Gå til innhold

Burde man eliminere Norsk fullstendig i Grunnskolen


Bør norsk elimineres fra grunnskolen (altså bruk av norsk "forbys" i skoletimene)  

65 stemmer

  1. 1. Bør norsk ut av den norske grunnskolen

    • Ja
      7
    • Nei
      58
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Den er tildels grunnet på språkforståelse, med er ikke avhengig av HVILKET språk du forstår.

Det stemmer at det er ikke avhengig av hvilket språk man forstår. Men så har det seg sånn at en norsk mann skal lære seg norsk på en god måte. Og da, for å fungere i samfunnet, er det til å foretrekke at personen kan trekke logiske slutninger ut i fra et språk. Hva hjelper det da at nordmannen ikke kan norsk bra? For det er jo dette diskusjonen handler om - blir en person flinkere i norsk av å ha undervisning eller ikke? Jeg går for det første alternativet.

 

 

Norsk er et fag som overlapper andre fag. Argumentasjon er vel også noe som blir lært i norskfaget (det kan diskuteres hvor vellykket det er), men er en viktig forutsetning for at man skal kunne si sin mening på en logisk og god måte.

Jeg er enig i at det burde gjøres, men AT det IKKE gjøres har jeg ingen tvil om.

Tenker du på argumentasjonsteknikk? Jeg mener at jeg har hatt om det på grunnskolen, selv om det begynner å bli en del år siden og hukommelsen svikter.

 

 

Forslaget du kommer med hadde forringet den skriftlige evnen, men sikkert ikke den rent muntlige delen. Dog, så lærer norsken hvordan man skal kunne bruke muntlig språk i f. eks. en tale eller fremvisning. Det er ikke alle som er like flinke på selv dette.

Klart du forutsetter at der faktisk ER noe slikt som en RETT måte å skrive på ;)

Klart jeg forutsetter at det er en rett måte å skrive på. Man kan være uenig i rettskrivningsformer, men dette er også avhengig av hvilken type tekst man skal skrive.

 

Av og til kjennes det ut som om eg har vokse opp på ei løgn. Ingen fortalte meg at vi va sama, det va rett og slett et ikke-tema. Eg hørte så ofte hjemme at vi bor i Norge og Norge e et fritt land, vi kan si og gjøre ka vi vil. Mon tru om ikke det va den aller største løgna, for det samiske skulle man ikke prate om, det va synd og skam det. Og fortsatt skal man ikke snakke for høgt om at man e same og om samiske rettigheter.
Forsto du hva som står skrevet? Var det "rett"?

Ja, dette forstår jeg veldig godt. Jeg håper virkelig at jeg ikke trenger å forklare deg fordelene med at man har to hovedmål man skal velge mellom. Det å skrive på dialekt har sin virkning,

 

Jeg sliter med å finne ut av argumentasjonen din. Når man bor i x-land med x-språk, hvorfor skal ikke skolen innebære at man skal lære x-språk på skolen? Det har da ikke noen negative følger for språket sin del at man lærer x-språk. Gjelder det samme for andre fag? Trenger man historie? Mange klarer jo å lære historie på egenhånd... Trenger man matematikk? Mange klarer jo å lære matematikk på egenhånd...

 

Ved å kutte ut norsk fullstendig i grunnskolen, vil du oppnå én ting: noen som klarer norsk bra, og noen som er helt elendige. Ved å ha norsk, vil flere være på et middels nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det er jo dette diskusjonen handler om - blir en person flinkere i norsk av å ha undervisning eller ikke? Jeg går for det første alternativet.
Nei, formålet er vel å bedre kraftig Engelsk (eller hva de måtte være) uten en negativ effekt på norsk (eller til og med en positiv effekt om f.eks. det andre språket var islandsk, som kan øke forståelsen for norske ord via etymologi, altså ordopprinelse).

 

 

Tenker du på argumentasjonsteknikk? Jeg mener at jeg har hatt om det på grunnskolen, selv om det begynner å bli en del år siden og hukommelsen svikter.

Nei, jeg tenkte på logikk som kan se ut som en forutsettning for argumentasjonsteknikk (for noen av oss)

 

Jeg sliter med å finne ut av argumentasjonen din. Når man bor i x-land med x-språk, hvorfor skal ikke skolen innebære at man skal lære x-språk på skolen? Det har da ikke noen negative følger for språket sin del at man lærer x-språk. Gjelder det samme for andre fag? Trenger man historie? Mange klarer jo å lære historie på egenhånd... Trenger man matematikk? Mange klarer jo å lære matematikk på egenhånd...
Trolig fordi du ikke fikk med deg det jeg tror man kan oppnå, og som ser ut til å være fordelaktig. Se over.

 

Ved å kutte ut norsk fullstendig i grunnskolen, vil du oppnå én ting: noen som klarer norsk bra, og noen som er helt elendige. Ved å ha norsk, vil flere være på et middels nivå.

Det er snakk om å kutte det helt inntil din Engelsk er flytende, deretter bringe det inn. Kanskje frem til 6. klasse?

 

Hvorfor skriver du Norsk og henger på et Norsk diskusjonsforum Skatteflyktning?

Fordi endel her ikke er helt stødig i Engelsk?

Lenke til kommentar

Om dere har rett og dette med å øke vekten på fremmedspråk fører til dårligere ferdigheter innen eget språk, er det noen som kan forklare meg dette?

 

I USA har de en Standardtest for å komme seg inn på universitetet kallt SAT:

http://en.wikipedia.org/wiki/SAT

 

De analyserer ganske bra de studentene som går igjennom denne, her kan dere finne siste rapport:

http://professionals.collegeboard.com/profdownload/cbs2011_total_group_report.pdf

 

Gjennomsnittsresultater (Merk ENGELSK lesning og skrivning)

Snapshot_2012_10_09_22_37_46.png

 

Standarddistribusjon:

325px-Standard_deviation_diagram.svg.png

 

Hvor du legger deg over etter din Score

Snapshot_2012_10_09_22_40_34.png

 

 

Så begynner det som er noe interesant.

 

Resultatene for de som fordyper seg i ENGELSK (sjekk ENGELSK lesning og skriving)

Snapshot_2012_10_09_22_44_16.png

 

Studere Engelsk gir ingen utslag på Engelsk

 

Resultatene for de som fordyper seg i ANDRE språk:

Snapshot_2012_10_09_22_46_20.png

 

 

 

Ser da vitterlig ut som at som om de bedrer sin Engelsk ved å studerere andre språk enn Engelsk

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du Norsk og henger på et Norsk diskusjonsforum Skatteflyktning?

Fordi endel her ikke er helt stødig i Engelsk?

Er dette det eneste forumet på internettet?

Neida, ei heller er dette eneste tråden i dette forumet, så du har store muligheter for å finne en tråd hvor du kan bidra med noe saklig.

Lenke til kommentar

Om dere har rett og dette med å øke vekten på fremmedspråk fører til dårligere ferdigheter innen eget språk, er det noen som kan forklare meg dette?

Det er jo vitterlig ikke dette jeg har hevdet. Det jeg har prøvd å motsi deg på, er at jeg har hatt inntrykket av at du mener at f. eks. en engelskelev blir bedre i engelsk ved å kutte ut engelskundervisningen 100% - og studert tysk istedenfor. Det kan godt være at en kombinasjon av disse to fagene vil virke styrkende - men du har ikke vist meg noe dokumentasjon som tilsier at x blir bedre når x blir kuttet ut.

Lenke til kommentar

<p>

Om dere har rett og dette med å øke vekten på fremmedspråk fører til dårligere ferdigheter innen eget språk, er det noen som kan forklare meg dette?

Det er jo vitterlig ikke dette jeg har hevdet. Det jeg har prøvd å motsi deg på, er at jeg har hatt inntrykket av at du mener at f. eks. en engelskelev blir bedre i engelsk ved å kutte ut engelskundervisningen 100% - og studert tysk istedenfor. Det kan godt være at en kombinasjon av disse to fagene vil virke styrkende - men du har ikke vist meg noe dokumentasjon som tilsier at x blir bedre når x blir kuttet ut.

Isåfall argumenterer du mot en stråmann. ;)

 

Joda, jeg prøver å få frem at jeg tror at men kan dra fordel av å kjøre ett fremmed undervisningspråk, og INGEN norsk, inntil fremmedspråket er flytende. Deretter ta inn norsk språkundervisning.

 

 

Dette innebærer en stor endring i språkfokus som jeg mener ville bedre adskillig engelskferdigetene (om det var språket foreldrene foretrekker), UTEN å negativt innflyte beherskelsen av norsk.

 

Overstående data viser at det å studere MER timer av sitt eget språk IKKE forbedrer beherskelsen av dette, derimot fører mindre studier av eget språk og mer studie av annet språk til forbedrede resultater.

 

Se spesielt Latin, Gresk, Tysk som er i slekt til Engelsk. Asiatiske (unntatt Korea) og Hebrew scorer også høyt, trolig pga at den del av disse har en viss spesiell studie innrettning.

 

Dog, Italiansk og Spansk har ingen effekt så resultatet er ikke "soleklart"PS. Merket nå at de har gradert på hvor mange år du har studert fremmedspråket, og det ser ut til at du må ha oppnådd en viss beherskelse av språket for at effekten kommer, de som kun har studert det en kort tid (

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du Norsk og henger på et Norsk diskusjonsforum Skatteflyktning?

Fordi endel her ikke er helt stødig i Engelsk?

Er dette det eneste forumet på internettet?

Neida, ei heller er dette eneste tråden i dette forumet, så du har store muligheter for å finne en tråd hvor du kan bidra med noe saklig.

Jeg svarer jo bare nøyaktig slik du har gjordt F,eks her:

 

<p>

men læren om grammatikken er høyst nødvendig ikke bare for å fungere i samfunnet men også for å kunne mestre de andre fagene.

Er grammatikk noe som KUN eksister på det norske språk?

 

Og her:

 

Jeg fikk inntrykk av at du ville beholde norsk pga gramatikken?

Nei. Man skal lære seg Norsk grammatikk for å kunne lese og skrive i Norge på Norsk som er det språket vi snakker og skriver her i landet.

Hva er forskjellen mellom norsk og engelsk grammatikk?

 

 

Så hvis du mener det er usaklig så burde du vel da kanskje tenke over egen debatterings teknikk.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dere har rett og dette med å øke vekten på fremmedspråk fører til dårligere ferdigheter innen eget språk, er det noen som kan forklare meg dette?

 

I USA har de en Standardtest for å komme seg inn på universitetet kallt SAT:

http://en.wikipedia.org/wiki/SAT

Resultatene for de som fordyper seg i ENGELSK (sjekk ENGELSK lesning og skriving)

.....................................

Studere Engelsk gir ingen utslag på Engelsk

 

Resultatene for de som fordyper seg i ANDRE språk:

..............................

Ser da vitterlig ut som at som om de bedrer sin Engelsk ved å studerere andre språk enn Engelsk

Eller det forteller noe om hvilke elever som velger hvilket fag. Skal du dra noen konklusjon om utviklingen til elevene så må du jo også bruke statistikk om utviklingen. Også korrigere for utgangspunktet til de forskjellige elevene.

 

Jeg tror nok at du selv burde bruke litt lengre tid på ditt fag nr 2: Tenke....

 

Ut fra en slik "logikk" som du her bruker kan vi vel sikkert også konkludere med at det å gå på yrkesfag svekker norskkunnskapene. Og hvilken retning peker det i da? Har almenfag mer eller mindre norsk enn yrkesfag?

Eller kanskje vi heller skal holde oss unna logiske feilslutninger og ikke trekke konklusjoner fra data som ikke har noe med konklusjonen å gjøre i det hele tatt.

 

De elevene som oftest velger å fordype seg i eget morsmål gjør vel det kanskje fordi de i utgangspunktet er ustødige på det og ikke vil begynne med enda et nytt språk når de ikke en gang mestrer sitt eget morsmål godt nok. Mens de som begynner med fremmedspråk kanskje har det motsatt og at de ikke finner noe utfordringer i eget morsmål, men vil lære seg noe nytt siden de allerede har mestret morsmålet.

 

Man kan vel sikkert finne ting som at de som drikker øl er dårligere i engelsk enn de som drikker vin, el. Men tror du det betyr at det er vinen som gjør at man blir bedre i engelsk?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller det forteller noe om hvilke elever som velger hvilket fag.

Det er selvfølgelig en mulighet. Correlation does not prove causation, but if correlation is absent no causation is likely.
Skal du dra noen konklusjon om utviklingen til elevene så må du jo også bruke statistikk om utviklingen. Også korrigere for utgangspunktet til de forskjellige elevene.
De ble alle født uten noen kunnskap i det hele tatt, deretter studerte de diverse ting, noen som jeg har fremhevet her, og fikk til slutt de resultatene de fikk på SAT'en. "Utviklingen" er klar. ;)
Lenke til kommentar

Jeg stemte Nei. Jeg mener vi bør kutte ut hovedmål og erstatte det med Nynorsk. Nynorsk er et generelt penere språk(min mening). Det er inneholder også mindre unødvendige stumme konsonanter og omtrent hele norge snakker mer eller mindre noe som likner på skriftspråket nynorsk som blir snakket.

 

Hvis vi bare har ett skriftspråk kan vi korte ned tiden på norsk undervisningen betraktlig.

 

Den tiden vi sparer på å bare bruke et skriftspråk bør fylles med matematikk undervisning.

Dette er det altfor lite av i den norske skolen. Matte er trosalt faget som er nest mest viktig av alle fag i begynnelsen.

Etter man har lært seg et skriftspråk så blir matte det viktigste faget. Omtrent alle fag er basert på matte eller koblet til matte på en eller annen måte.

 

En ting til:

Hvorfor i helvete utales de (som i: De gikk bortover veien.) Som dii, hva er meningen med det?

I nynorsk står det iallefall "Dei"

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...