Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mellom grovt brød fra Bakers.

Fullmånemocca

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket brød du velger har jo ingenting med kolesterolet ditt å gjøre. Jeg kuttet brød helt fra kosten min, og jeg har hatt mye bedre fordøyelse etter dette.

Dette stemmer ikke. Fiberrike produkter nedsetter serumverdiene av LDL, mens inntak av enkle sukkerarter, samt høyere gjennomsnittlige blodglukoseverdier øker LDL.

Til trådstarter: Nå kjenner jeg ikke til akkurat det brødet du nevner, men det tryggeste er å gå for nøkkelhulsmerkede produkter; dette gjelder også brød.

Lenke til kommentar

Hvilket brød du velger har jo ingenting med kolesterolet ditt å gjøre. Jeg kuttet brød helt fra kosten min, og jeg har hatt mye bedre fordøyelse etter dette.

Dette stemmer ikke. Fiberrike produkter nedsetter serumverdiene av LDL, mens inntak av enkle sukkerarter, samt høyere gjennomsnittlige blodglukoseverdier øker LDL.

Til trådstarter: Nå kjenner jeg ikke til akkurat det brødet du nevner, men det tryggeste er å gå for nøkkelhulsmerkede produkter; dette gjelder også brød.

Ok, har ett brød igjen av det nevnte brødet i frysa, må få spistb opp det først.

Jeg kan se om jeg får lagt ut bildet av det brødet.

Lenke til kommentar

Ok, har ett brød igjen av det nevnte brødet i frysa, må få spistb opp det først.

Jeg kan se om jeg får lagt ut bildet av det brødet.

Om du har ett brød igjen, har det nok temmelig lite å si om du spiser det opp. Ellers er det lurt å være konsekvent med nøkkelhullsmerkede produkter videre (kjøp gjerne Vita Proaktiv-margarin i stedet for annen margarin) og unngå meieriprodukter ellers (disse utgjør kolesterolbomben i det norske kostholdet). Ellers senker trening LDL, samtidig som det øker HDL (hvilket vil være det du er interessert i), og moderat alkoholinntak, gjerne vin, vil, dog i mindre grader, øke HDL. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Kutt alt av brød. Spis havregryn.

Det burde trådstarter ikke. Etter Næringsinnhold.no inneholder grovbrød 2,5 g fett per 100 g, hvorav 0,8 g er mettet. For havregryn er disse tallene henholdsvis 7,8 g og 1,1 g. Å kutte ut brød til fordel for havregryn er dermed ikke et godt råd for en med hyperkolesterolemi, eller eventuelt en som vil forebygge dette. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Det burde trådstarter ikke. Etter Næringsinnhold.no inneholder grovbrød 2,5 g fett per 100 g, hvorav 0,8 g er mettet. For havregryn er disse tallene henholdsvis 7,8 g og 1,1 g. Å kutte ut brød til fordel for havregryn er dermed ikke et godt råd for en med hyperkolesterolemi, eller eventuelt en som vil forebygge dette.

Nja, linken mellom flerumettet, enumettet fett og økt kolestrol er vel tynn? Og når det gjelder mettet fett vil det være fordel havregryn siden 100 g havregryn fyller opp mye bedre enn 100 g brød. Jeg hadde kjørt på med havregryn med mindre noen kan bekrefte noe annet. Det er jo bare å sjekke kolestrolet sitt med blodprøve månedlig. Null problem.

Lenke til kommentar

Det burde trådstarter ikke. Etter Næringsinnhold.no inneholder grovbrød 2,5 g fett per 100 g, hvorav 0,8 g er mettet. For havregryn er disse tallene henholdsvis 7,8 g og 1,1 g. Å kutte ut brød til fordel for havregryn er dermed ikke et godt råd for en med hyperkolesterolemi, eller eventuelt en som vil forebygge dette.

Nja, linken mellom flerumettet, enumettet fett og økt kolestrol er vel tynn? Og når det gjelder mettet fett vil det være fordel havregryn siden 100 g havregryn fyller opp mye bedre enn 100 g brød. Jeg hadde kjørt på med havregryn med mindre noen kan bekrefte noe annet. Det er jo bare å sjekke kolestrolet sitt med blodprøve månedlig. Null problem.

Linken er overhodet ikke tynn - det er kartlagt i detalj hvor mye den enkelte fettsyre (avhengig av kjedelengde og eventuelt hvilken posisjon dobbeltbindingen[e] har) øker/senker LDL og HDL med. Viser til elementær litteratur innenfor området, slik som Mat og medisin, av Christian A. Drevon et al. Her finner du tabeller over det du er ute etter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...