asle12 Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 (endret) Jeg har lyst å kopiere hele hardisken til en ekstern harddisk. Hvordan gjør jeg dette? Vil bruke et program som er gratis. Endret 6. oktober 2012 av asle12 Lenke til kommentar
repaguy Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Tja, 2 gratis alternativer er clonezilla og DriveImage XML Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Todo Backup http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm Lenke til kommentar
asle12 Skrevet 6. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2012 Hva er forskjellen på clone og backup? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det kalles kloning når man kopierer direkte fra en disk til en annen. Backup er å lagre alt på et annet medium (f.eks en eksterndisk), og så legge det tilbake ved behov. Image backup og restore gir samme resultat som kloning. Windows 7 har en slik funksjon innebygget. Blir ikke mer gratis og enkelt enn det. Lenke til kommentar
asle12 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Det kalles kloning når man kopierer direkte fra en disk til en annen. Backup er å lagre alt på et annet medium (f.eks en eksterndisk), og så legge det tilbake ved behov. Image backup og restore gir samme resultat som kloning. Windows 7 har en slik funksjon innebygget. Blir ikke mer gratis og enkelt enn det. Hvor finner man den innebygde funksjonen? Lenke til kommentar
dolten Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Kontrollpanel->System og sikkerhet->Backup og gjenoppretting På venstre side skal det stå to valg, "lag system image" er den du skal velge. Har bare engelsk windows så er litt dårlig på oversettinger. Kan også være lurt å lage en system bootup disk samtidig. Lenke til kommentar
asle12 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Jeg har en HP EliteBook 8470p som har windows 7 home premium innstalert fra fabrikk. Jeg vil instalere windows 7 ultimate og slette alle partisjonene som er på pcen. Jeg vil derfor ta backup av den før jeg gjør det så jeg kan få tilbake fabrikkinnstillingene, så det jeg lurer på er hvordan skal jeg gjenopprette systemet igjen til home premiumen så jeg har laget image av? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Det gjøres ved å boote DVD'en, så er det et valg for å gjenopprette eller installere på nytt. Har man ikke orginal Microsoft DVD så kan man laste ned en gratis oppstart ISO og brenne selv. Eller legge på minnepinne og boote fra USB. Lenke til kommentar
asle12 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 Det gjøres ved å boote DVD'en, så er det et valg for å gjenopprette eller installere på nytt. Har man ikke orginal Microsoft DVD så kan man laste ned en gratis oppstart ISO og brenne selv. Eller legge på minnepinne og boote fra USB. Blir det ikke litt lite plass på en DVD? Jeg tenkte å lage et image til en extern harddisk, og så legge imagen over til synology serveren jeg har. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Image skal ikke legges på DVD. Jeg snakket om programmet du må kjøre for å gjenopprette. Men dette kan ikke gjenooprette fra en server, image må gjenopprettes fra disken du lagde det på. Hvis du må bruke en server så trenger du et mer avansert program. Mulig Clonezilla kan? Endret 7. oktober 2012 av Hårek Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Jeg har en HP EliteBook 8470p som har windows 7 home premium innstalert fra fabrikk. Jeg vil instalere windows 7 ultimate og slette alle partisjonene som er på pcen. Jeg vil derfor ta backup av den før jeg gjør det så jeg kan få tilbake fabrikkinnstillingene, så det jeg lurer på er hvordan skal jeg gjenopprette systemet igjen til home premiumen så jeg har laget image av? Som nevnt tidligere i tråden her, kan du bruke det innebygde verktøyet i WIndows 7. Se en guide her (egentlig ment for overgang til SSD, men du kan bruke deler av den). Og som Hårek nevner, har du ikke Windows 7 setup på DVD eller USB, så laster du ned ISO (lovlig) og lager deg det. Du kan lage en reparasjonsplate (brukes bl.a. til å legge tilbake systemavbildningen (imaget)) på samme sted som du oppretter systemavbildningen (imaget) i Windows. Endret 8. oktober 2012 av Pey'J Lenke til kommentar
Flin Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 I god gamle dager var det å "ghoste" å se på skjermen til andre. Skuffene at det handlet om fil kopiering. Til tården, win7 verktøyet som folk har nevnt er ganske bra. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Tror de aller fleste oppfatter "ghost" som å klone en disk. "The name Ghost is an acronym for General Hardware-Oriented System Transfer" Har du noen referanse til begrepet brukt som "å se på skjermen til andre"? Lenke til kommentar
repaguy Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Hehe, Uttrykket å ghoste i spillsammenheng er nok uten tvil nyere enn å ghoste en disk/pc. Så det blir litt feil å si "i gamle dager" ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå