og den eneste gangen artikkel 5 (angrep på medlemsland) har blitt brukt er for å gå inn i Afghanistan, så kan man spørre seg om militære angrep inn i andre suverene land for å ta paramilitære og transnasjonale grupperinger er innenfor intensjonen til NATO. Sikkerhetstrussel: Maktbalanse er et av de viktigste begrepene i internasjonal politikk, med NATO og Sovjet på hver sin side hadde man maktbalanse, med Sovjets fall blir NATO stående igjen som en dominant militær faksjon i internasjonal politikk, og kan fort gjøre som de ønsker. Litt mer relevant for USA utenfor NATO, men konseptet er uansett gjeldende. Norges interesser i forhold til NATO: Det er heller vanskelig å si noe imot NATO her, men man kan hevde at Norge som en selverklært fredsstat og diplomatisk småstat ikke bør være involvert i en militærallianse som intervenerer i andre land. Endret 9. oktober 2012 av Rampage Lenke til kommentar
It'sTaken Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Trenger ikke ta sånt tull som militærnektelse. Intensjon: NATO ble opprettet som en motvekt mot sovjetunionen og er ment til å være en forsvarsallianse, primært mot invasjoner i Europa og mot konvensjonelle angrep. Med Sovjets fall har ikke NATO det eksistensgrunnlaget lengre og den eneste gangen artikkel 5 (angrep på medlemsland) har blitt brukt er for å gå inn i Afghanistan, så kan man spørre seg om militære angrep inn i andre suverene land for å ta paramilitære og transnasjonale grupperinger er innenfor intensjonen til NATO. Sikkerhetstrussel: Maktbalanse er et av de viktigste begrepene i internasjonal politikk, med NATO og Sovjet på hver sin side hadde man maktbalanse, med Sovjets fall blir NATO stående igjen som en dominant militær faksjon i internasjonal politikk, og kan fort gjøre som de ønsker. Litt mer relevant for USA utenfor NATO, men konseptet er uansett gjeldende. Norges interesser i forhold til NATO: Det er heller vanskelig å si noe imot NATO her, men man kan hevde at Norge som en selverklært fredsstat og diplomatisk småstat ikke bør være involvert i en militærallianse som intervenerer i andre land. Ok, men hvis jeg skal være for nato, ville jeg sagt: nato hjelper oss hvis vi trenger noe....... Hva ville dere sagt tilbake? Min gruppe forandret noe. Vi er tilbake på 1940-1950, hva synes dere om nato da? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hmm? NATO hjelper oss ikke hvis "vi trenger noe", det er en forsvarsallianse basert på kollektive tiltak ved suverenitetsbrudd og angrep. Jeg ville sagt, er det sikkert? Er den sikkerheten troverdig for Norge. Vil stormaktspolitikk komme i veien hvis Norge mot all formodning skulle få suvereniteten sin krenket? Andre del er litt rar, NATO ble opprettet i 1949, for å takle Sovjets posisjon og makt i verden. NATO var det mest naturlige tiltaket, og Norge skal være veldig glad for å få så god ryggdekning i en relativt utsatt posisjon vis-a-vis Sovjet. Lenke til kommentar
It'sTaken Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Hmm? NATO hjelper oss ikke hvis "vi trenger noe", det er en forsvarsallianse basert på kollektive tiltak ved suverenitetsbrudd og angrep. Jeg ville sagt, er det sikkert? Er den sikkerheten troverdig for Norge. Vil stormaktspolitikk komme i veien hvis Norge mot all formodning skulle få suvereniteten sin krenket? Andre del er litt rar, NATO ble opprettet i 1949, for å takle Sovjets posisjon og makt i verden. NATO var det mest naturlige tiltaket, og Norge skal være veldig glad for å få så god ryggdekning i en relativt utsatt posisjon vis-a-vis Sovjet. Takk for svare, men jeg trenger mer... Vi skal ha diskusjon om dette på 3-4 min Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hmm? NATO hjelper oss ikke hvis "vi trenger noe", det er en forsvarsallianse basert på kollektive tiltak ved suverenitetsbrudd og angrep. Jeg ville sagt, er det sikkert? Er den sikkerheten troverdig for Norge. Vil stormaktspolitikk komme i veien hvis Norge mot all formodning skulle få suvereniteten sin krenket? Andre del er litt rar, NATO ble opprettet i 1949, for å takle Sovjets posisjon og makt i verden. NATO var det mest naturlige tiltaket, og Norge skal være veldig glad for å få så god ryggdekning i en relativt utsatt posisjon vis-a-vis Sovjet. Takk for svare, men jeg trenger mer... Vi skal ha diskusjon om dette på 3-4 min Du klarer utmerket å prate om dette i 3-4 minutter, forutsatt at planen din ikke bare er å lese opp direkte hva jeg skriver. Lenke til kommentar
It'sTaken Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Hmm? NATO hjelper oss ikke hvis "vi trenger noe", det er en forsvarsallianse basert på kollektive tiltak ved suverenitetsbrudd og angrep. Jeg ville sagt, er det sikkert? Er den sikkerheten troverdig for Norge. Vil stormaktspolitikk komme i veien hvis Norge mot all formodning skulle få suvereniteten sin krenket? Andre del er litt rar, NATO ble opprettet i 1949, for å takle Sovjets posisjon og makt i verden. NATO var det mest naturlige tiltaket, og Norge skal være veldig glad for å få så god ryggdekning i en relativt utsatt posisjon vis-a-vis Sovjet. Takk for svare, men jeg trenger mer... Vi skal ha diskusjon om dette på 3-4 min Du klarer utmerket å prate om dette i 3-4 minutter, forutsatt at planen din ikke bare er å lese opp direkte hva jeg skriver. Nei nei, jeg trenger bare å vite mer om nato, mot nato. :/ Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hvilket nivå er dette på? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg skulle til å skrive at alle var for NATO like etter krigen, men kom så over dette anti-NATO-opprøret på Island: http://en.wikipedia.org/wiki/1949_anti-NATO_riot_in_Iceland Det antydes at kommunister stod bak dette opprøret, og at det var en reaksjon på at US Navy lagde seg en NATO-militærbase på Keflavik flyplass. Mange var tydeligvis blodig fornærmet over at en utenlandsk hær skulle ha en base på Island. Lenke til kommentar
It'sTaken Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Hvilket nivå er dette på? Jeg går på 10 klasse, jeg føler jeg har den strengeste lærer, ikke noe tull, masse lekser....:/ Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Hvilket nivå er dette på? Jeg går på 10 klasse, jeg føler jeg har den strengeste lærer, ikke noe tull, masse lekser....:/ Hvis du svarer i nærheten av halvparten av det jeg har skrevet så tror jeg det bør gå veeeldig fint. Det du bør gjøre er å titte på wikipediasiden om NATO og lære bakgrunnshistorien og så reflektere over det jeg har skrevet. Så bør det gå veldig fint. Det virket som du ville foretrukket å si positive ting om NATO, det du kan gjøre er å liste opp de tingene du mener ville vært positive, og så kan du tenke hvordan de kan fungere negativt, eventuellt kan andre her komme med innspill. Endret 9. oktober 2012 av Rampage Lenke til kommentar
It'sTaken Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Hvilket nivå er dette på? Jeg går på 10 klasse, jeg føler jeg har den strengeste lærer, ikke noe tull, masse lekser....:/ Hvis du svarer i nærheten av halvparten av det jeg har skrevet så tror jeg det bør gå veeeldig fint. Det du bør gjøre er å titte på wikipediasiden om NATO og lære bakgrunnshistorien og så reflektere over det jeg har skrevet. Så bør det gå veldig fint. Det virket som du ville foretrukket å si positive ting om NATO, det du kan gjøre er å liste opp de tingene du mener ville vært positive, og så kan du tenke hvordan de kan fungere negativt, eventuellt kan andre her komme med innspill. Ok, takk Lenke til kommentar
It'sTaken Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Vet dere mer om argumeneter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå