Spreeky Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hei sliter med hvordan jeg skal analyse utsagnene fra disse lærerne: Lærer A: "Jeg skulle ønske at det blir lagt på hvordan det ser ut rundt oss. Nå er det temmelig rotete og nedslitt, og det gir et dårlig inntrykk. Kanskje jubileet kan brukes til å pusse opp klasserommene våre?" sa en annen Lærer B: "Jeg savner et felles verdigrunnlag for hele HSV. Jeg syns vi skifter hele tiden mellom å lovprise undervisning den ene dagen og forskningsaktiviteter den andre dagen. Da blir det vanskelig å vite hva vi egentlig mener er våre viktigste verdier" sa en ung lærer. Lærer C: "At vi skal feire jubileum sammen med studentene syns jeg er galt", sa en annen lærer. "Vi skal helst ikke ha så mye med dem å gjære utenom timene siden vi skal undervise dem og gi dem karakterer. Vi må ikke late som om vi har noe til felles med dem". Lærer D: "Alt dette er bortkastet tid og penger", sa en lærer som har arbeidet i mange år ved HSV. "Hvem er så naive at de tror at fester og fjellturer vil kunne skape et fellesskap? Vi er så forskjellige på de ulike studiene at det aldri vil bli noe fellesskap, og det bør det heller ikke være. Vi her på økonomi og administrasjon må slåss for våre fag og våre verdier så får ingeniørfag og de andre holde på med sitt. Vi har ingenting til felles med de andre." Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Kan ikke se hva dette egentlig har med org. teori å gjøre. Det er mer persepsjon og verdigrunnlag(Neisser), samt enkeltindividet. Uansett: A tar hensyn til felleskapet, å skape trivsel for å bedre forhold. Tenk ytre motivasjonsfaktorer og modernisering av org. B har et ganske likt grunnlag men legg til tydelig ledelse og målsetninger. C og D er tilbake på pre-modernisme, klassisk teori etc. I tilegg er D tydeligvis en skikkelig akademiker, som ikke ser verdien av å lære samarbeid på tvers av yrkesgrupper, som er realiteten i arbeidslivet. Dette sammen med hans tydelig tendenser til å vektlegge klassisk teori, viser at han ikke har noen reell erfaring. Synspunktene kan ikke eksistere sammen i praksis. Lenke til kommentar
Spreeky Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Oppgaven står egentlig slik a) Legg fram teori om organisasjonskultur b) Bruk teorien som er lagt fram i oppgave a) til å analysere caset "Høgskolen sørvest" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå