myhken Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Hei. Har en bekjent som har bygd en tomannsbolig. I den ene leiligheten står den store ruteren/modemet fra Telenor med to kraftige antenner. Det er den ruteren med en ledig WAN port og 4-5 LAN porter. I hele huset, med unntak av ett soverom, er det fire-fem streker på signal, og internett hastigheten maxer ut på ca 15.5 MB/s som er topp der han har bygd. Men på det ene soverommet vil ikke internett fungere over trådløst. Jeg får tre-fire streker på signal, men enten ingen internett tilgang, eller så tregt at du ikke får lastet sider. Han leier ut den leiligheten til tre stykker, og alle har prøvd sine pcer der inne. Samme resultat. I dag prøvde jeg med min også, og internett fungerer faktisk ikke der inne. Så fort jeg går ut dørterskelen fra soverommet, fungerer alt som det skal. Prøvde i dag å sette opp et Access Point. Har kjøpt en TP-link WA901ND. Jeg må gjøre noe galt, for om jeg bruker den som Repeater så får jeg 5 streker på signal på det aktuelle rommet, men fortsatt ikke internett. Når jeg setter den opp som Repeater som kobler jeg den opp på den aktuelle Telenor ruteren. Følger bruksanvisningen helt. Så tenkte jeg å sette den opp som rent Access Point, men har aldri gjort det før, og får ikke internett til å fungere uansett når jeg kobler med på AP navnet med riktig nettverksnøkkel. Hva gjør jeg feil? Hvordan kan jeg på AP til å fungere med internett? Har prøvd uten kabel og med kabel til ruteren (både WAN og LAN port). Noen nettverkseksperter der ute som vet hvordan jeg skal gjøre det, og eventuelt hvorfor man ikke får internett i ett rom, når man har tre-fire streker på signalet til ruteren. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Har du prøvd å endre kanal? http://support.lexmark.com/library/LEXMARK/primus/files/PATTLNK_4102007_1630-Apsettings.JPG Kan være de 2 trådløse enhetene kommer i konflikt. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Men skulle det gitt kun utslag i ett eneste rom i en passe stor leilighet? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det er kanskje som klient du skulle sette den og ikke aksesspunkt? Klient brukes når du skal koble deg trådløst til routeren. Det høres for meg ut som at det kan være mottaket nede ved routeren som er problemet (støykilder kan f.eks være trådløstelefon). Da vil den slite straks signalstyrken ikke er optimal. Det kan da lønne seg å bytte kanal til motsatt ende av spekteret. Når du skal sette opp repeater, så start i nærheten av routeren og få klient til å fungere før du evt legger til repeaterfunksjon. En repeater bør da plasseres på et sted med brukbar signalstyrke. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 Har du eller noen andre vært borte i en TP-Link AP da, som kan prøve å forklare meg hvordan jeg setter den opp slik som er mest optimalt? Og den trenger ikke å være koblet til ruteren med kabel? Hvis nei, så er det en eller annen innstillingen jeg ikke ser for å få den til å bruke det nettet som allerede er der. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Når du bruker den som repeater eller klient, så må du vite om du skal bruke samme subnett i begge ender eller ikke. Typisk bruker man samme subnett (eks: 192.168.1.x) i begge ender når man bruker repeater bridge eller client bridge. Bruker man derimot repeater eller client, så brukes det normalt forskjellig subnett. Jeg har dessverre ikke prøvd noe slikt utstyr fra TP-link, så ikke helt sikker på hvor kompatibelt der er med annet utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå