Joaxter Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Det har seg slik at jeg har brukt Logic Pro i underkant av tre år nå, men tenker på å muligens gå over til FL studio. Har etter litt surfing fått inntrykk av at FL studio er lettere å bruke, spesielt da sjangrene jeg holder meg til er elektronica/dubstep/house... For det første, er folk enige at det er lurt av meg å gå over fra Logic til FL? Logic har jeg på min stasjonære iMac. Hvis jeg nå skal gå over til FL kjøper jeg med en PC, siden det etter min mening er en dårlig idé å ha to operativsystemer på en iMac. Derfor er spørsmålet, hva slags PC fungerer godt til musikkproduksjon - og hvilke spesifikasjoner bør den ha? Problemet er at jeg er relativt (eller veldig) blank på dette området, så bare en bonus hvis jeg får litt kjapt forklart hva de forskjellige spesifikasjonene gjør og hvorfor jeg trenger dem. Tanken var å gå i anskaffelse av en kraftig laptop, framfor enda en stasjonær maskin og å holde meg under en total på 10 000,-. Denne PC'en skal sannsynligvis bare brukes til musikkproduksjon og ikke noe annet. Endret 7. oktober 2012 av MrJoakim Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Er en storforbruker av FL selv, og må si det er så nærme perfekt du kan få et program, bare du skaffer de riktige pluginsa osv. Med tanke på pc er selvfølgelig windows aktuelt pga kompatibilitet. I hovedsak burde du vel gå for en middels-kraftig pc med fokus på lagringskapasitet, ettersom mye lydfiler og samples tar etter hvert mye plass, selv har jeg omtrent 30Gb med FL-relatert stuff på pcen alt. Anbefaler helst stasjonær og da gjerne med flere skjermer, feks. en hvor du kjører piano rollen og en til div mixere og plugins osv. Med tanke på mer spesifikke spesifikasjonene er jeg passe blank, og jeg skriver fra erfaring over. Så helst ikke gå med en endelig besluttning enda. Lykke til! Lenke til kommentar
Ensi Skrevet 16. november 2012 Del Skrevet 16. november 2012 Det jeg anbefaler deg er å grave igjennom vennene dine og finne en som er kyndig med PC-bygging. Det er litt vanskelig å si eksakt hva du trenger, menvil absolutt anbefale stasjonær over bærbar. Jeg skrev det under med tanke på stasjonær (så det ikke før etter haha) men det skal i hovedsak gjelde sånn ca. for bærbar også. For rundt 10k skal du klare å bygge en rimelig kraftig PC. I hovedsak vil jeg si at du trenger bra prosessorkraft og rask skriving/lesing på harddisk. Jeg vil absolutt anbefale deg å velge en god SSD disk (tenk på det som en overvokst minnepenn), disse har ingen bevegelige deler og er betydelig raskere i forhold til vanlige mekaniske disker. Men så er de også ganske mye dyrere. Velg en av et bra, sikkert merke og i tillegg ta med en mekanisk disk med stor lagringsplass, helst 7200 RPM. Prosessorer (CPU) er en litt vrien sak. AMD har noen gode seks og åtte-kjerners prosessorer. Men de fleste vil anbefale Intel sine vanlige 4-kjerners. Finn en god i5 med god klokkehastighet. Det ble litt rotete, beklager, men det er bedre at du snakker med en som er ordentlig kyndig og oppdatert på dette, og finner ut av hva du trenger. Men absolutt skaff deg SSD og en kraftig Intel prosessor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå