Gå til innhold

Grense Jakobselv - Kjartan Fløgstad


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

SPOILER. Spørsmålene jeg stiller nedenfor vil være avslørende for boken.

 

Jeg skriver for tiden særemne om Kjartan Fløgstad sin historiske roman Grense Jakobselv. Jeg undersøker hvilke metoder og virkemidler han bruker for å skildre sine karakterer, og hvordan han fremstiller 2. verdenskrig. I den konteksten vil jeg gjerne høre hvordan dere som har lest boken oppfatter ulike aspekter ved boken.

 

1. Hva syns dere om slutten, og "sammenflettingen" av Nebelung og Mayen?

Jeg ser selv på slutten som at Mayen blir det han i begynnelsen av romanen tar avstand fra.

 

2. Påvirket slutten hvordan dere ser på jeg-fortelleren Mayen? Med andre ord, ser dere hans historier i ett annet lys etter slutten, eller ser dere på ham som en dynamisk karakter?

Jeg føler selv Mayen sakte men sikkert glir mot det han selv skal bekjempe i løpet av handlingen.

 

3. Var det forvirrende med to jeg-fortellere?

Jeg syns det var spennende med to jeg-fortellere. Det bidro til at jeg tenke over hva som skjedde i større grad en ved tidligere bøker.

 

4. Dateringen av kapitlene. Tenkte dere over hva dateringen betydde, og hva hadde det å si for deres leseropplevelse?

Jeg kan ikke skryte på meg særlig mye kunnskap om krigen, så for meg betydde ikke dateringene veldig mye. I ettertid har jeg lest en del anmeldelser som påpeker hva som skjedde de forskjellige datoene, og jeg ser hvordan det påvirker handlingen.

 

På forhånd, tusen takk for svar!

 

Waffleboy

Endret av Waffleboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes slutten var ganske rar, men samtidig var den jo et virkemiddel for Fløgstad for å illustrere det jeg oppfatter som hovedbudskapet i boken, det at Tyskland og Nato ikke tok et godt nok oppgjør med nazismen og beslektet ideologi. Jeg vil ikke si at slutten påvirket mitt syn på Mayen nevneverdig.

 

I og med at de to jeg-personene var så adskilt i tid syntes jeg det var greit å holde dem adskilt og syntes ikke det var spesielt forvirrende. Ellers må jeg ærlig innrømme at jeg ikke tenkte noe spesielt over datoene, det burde jeg nok ha gjort. Boken ligger i en kasse på andre siden av landet, så jeg får se på den igjen når jeg får anledning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...