AnonymDiskusjon Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Poster anonymt. Er i begynnelsen av 30 årene, og har vært utenfor arbeidslivet de siste 7 årene pga alvorlig sykdom. Siden jeg fikk diagnosen før jeg fylte 26, er jeg "ung ufør", som gir tillegg til stønad. Ble tilbudt varig ufør i 2007, men takket nei. Tilstanden er artet både fysisk og psykisk, men de to siste årene har jeg kontinuerlig jobbet med meg selv på begge områder, med mål om å komme ut i arbeid igjen, og forbedret meg selv universalt. Nettopp startet med studie kompetanse. Imidlertid er det fortsatt en lang vei å gå, om jeg klarer den/ blir i stand. Derfor lurer jeg på min økonomiske fremtid ved en varig uføretrygd. Tjente ok før jeg ble syk, og har et beregningsgrunnlag på ca 500k, og ca 16.5k utbetalt per mnd. Vil disse beløpene endre seg ved å gå fra AAP (før AAP ble introdusert i 2010, var jeg "midlertidig ufør") til varig ufør? Anonym poster: b307f338d49e5acd3d9c650a84aa40f0 Anonym poster: b307f338d49e5acd3d9c650a84aa40f0 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Ung ufør er en tilleggytelse som gis til de som ikke har fått muligheten til å jobbe tidligere i livet, og er der for at de ikke skal få aller minste ytelse. Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Poster anonymt. Er i begynnelsen av 30 årene, og har vært utenfor arbeidslivet de siste 7 årene pga alvorlig sykdom. Siden jeg fikk diagnosen før jeg fylte 26, er jeg "ung ufør", som gir tillegg til stønad. Ble tilbudt varig ufør i 2007, men takket nei. Tilstanden er artet både fysisk og psykisk, men de to siste årene har jeg kontinuerlig jobbet med meg selv på begge områder, med mål om å komme ut i arbeid igjen, og forbedret meg selv universalt. Nettopp startet med studie kompetanse. Imidlertid er det fortsatt en lang vei å gå, om jeg klarer den/ blir i stand. Derfor lurer jeg på min økonomiske fremtid ved en varig uføretrygd. Tjente ok før jeg ble syk, og har et beregningsgrunnlag på ca 500k, og ca 16.5k utbetalt per mnd. Vil disse beløpene endre seg ved å gå fra AAP (før AAP ble introdusert i 2010, var jeg "midlertidig ufør") til varig ufør? Anonym poster: b307f338d49e5acd3d9c650a84aa40f0 Anonym poster: b307f338d49e5acd3d9c650a84aa40f0 Du skal bli fordelsberegnet det høyeste beløpet av opptjent pensjon og ung ufør. Ung ufør er en minstesats for de som aldri har vært særlig inne i arbeidslivet. Ung ufør er iallefall 2.44 g. Og grunnbeløpet er rundt 82000. Altså rundt 200 k minus skatt. Arbeidsavklaringspenger og pensjon utregnes ikke på samme måte nei. Du må sjekke hva din opptjente pensjon er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå