Gå til innhold

Ny stasjonær pc til bilderedigering - hjelp til gjennomgang av komponentliste.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg lurer på å kjøpe meg en ny stasjonær pc, da min gamle har gjort sin tjeneste. Jeg har sett på ett oppsett, og ønsker innspill på om dette er riktig i forhold til foto redigering, som den hovedsaklig vil bli brukt til. Det er da snakk om å jobbe med Photoshop og flere lag om gangen, samtidig som man bruker spotify o.l.

Jeg har da sett meg ut flg oppsett:

* ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 - Hovedkort

* Intel® Core i7-3770 Processor

- Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, Boxed w/fan

* ASUS Radeon HD 7770 1GB GDDR5 - Skjermkort

- PCI-Express 3.0, "DirectCU TOP", DVI-I+DVI-D, DisplayPort, native-HDMI

* Cooler Master Hyper 212 Evo

* Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB - SSD

* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 X2

Håper det er noen som tar seg tid til å kikke igjennom listen, og eventuelt komme med noen kommentarer dersom det er noe jeg bør endre på.

Kan jeg bruke kabinettet om igjen som jeg har i dag? Legger ved ett bilde under for å vise hvilket jeg har.

550815_4009419546149_1586967741_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg lurer på å kjøpe meg en ny stasjonær pc, da min gamle har gjort sin tjeneste. Jeg har sett på ett oppsett, og ønsker innspill på om dette er riktig i forhold til foto redigering, som den hovedsaklig vil bli brukt til. Det er da snakk om å jobbe med Photoshop og flere lag om gangen, samtidig som man bruker spotify o.l.

Jeg har da sett meg ut flg oppsett:

* ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 - Hovedkort

* Intel® Core i7-3770 Processor

- Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, Boxed w/fan

* ASUS Radeon HD 7770 1GB GDDR5 - Skjermkort

- PCI-Express 3.0, "DirectCU TOP", DVI-I+DVI-D, DisplayPort, native-HDMI

* Cooler Master Hyper 212 Evo

* Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB - SSD

* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 X2

Håper det er noen som tar seg tid til å kikke igjennom listen, og eventuelt komme med noen kommentarer dersom det er noe jeg bør endre på.

Kan jeg bruke kabinettet om igjen som jeg har i dag? Legger ved ett bilde under for å vise hvilket jeg har.

550815_4009419546149_1586967741_n.jpg

Ingen???

Lenke til kommentar

Oppsettet ser meget bra ut, men siden RAM er billig kan du gjerne peise på med 4x4GB Vengeance Low Profile med det samme. Adobe er glad i mye ram om man jobber med høyoppløste bilder og ørten lag :)

PS: Jeg får ikke opp bildet du har lagt ved, men anbefaler som alltid Fractal Design R4 som er stilrent, STILLE, kjølig og har god plass.

Regner med tidspunktet for den opprinnelige posten var akkurat i "dødtida" her, derfor ingen svar :)

Edit: Så nå at du hadde valgt 2 sett med 8GB RAM, bare pass på at du velger LOW PROFILE-utgaven.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Bygget der ser rimelig bra ut etter min mening. Prosessoren der vil nok gi deg mest bang-for-the-buck på ditt bruksområde. Hvis du vil overklokke tar du den det står "k" bak.

Hvis du ikke har tenkt å overklokke er det lite vits med et Z77-hovedkort. Da kan du heller se etter H77-basert et om det er billigere . Dette f.eks. er et bra kort til halve prisen.

EDIT: Enig med phlake over her, gå for 16gb ram, og bruk pengene du sparte på hovedkortet til å kjøpe R4.

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Tusen takk for raske og gode svar! Jeg leste i en annen post at raptor disk var å anbefale i stedet for ssd, pga software oppdateringer på ssd samt bluescreen. Og at ssd var mindre stabilt. Noen som har anbefalinger i forhold til bildebehandling og Photoshop som jeg skal primært bruke pc'en til. Til slutt, handler dere komponenter på en plass, eller der det er billigst?

Kabinettet jeg har fra før er chieftec midi tower. Burde kanskje oppgradere det også.

Endret av Maartenj
Lenke til kommentar

Da har jeg ett endelig oppsett etter å ha kikket inne på dustin.

Ser dette bra ut? :

ASUS RADEON HD7770 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU

ASUS P8H77-V H77 S-1155 ATX IVY

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL...2 st.

INTEL 520 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC 25NM

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 USB3 BLACK2

Lenke til kommentar

Da har jeg ett endelig oppsett etter å ha kikket inne på dustin.

Ser dette bra ut? :

ASUS RADEON HD7770 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU

ASUS P8H77-V H77 S-1155 ATX IVY

CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL...2 st.

INTEL 520 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC 25NM

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 USB3 BLACK2

RAMen er det eneste jeg ser på som feil her.

Kjøp denne typen i stedet, de er billigere of like gode.

Lenke til kommentar

H77 hovedkort og K versjon av CPU er penger ut vinduet, det samme med Z77 og ikke K versjonen av CPU.

Ellers ser det bra ut :)

Enig med ChillZoNe, og jeg ser at du ikke har kjøler på den siste lista?

Ok, point taken! @Chilzone: De hadde ikke inne den jeg hadde sett meg ut hos Dustin. Så da må jeg velge en annen, noen som har forslag, enten med eller uten overklokkingsmulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...