Skatteflyktning Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Democracy is a form of government in which all eligible citizens have an equal say in the decisions that affect their lives. Democracy allows people to participate equally—either directly or through elected representatives—in the proposal, development, and creation of laws. It encompasses social, economic and cultural conditions that enable the free and equal practice of political self-determination.The term originates from the Greek: δημοκρατία (dēmokratía) "rule of the people", which was coined from δῆμος (dêmos) "people" and κράτος (kratos) "power", around 400 BCE, to denote the political systems then existing in Greek city-states, notably Athens. http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy Endret 7. oktober 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Magical Mystery Tour Guide Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Demokrati = Pengevelde og statlig kontroll over media. Om man hadde folkestyre så ville befolkningen fått ganske enkelt stemme over spørsmål om DLD, EØS, Schengen, innvandring, bomstasjoner, hva lønna til Jens bør være etc. Konklusjon? Demokrati er ikke det samme som folkestyre. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Hvordan kan Grunnloven være gyldig om den ikke ble innført på en demokratisk måte? Ser vitterlig ut som Demokratiet ble innført rundt århundreskiftet (1900) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Hvilken legitimitet har man om under halvparten av de stemmeberrettigede stemmer? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Hva skjer når valgdeltagelsen igjen dupper under 50% Påbud til å avlegge stemme? http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsory_voting Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Jeg kan umulig forestille meg at det er mer enn ett demokrati i Norge 2 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Forumet liker ikke svarene mine. Men nei, i forhold til min forståelse av demokrati, så er ikke Norge et fullverdig demokratisk land. Hva er det egentlig folket i det store å hele aktivt kan være med å bestemme? Da tenker jeg på mannen i gata. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Hvordan kan Grunnloven være gyldig om den ikke ble innført på en demokratisk måte? Den kan fint bli det ved faktisk aksept. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Hva er det egentlig folket i det store å hele aktivt kan være med å bestemme? Da tenker jeg på mannen i gata. Ihvertfall ikke om vi skal følge EU sine lover og regler ser det ut som. For det har folket stemmt imot 2 ganger og allikevel fortsetter vi og måtte følge disse... :nei2: Endret 9. oktober 2012 av flesvik Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Fordi vi stemmer på representanter, som lager lag, som igjen lager koalisjoner. Vår demokratiske stemme går igjennom så mange ledd, at vår mening forsvinner på veien. Problemet med fullstendig demokrati er at vi sannsynligvis hadde stemt opp folketrygden til himmels, og blitt trygdede alle mann. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Hvordan kan Grunnloven være gyldig om den ikke ble innført på en demokratisk måte? Den kan fint bli det ved faktisk aksept. Vel, jeg har FAKTISK IKKE akseptert den, og kjenner ingen som har blitt spurt sin mening om samme. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hvordan kan Grunnloven være gyldig om den ikke ble innført på en demokratisk måte? Den kan fint bli det ved faktisk aksept. Vel, jeg har FAKTISK IKKE akseptert den, og kjenner ingen som har blitt spurt sin mening om samme. Da har du full anledning til å jobbe politisk for å fjerne eller omskrive grunnloven. Personlig mener jeg det er nok demokrati i Norge, men jeg mener ikke at landet driftes på den mest effektive eller rettferdige måten. Dette kan jeg takke mine landsmenn for - sjokkerende mange av dem syns det viktigste på forsiden av VG er puppene til Aqua Lene og ikke statsbudsjettet. Folk er nødt til å engasjere seg for at landet vårt skal leve opp til sitt potensial. Min hypotese er at nordmenn generelt har det så bra at de ikke gidder å engasjere seg i politikk og samfunn. Jeg vet ikke hvor gamle dere er og hvilket yrke dere hører til, men jeg kan faktisk ikke tenke meg at mine venner eller bekjente noen gang har forvillet seg inn i et forum som dette. De er villige til å diskutere politikk på et overfladisk nivå, men det er lite idealisme i det de sier - det handler alltid om å maksimere sin egen nytte. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Hvordan kan Grunnloven være gyldig om den ikke ble innført på en demokratisk måte? Den kan fint bli det ved faktisk aksept. Vel, jeg har FAKTISK IKKE akseptert den, og kjenner ingen som har blitt spurt sin mening om samme. Da har du full anledning til å jobbe politisk for å fjerne eller omskrive grunnloven. Don't fight the criminals, join them!!! 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hvordan kan Grunnloven være gyldig om den ikke ble innført på en demokratisk måte? Den kan fint bli det ved faktisk aksept. Vel, jeg har FAKTISK IKKE akseptert den, og kjenner ingen som har blitt spurt sin mening om samme. Da har du full anledning til å jobbe politisk for å fjerne eller omskrive grunnloven. Don't fight the criminals, join them!!! Du er seriøs som alltid. Det er ikke nødvendig å gå den parlamentariske veien - du kan danne landsorganisasjoner o.l. Har du forresten tenkt over at selve begrepet du nettopp brukt, "kriminelle", er definert gjennom en felles subjektivitet i samfunnet? Akkurat på samme måten har staten kommet til verden: skjønnsmessige vurderinger og enighet blant folk. 1 Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Ja Norge er et representativ demokrati som Notelitten sier. Du stemmer på representanter som du er mest enig med, og er på den måte med på å bestemme landets fremtid. Disse folkene er (stort sett) kompetente, utdannede og oppegående mennesker. Du kan si hva du vil om at de er korrupte og whatever, men vil heller at de skal ta noen valg for oss i stede for feks rånere og muslimer. Kan bare forestille meg hva slags absurde greier som hadde kommet gjennom om vi skulle være et fullverdig demokrati på alle punkter. Det som er synd derimot er saker hvor et absolutt flertall av folket er enig om noe, men som ikke kommer gjennom fordi et par gamlinger i dress ikke er oppdatert. Endret 11. oktober 2012 av Carlgutt 1 Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Min hypotese er at nordmenn generelt har det så bra at de ikke gidder å engasjere seg i politikk og samfunn. Jeg vet ikke hvor gamle dere er og hvilket yrke dere hører til, men jeg kan faktisk ikke tenke meg at mine venner eller bekjente noen gang har forvillet seg inn i et forum som dette. De er villige til å diskutere politikk på et overfladisk nivå, men det er lite idealisme i det de sier - det handler alltid om å maksimere sin egen nytte. Jeg føler det samme! Det er kanskje et lite paradoks at jo bedre man har det jo dårligere politikere får man, siden få er interessert i politikk her i landet er det få skarpe hoder som blir politikere og få skarpe innbyggere som setter krav til de. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå