Whitestar Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Jeg har nå en Canon Pixma IP 5200, som jeg har vært veldig fornøyd med til foto- og CD-utskrifter. Men det jeg lenge har irritert meg litt over, er at når det går et par dager siden sist jeg skrev ut, så bruker skriveren ca. halvannet minutt til å kalibrere/rengjøre seg før jeg kan skrive ut. Dette er ganske irriterende når jeg bare vil ha en kjapp utskrift. Så jeg leter etter en ny skriver som jeg vil skal være billigere i drift (Canon-blekkpatroner for 5200 tror jeg koster i overkant av 500 kroner) og dessuten kunne skrive ut nær sagt umiddelbart etter å ha stått av noen dager. Jeg skriver nesten aldri ut bilder lenger, så den trenger ikke være god på det. Men har lyst på farge, for jeg skriver ut grafikk av og til, og det kan være greit å ha muligheten til å lage flotte innbydelser, presentasjoner osv. Bør jeg velge laser? Hva må jeg i så fall opp i rent prismessig, og hva koster toneren? Blir det billigere enn IP 5200 på sikt? Eller bør jeg velge blekk og multifunksjon, for eksempel HP Photosmart 550? Eller andre merker kanskje (Lexmark, Epson)? Innspill mottas med takk, og husk de viktigste punktene: - Rask oppstart (klar til å skrive ut med en gang den er slått på) - Billig i drift (eller i hvert fall noenlunde rimelig) - Mulighet for farge (men trenger ikke være god på foto) Endret 7. oktober 2012 av Whitestar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Sånn som jeg har opplevd dette er faktisk Canon bland de raskeste i oppstart, Lexmark'en som jeg var borti brukte nok et par minutter med mange rare lyder før den var klar til bruk. Men oppstarttiden er sikkert også avhengig av pris på skrivere, har en eldre pixma MP800 som er relativ rask klar og for ikke så lenge siden kjøpte jeg en pixma MX895 grunnet dokumentmater og wifi, men den bruker ganske lang tid på oppstart samt har små patroner, har opplevd/følt et par ganger at den går ut av oppstartmodus når jeg starter en funksjon, men har ikke testet det 100%. har aldri hatt problemer med noen av disse to, jeg bruker de relativt mye siden jeg driver en mindre bedrift. Canon har nettopp lansert en serien med XXL patroner som skal gjøre blekkforbruk billigere, men skal du ha fordel av dette må du bruke skriver relativt mye siden patroner/dyse tørker ut ved lite bruk. Hovedgrunnen for at jeg sverger til Canon er at de virker og det gjør de lenge uten papirkrøll og drivertull. Endret 7. oktober 2012 av Nautica Lenke til kommentar
tow Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Om du skal skrive ut mye og ofte er laser veien å gå. Det tar ikke mye tid fra jeg trykker print til min LBP5100 har dyttet ut arket, og det tar ikke mange sekunder på hvert ark heller. Eneste jeg ikke liker er at den er sær på nettverket, måtte kjøpe et spesielt og dyrt nettverkskort for å få det til å virke, en vanlig printserver funket ikke. Det er sikkert mye bedre på dagens modeller. Lenke til kommentar
Whitestar Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Takk for innspill. Beklager, jeg skulle ha spesifisert at jeg skriver ut forholdsvis lite. Det er derfor jeg vil ha en skriver som starter raskt, slik at jeg slipper å sitte og vente når jeg først vil skrive ut noe. @Nautica: Det er mulig oppstartstiden varierer blant Canon-skriverne. IP 5200 er i hvert fall treg når den har stått av noen dager. For en del år siden hadde jeg en HP Deskjet ett-eller-annet. Den var klar til å skrive ut nesten med en gang. @tow: Vet du noe om hvor billig en laser er i drift? Er toneren dyr, og hvor lenge varer toner i forhold til blekk? Skal sjekke prisen på fargelasere. Endret 8. oktober 2012 av Whitestar Lenke til kommentar
tow Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Har prisen pr utskrift noen betydning om du skriver ut så lite? 1 Lenke til kommentar
Whitestar Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 Njaa, tjaa, du har kanskje et poeng der. Men selv om jeg selv mener jeg skriver ut forholdsvis lite, så synes jeg stadig vekk jeg bytter kassetter. Eller...jaja, kanskje det ikke er så ofte egentlig. Ok, stryk "Billig i drift" og tenk "ikke altfor dyr" i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå