Gå til innhold

BK: Veiviseren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I f.eks PS LR4 kan du dempe høgljosa slik at detaljane i skyene dine kjem betre fram. Synes forøvrig at biletet ditt er bra.

Tusen takk :-) Har fått nytt kamera og inntil nå har jeg gitt skylda på innstillingene. Jeg ikke hadde dette problemet med det gamle... Har desverre ødelagt uendelig mange av bildene mine. Takk for tipset - jeg får prøve på det :-) Mvh

Lenke til kommentar

Deler av skyene viker helt utbrente, så jeg tror neppe det er noe å hente i etterbehandlingen. Dette er et generelt problem når man tar bilder mot sollyset ( eller tilnærmet mot sollyset, slik som her). Ser ut til at lysmålingen er innstilt mot forgrunnen i bildet ditt, den blir riktig eksponer,t mens himmelen blir overeksponert. Stiller du lysmålingen mot himmelen, får du den riktig eksponert, mens forgrunnen blir undereksponert.

Her er det bare å prøve seg frem med ulike eksponeringer og studere histogrammet. Kanskje er du så heldig å treffe slik at hverken forgrunn eller bakgrunn klippes.

Prøving, feiling og trening er stikkord her. Det er begrenset hva man klarer å reprodusere i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar

Deler av skyene viker helt utbrente, så jeg tror neppe det er noe å hente i etterbehandlingen. Dette er et generelt problem når man tar bilder mot sollyset ( eller tilnærmet mot sollyset, slik som her). Ser ut til at lysmålingen er innstilt mot forgrunnen i bildet ditt, den blir riktig eksponer,t mens himmelen blir overeksponert. Stiller du lysmålingen mot himmelen, får du den riktig eksponert, mens forgrunnen blir undereksponert.Her er det bare å prøve seg frem med ulike eksponeringer og studere histogrammet. Kanskje er du så heldig å treffe slik at hverken forgrunn eller bakgrunn klippes. Prøving, feiling og trening er stikkord her. Det er begrenset hva man klarer å reprodusere i etterbehandlingen.

Hei og takk for svaret :-)

Det er nettopp dette som skjer - enten blir himmelen bra eller så treffer jeg blink på forgrunnen - en sjelden gang blir begge deler optimal :/

Tolmodighet er en dyd og det er vel det jeg mangler desverre :s Prøver og feiler hver eneste dag og mister all tanke for rett kamerainnstilling, når motivet dukker opp og ting må skje fort!

Veldig greit for meg å få vite at det går an å lære seg - har som mål å ta best mulig bilder uten å bruke så mye etterbehandling.

Mvh

Lenke til kommentar

Hvis dette er noe som plager deg ofte, kan du kanskje investere i et gradert ND-filter. Det vil gjøre himmelen mørkere, men ikke endre lyset på alt under. Det er kanskje litt vrient i starten, men gjør stor, stor nytte når man først kan bruke det.

Men hvis Photoshop er for vanskelig, så kan du, som karen over meg nevnte, bruke Adobe Lightroom istedet. Det er mye mer lettvint, og har innstillinger som er ment for å dempe lyse områder, og ta ut så mange detaljer som mulig.

Utenom det så vil jeg anbefale deg å alltid undereksponere litt. Det er mye lettere å lyse opp de mørke områdene i etterkant, enn å prøve febrilskt å redigere på de områdene som er helt utbrent på himmelen.

Utenom det så var det et veldig fint bilde! :)

Lenke til kommentar

Hvis dette er noe som plager deg ofte, kan du kanskje investere i et gradert ND-filter. Det vil gjøre himmelen mørkere, men ikke endre lyset på alt under. Det er kanskje litt vrient i starten, men gjør stor, stor nytte når man først kan bruke det.Men hvis Photoshop er for vanskelig, så kan du, som karen over meg nevnte, bruke Adobe Lightroom istedet. Det er mye mer lettvint, og har innstillinger som er ment for å dempe lyse områder, og ta ut så mange detaljer som mulig.Utenom det så vil jeg anbefale deg å alltid undereksponere litt. Det er mye lettere å lyse opp de mørke områdene i etterkant, enn å prøve febrilskt å redigere på de områdene som er helt utbrent på himmelen.Utenom det så var det et veldig fint bilde! :)

Heisann og takk for svar :-)

I dag har jeg prøvd "redde" dette bildet i Adobe Lightroom uten særlig hell... stemmer nok at skyene er helt utbrent og det var/er lite å jobbe med desverre. Stedet bildet er tatt, har et veldig spesielt lys som for det meste gir kjempebra bilder - får bare prøve igjen med andre innstillinger.

Jeg har imidlertid fått mange gode råd her, som jeg tar med meg videre på veien - tusen takk :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...