Gå til innhold

Burde man eliminere Norsk fullstendig i Grunnskolen


Bør norsk elimineres fra grunnskolen (altså bruk av norsk "forbys" i skoletimene)  

65 stemmer

  1. 1. Bør norsk ut av den norske grunnskolen

    • Ja
      7
    • Nei
      58
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Man lærer mye nyttig i norsk. På barneskolen er det lesing og skriving som er i fokus, samt lære seg alfabetet. Senere er det norsk litterærhistorie som læres bort. Alt dette er viktig. I dag begynner man med engelsk veldig tidlig (tredje klasse?), og jeg ser ikke grunnen til å begynne tidligere enn det. Man må ha noen grunnleggende kunnskaper som å kunne lese og skrive før man starter på et annet språk.

 

Må også sies at de aller fleste skoleelever (til og med på videregående) har MYE å lære når det kommer til rett- og særskriving. Det å skrive stiler og historier er god trening.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi hvis man ikke kan lese og skrive må man huske alt man lærer i hodet. Alle ord og regler. Det er vanvittig upraktisk. Det er utvilsomt en fordel å kunne alfabetet, ikke minst for å se for seg hvordan ord skrives.

 

Hvor er utbytte av å begynne med engelsk før man kan lese/skrive? Jeg trur det er langt mer produktivt å legge grunnmuren først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før du lærer norsk, og for å lære norsk, "må man huske alt man lærer i hodet" men det ser ikke ut til å være "vanvittig upraktisk"?

 

Tenk på ett innvandrerbarn som kommer til Norge, og ikke kan lese å skrive, men KUN snakker Engelsk. Må dette barnet lære å lese å skrive på Engelsk FØR de kan begynne i første klasse hvor ALT går på norsk, ett språk barnet ikke forstår ett eneste ord av?

Lenke til kommentar

Det er forskjell på det språket man lærer av å kommunisere med andre, og det man lærer av en underviser på skolen.

 

Og barnet i eksempelet ditt kan ikke begynne på en helnorsk skole uansett om han kan lese og skrive eller ikke. Barnet må kunne snakke norsk først.

 

Det er nok mulig å lære et barn et fremmedspråk før man lærer det å lese og skrive. Men jeg trur det er veldig mye mer tidsbesparende å gjøre det i motsatt rekkefølge.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på det språket man lærer av å kommunisere med andre, og det man lærer av en underviser på skolen.

Det KAN det være ja, faktisk kan vel forslaget beskrives som at det BØR være det.

 

Og barnet i eksempelet ditt kan ikke begynne på en helnorsk skole uansett om han kan lese og skrive eller ikke. Barnet må kunne snakke norsk først.
Hvordan mener du barn lærer å snakke norsk?

 

Det er nok mulig å lære et barn et fremmedspråk før man lærer det å lese og skrive. Men jeg trur det er veldig mye mer tidsbesparende å gjøre det i motsatt rekkefølge.

Jeg derimot mener det er tidsbesparende å gjøre det SAMTIDIG.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Og barnet i eksempelet ditt kan ikke begynne på en helnorsk skole uansett om han kan lese og skrive eller ikke. Barnet må kunne snakke norsk først.
Hvordan mener du barn lærer å snakke norsk?

 

Ved å ha norskundervisning. Det er ikke noe vits i å sette et barn på en stol i et klasserom, hvor han ikke forstår et ord av språket som snakkes. Norskundervisningen må komme først. Hvis et barn flytter til norge som 6-åring, så burde de første par årene brukes på spesialundervisning. Det utenlandske barnet trenger grunnlaget som norske barn allerede har.

Lenke til kommentar
Og barnet i eksempelet ditt kan ikke begynne på en helnorsk skole uansett om han kan lese og skrive eller ikke. Barnet må kunne snakke norsk først.
Hvordan mener du barn lærer å snakke norsk?

 

Ved å ha norskundervisning.

De aller fleste barn lærer norsk uten noe som helst undervisning som oftest før de er 3 år gamle. ;)
Det er ikke noe vits i å sette et barn på en stol i et klasserom, hvor han ikke forstår et ord av språket som snakkes. Norskundervisningen må komme først. Hvis et barn flytter til norge som 6-åring, så burde de første par årene brukes på spesialundervisning. Det utenlandske barnet trenger grunnlaget som norske barn allerede har.

Stemmer ikke, muligens burde man begynne med Engelsk enda tidligere, i Barnehagen med å eliminere norsk.
children learn language through natural interaction with caring people in everyday settings. The rule here is 'the more, the better'
http://linguistlist.org/ask-ling/lang-acq.cfm#child-involvement
In Singapore nearly all children come to nursery school at age 3 already able to speak 2 languages. Many can speak 3. A child growing up with only one language is quite rare.
http://linguistlist.org/ask-ling/biling.cfm
Lenke til kommentar

Igjen, er det helt forskjellig å lære språk hjemme, enn på skolen. Du kan kanskje gjøre deg forstått, men du kan ikke språket skikkelig.

 

Hvis et barn flytter til norge som 6-åring, så burde de første par årene brukes på spesialundervisning. Det utenlandske barnet trenger grunnlaget som norske barn allerede har.

Stemmer ikke, muligens burde man begynne med Engelsk enda tidligere, i Barnehagen med å eliminere norsk.

 

Jeg trur du missforstå hva jeg skrev. "Hvis et barn flytter til norge som 6-åring". Altså han kan ikke et ord norsk, og han skal starte på en norsk skole. Det er også enormt stor forskjell på å lære et språk som 3-åring og 6-åring.

 

Men tilbake til topic: faget norsk er veldig mye mer enn å lære seg språket norsk. Det er norges historie fra middelalderen til nå. Man lærer om forfattere, og om verkene deres. Og ikke minst lærer man skrivekunst og godt språk, som er langt over evnen til en 3-åring som har lært morsmålet av foreldrene. Norsk er viktig. Kanskje det viktigste av alle fagene man har på skolen. Du får i hvert fall bruk for det senere i livet, nesten uansett hvilken retning du tar det i. (Med mindre man flytter utenlands. Men selv da er det ting man kan dra med seg.)

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Jeg trur du missforstå hva jeg skrev. "Hvis et barn flytter til norge som 6-åring". Altså han kan ikke et ord norsk, og han skal starte på en norsk skole. Det er også enormt stor forskjell på å lære et språk som 3-åring og 6-åring.
Jeg tror igrunnen ikke det er det, denne innebydge evnen til å lære språk uten videre tror jeg vi mister ganske mye senere, og kanskje aldri vi mister den helt. Snakker av egen erfaring av å ha lært språk i voksen alder UTEN formell opplæring, men "på gata" så å si.

 

Men tilbake til topic: faget norsk er veldig mye mer enn å lære seg språket norsk. Det er norges historie fra middelalderen til nå. Man lærer om forfattere, og om verkene deres. Og ikke minst lærer man skrivekunst og godt språk, som er langt over evnen til en 3-åring som har lært morsmålet av foreldrene. Norsk er viktig. Kanskje det viktigste av alle fagene man har på skolen. Du får i hvert fall bruk for det senere i livet, nesten uansett hvilken retning du tar det i. (Med mindre man flytter utenlands. Men selv da er det ting man kan dra med seg.)

Jeg er enig, men skiller mellom innholdet og undervisningsspråket. Altså man kan like godt leses Snurre Sturlason på engelsk som på norsk. Idem gramatikk, mattematikk, naturfag, etc.

 

Man KAN man til og med lære norsk på engelsk (unødvendig), eller engelsk på norsk (også unødvendig). ;)

Lenke til kommentar

Så hva tror du, hadde du blitt bedre i dette språket dersom du hadde fått formell opplæring? Kan det være at du hadde lært språket raskere? I utdanningssituasjoner, hvor nye utenlandske elever kommer til Norge, er det viktig at man lærer det norske språk raskt - slik at man kan ta del i undervisningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva tror du, hadde du blitt bedre i dette språket dersom du hadde fått formell opplæring?

Jeg tror det hadde vært ett pluss med endel gramatikk og rettskrivning ETTER jeg hadde lært språket. Jeg HAR lært andre språk på den normale måten, så jeg kjenner begge.
Kan det være at du hadde lært språket raskere?
Nei, jeg lærte raskere med å bli kasta ut på dypt vann og med inmersion method. ;)
I utdanningssituasjoner, hvor nye utenlandske elever kommer til Norge, er det viktig at man lærer det norske språk raskt - slik at man kan ta del i undervisningen.

Enig, og da tror jeg det værste som man kan gjøre er å gi disse adskjillt norskundervisning.

Tror jeg har skriveleif her men, men ;)

Lenke til kommentar

Så fint at du klarer å lære språk helt alene, men man kan ikke forvente så utrolig mye av alt og alle. Når jeg ser på Facebook, der folk MED norskundervisning skriver f. eks. "sevil" istedenfor "sivil", "Fusa" istedenfor "første", problemer med å/og osv - så kan man jo alltids spørre seg selv; Hvordan hadde det vært UTEN norskundervisning? I hvert fall ikke bedre.

 

Norskundervisningen er der for å gjøre elever bedre i norsk. Det innebærer også å gjøre slik at de kan analysere, og faktisk finne ut hva en tekst handler om. Noen klarer nok dette helt alene, noe jeg ikke ser bort i fra. Du kan likevel ikke se bort i fra at flesteparten faktisk har godt av å lære analytisk tankegang.

 

Om man heller burde forkaste det norske språk mot det engelske, er en annen diskusjon. Nå har det slik at norsk er hovedmålet her i Norge, og man bør dermed gjøre sitt for at folk faktisk klarer å skrive og forstå norsk.

Lenke til kommentar

Så fint at du klarer å lære språk helt alene, men man kan ikke forvente så utrolig mye av alt og alle. Når jeg ser på Facebook, der folk MED norskundervisning skriver f. eks. "sevil" istedenfor "sivil", "Fusa" istedenfor "første", problemer med å/og osv - så kan man jo alltids spørre seg selv; Hvordan hadde det vært UTEN norskundervisning? I hvert fall ikke bedre.

Vel, nå var vel egentlig forslaget at man burde lære Engelsk (eller annet) språk FØRST, og når dette er "inne" kan man lære norsk rettskrivning og gramatikk.

 

Klart med tiden mister man om man ikke bruker språket, men ser ikke at det burde være noe problem for dere som er i Norge (for meg har det vært det, men det ble lettere når jeg fant Æ.Ø og Å på tastaturet etterhvert.

Norskundervisningen er der for å gjøre elever bedre i norsk. Det innebærer også å gjøre slik at de kan analysere, og faktisk finne ut hva en tekst handler om. Noen klarer nok dette helt alene, noe jeg ikke ser bort i fra. Du kan likevel ikke se bort i fra at flesteparten faktisk har godt av å lære analytisk tankegang.
Enig men logikk er ikke språkbetinget (og heller læres elevene ikke opp i dette faget tror jeg?)

 

 

Om man heller burde forkaste det norske språk mot det engelske, er en annen diskusjon.
Enig

 

Nå har det slik at norsk er hovedmålet her i Norge, og man bør dermed gjøre sitt for at folk faktisk klarer å skrive og forstå norsk.

Tror ikke forslaget ville forringe denne evnen stort, men derimot bedre engelsk/tysk/etc veldig mye generelt sett.
Lenke til kommentar

Enig men logikk er ikke språkbetinget (og heller læres elevene ikke opp i dette faget tror jeg?)

Logikk kan være språkbetinget, vil jeg mene. Man må kunne metaforer og andre språklige virkemiddel - som øker forståelsen for en tekst. Da er det viktig med et godt ordforråd, og tenke logisk / "utenfor boksen" hvis du forstår hva jeg mener. Har man ikke ordene på plass, vil ikke logikken øke - derimot bli verre. Norsk er et fag som overlapper andre fag. Argumentasjon er vel også noe som blir lært i norskfaget (det kan diskuteres hvor vellykket det er), men er en viktig forutsetning for at man skal kunne si sin mening på en logisk og god måte.

 

Det spørs selvsagt på hvordan du ser på logikk. Rent matematisk, så er ikke logikken språkbetinget.

 

Tror ikke forslaget ville forringe denne evnen stort, men derimot bedre engelsk/tysk/etc veldig mye generelt sett.

Forslaget du kommer med hadde forringet den skriftlige evnen, men sikkert ikke den rent muntlige delen. Dog, så lærer norsken hvordan man skal kunne bruke muntlig språk i f. eks. en tale eller fremvisning. Det er ikke alle som er like flinke på selv dette.

Lenke til kommentar

Enig men logikk er ikke språkbetinget (og heller læres elevene ikke opp i dette faget tror jeg?)

Logikk kan være språkbetinget, vil jeg mene. Man må kunne metaforer og andre språklige virkemiddel - som øker forståelsen for en tekst. Da er det viktig med et godt ordforråd, og tenke logisk / "utenfor boksen" hvis du forstår hva jeg mener. Har man ikke ordene på plass, vil ikke logikken øke - derimot bli verre.

Den er tildels grunnet på språkforståelse, med er ikke avhengig av HVILKET språk du forstår.Snapshot_2012_10_09_18_19_14.png

Norsk er et fag som overlapper andre fag. Argumentasjon er vel også noe som blir lært i norskfaget (det kan diskuteres hvor vellykket det er), men er en viktig forutsetning for at man skal kunne si sin mening på en logisk og god måte.

Jeg er enig i at det burde gjøres, men AT det IKKE gjøres har jeg ingen tvil om.

Det spørs selvsagt på hvordan du ser på logikk. Rent matematisk, så er ikke logikken språkbetinget.
Tror man MÅ begynne med Aristotles ellers blir det fort meningsløs akkurat som det har skjedd med deler av mattematikken. Elevene lærer "noe", men forstår ikke hva det innebærer.

 

Forslaget du kommer med hadde forringet den skriftlige evnen, men sikkert ikke den rent muntlige delen. Dog, så lærer norsken hvordan man skal kunne bruke muntlig språk i f. eks. en tale eller fremvisning. Det er ikke alle som er like flinke på selv dette.

Klart du forutsetter at der faktisk ER noe slikt som en RETT måte å skrive på ;)

Av og til kjennes det ut som om eg har vokse opp på ei løgn. Ingen fortalte meg at vi va sama, det va rett og slett et ikke-tema. Eg hørte så ofte hjemme at vi bor i Norge og Norge e et fritt land, vi kan si og gjøre ka vi vil. Mon tru om ikke det va den aller største løgna, for det samiske skulle man ikke prate om, det va synd og skam det. Og fortsatt skal man ikke snakke for høgt om at man e same og om samiske rettigheter.
Forsto du hva som står skrevet? Var det "rett"? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

norsk er et utdøende språk uansett, og det er utrolig sløseri å opprettholde et utdøende språk. Det er også utrolig sløseri å lage manualer, kurshefter, bøker osv på masse ulike språk.

 

Man burde startet med engelsk. Primært fordi det er lett å lære all den tid man er omgitt av det på nett, i filmer, musikk, pc, programvare osv. Det er også mye brukt, og man kan gjøre seg forstått som turist i store deler av verden med engelsk.

 

Dernest burde man hatt arabisk som andresråk. Delvis fordi arabisk er på fremmarsj bl.a i industrien, og man vil få flere og flere i norge og europa med bakgrunn fra midtøsten/arabiske land.

 

Som tredje språk burde man valgt kinesisk. Delvis pga at det er det mest talte språket, delvis fordi kina ekspanderer industrielt i vesten, og delvis fordi kina er en del av BRICS alliansen. Økt bruk av kinesiske produkter, bl.a huawei, zte, biler, elektronikk osv gjør det praktisk med tanke på bruken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mener at norsk er et veldig lite språk sett i verdenssammenheng, og i forhold til hvor mange som snakker engelsk, arabisk og kinesisk så er norsk svært lite. Jeg er overbevist om at det vil tvinge seg på at norsk forsvinner i løpet av de neste 50-100 år.

 

Man må også huske på at skriftspråket vil forsvinne med den teknologiske utviklingen, og et allerede lite språk vil da miste 50% av dekningen. Talen er nok mer hardfør, men ser jo at bl.a endel bedrifter har innført engelsk som språk i bedriften.

 

http://tidsskriftet.no/article/581314

 

http://www.sprakrad.no/nb-NO/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2007/Spraknytt_1_2007/Tryggest-a-snakke-norsk-i-olja/

 

Når engelsk blir språket i flere og flere bedrifter så vil det gli mer og mer over til å bli offisielt nasjonalt språk.

 

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/11/19/518632.html

 

Skal man se de store trekkene, så burde jo hele kloden samlet seg om ETT språk, og det blir neppe norsk.

Lenke til kommentar

Jeg kommer sikkert til å reise til flere land på ferie, jeg har forresten vært i Frankrike selv om jeg var liten og det bare var for en liten stund. Jeg klarer meg fint uten fremmedspråk, og hvis jeg må kunne landets språk for ha en god ferie der, vel, da drar jeg rett og slett ikke dit.

 

Nei, jeg har ingen planer, intensjoner eller interesse av å arbeidet i utlandet. Tusen takk til de idiotiske politikerne som har bestemt at jeg skal kaste bort flere timer av livet mitt hver eneste uke, tusen tusen hjertelig takk!

 

Tusen takk til politikerne som tvinger meg til å lære engelsk, på den måten er det mye enklere å få interessante jobber i internasjonale firmaer, og jeg stortrives hver gang jeg blir sendt på utenlandsoppdrag og ikke behøver bekymre meg for om jeg klarer å gjøre meg forstått.

 

Samtidig slipper jeg å velge feriemål utifra hvor jeg kan gjøre meg forstått, og kan trygt våge meg utenfor skandinavia.

 

Antinavlebeskuende!

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...