Gå til innhold

Burde man eliminere Norsk fullstendig i Grunnskolen


Bør norsk elimineres fra grunnskolen (altså bruk av norsk "forbys" i skoletimene)  

65 stemmer

  1. 1. Bør norsk ut av den norske grunnskolen

    • Ja
      7
    • Nei
      58
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

<p><p>

Norsk ble skapt av danskene, så omstrukturert av Wergeland (slik jeg husker det). Norsk er fortsatt et språk som fungerer. Og det kommer det til å fortsette å gjøre.
Knud Knudsen og bokmåletDen andre retninga gjekk ut på å fornorske det danske skriftspråket ved gradvis å blande inn norske ord og ta opp meir strukturelle trekk. Hovudmannen for dette var lektoren Knud Knudsen (1812–1895). Knudsen ønskte også å få godkjent norske uttalar der danske til da hadde vorte sett på som finare. Han ville basere uttalen på det uformelle talemålet til dei høgare klassene. Såleis avgrensa han seg på den eine sida mot dialektane, som var lokale mens overklassemålet var landsdekkjande, og på den andre sida mot den formelle høgtidsuttalen til overklassa, som låg så nær dansk dei greidde å komme. Han ville til dømes ha harde konsonantar i ord som bake, gape og lete, som var vanlege i daglegtalen, mens høgtidstalen og skrifta hadde bage, gabe og lede. I 1887 vedtok regjeringa at leseuttalen i norske skolar skulle vere fonetisk norsk, ikkje minst når det gjaldt desse konsonantane, sjølv der skrifta hadde danske former. I 1893 vart det tillate med norske stavemåtar i slike ord i lesebøker. I 1907 vart dansken i Noreg reformert slik at sentrale norske trekk vart gjorde obligatoriske; i tillegg til dei nemnde harde konsonantane gjaldt det fleirtalsformer som hester for dansk heste og fortidsformer som trodde for dansk troede. Språket vart no kalla riksmål, men i 1929 vart det omdøypt til bokmål av Stortinget.
http://www.sprakrad.no/Politikk-Fakta/Fakta/
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremmedspråk er så jævlig meningsløst.

 

Fremmedspråk er noe som burde utvides/omstruktures kraftig. Problemet er at det er lært på en måte som er så ineffektiv, at mange selv etter 5 år med tysk ikke kan kommunisere med språket.

If a task has once begun.

Never leave it till it's done.

Be the labor great or small.

Do it well or not at all.

Skolesystemets problem i ett nøtteskal, og ikke bare i fremmedspråk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ein burde utvilsomt kun bruke norsk i andre fag enn engelsk. Ungane kan jo norsk når dei begynner på skulen, det blir derfor lettast å lære ved å bruke norsk, tenk for eit surr det hadde blitt om ungane først måtte lære seg englesk, så kunne dei endeleg begynne å lære det dei treng for å leve i samfunnet. Det hadde blitt litt av ein effektivitets demper her i Noreg, og kanskje til og med fått sosiale følger.

 

Så kjem vi og til spørmålet om det er nokon grunn at norske skal bli undervist med det engelske språk, fordi vi lærer jo engelsk og vi kan bruke det for å kommunisere til dei aller fleste folk. Det hadde ikkje blitt lettare for folk å leve om vi vart undervist i engelsk.

 

Ein anna fordel med å bruke norsk er at innvandrarane til Noreg trulig føler seg meir som ein del av vår gruppe når dei kan norsk. Dersom vi kun brukte englesk hadde gruppefølelsen blitt endå meir vatna ut, og det hadde blitt større fiendskap mellom folk. Det blir jo mindre friksjon mellom folkegruppe til likare dei er. Det er jo ingen problem med svenskane som er i Noreg i vertfall. Kvifor? Trulig fordi vi er så like.

 

Kunne vi f.eks konkurrert betre på den internasjonale marknaden viss vi hadde blitt undervist i engelsk? Ikkje sannsynlig, sidan vi blir lært engelsk likevel. Så gitt små til ingen fordelar med å benytte engelsk som undervisningsspråk i alle fag, og store problem med å gjere det, må svaret mitt, som eg skreiv i starten, bli nei.

 

Redigering: Fult av skrivefeil :closedeyes:

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Redigering: Fult av skrivefeil :closedeyes:

 

Jeg må bare oppriktig takke deg for denne siste bemerkning i en tråd om norskopplæring.Ga deg en "thumbs up"

Made my day!

 

Da burde du vel kanskje revurdere denne:

 

Jeg må nesten si meg enig i Quitillian. Hvorfor i all verden driver vi å "lærer barna noe de uansett vil lære"? Er det for å sikre at lærerne oppnår resultater?

 

Etter ditt fag nr 1 som du nå har gjort og fag nr 2 som du nå burde gjøre:

 

Jeg ser igrunnen kun tre hovedemner: Observasjon, Tenke, Kommunisere.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som leser dette, inkludert deg, og observasjonen var nok på linje med at der fins folk som IKKE vil lære, uansett hvilket språk du bruker.

 

Altså hvorvidt det er fordelaktig å legge om opplæringen til å begynne med Engelsk som undervisningsspråk (i alle fag) er ikke avhengig av om dagens norskopplæring er så dårlig at endel aldri lærer å skrive rett. (Ikke det at jeg anser at rettskrivning er det viktigste innen kommunikasjon, selv om det hjelper).

Lenke til kommentar

De som leser dette, inkludert deg

Er kommunikasjon eksklusivt kun for denne tråden?

 

Altså hvorvidt det er fordelaktig å legge om opplæringen til å begynne med Engelsk som undervisningsspråk (i alle fag) er ikke avhengig av om dagens norskopplæring er så dårlig at endel aldri lærer å skrive rett. (Ikke det at jeg anser at rettskrivning er det viktigste innen kommunikasjon, selv om det hjelper).

Er det å ikke lære seg å skrive grammatisk korrekt eksklusivt kun for det norske språk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som leser dette, inkludert deg

Er kommunikasjon eksklusivt kun for denne tråden?

De postene som er postet her er ekslusivt for denne tråden. Det å kommunisere er det ikke.

 

Altså hvorvidt det er fordelaktig å legge om opplæringen til å begynne med Engelsk som undervisningsspråk (i alle fag) er ikke avhengig av om dagens norskopplæring er så dårlig at endel aldri lærer å skrive rett. (Ikke det at jeg anser at rettskrivning er det viktigste innen kommunikasjon, selv om det hjelper).

Er det å ikke lære seg å skrive grammatisk korrekt eksklusivt kun for det norske språk?

Nei, tvert imot som tidligere observert eksisterer gramatikk også på andre språk, klart hvorvidt det er fordelaktig å lære normativ grammatikk strides de lærde om, samt HVILKEN norm som er best, eller om descriptive grammatik er best. Resultatet av all forvirringen blant linguistene er vel at grammatikk lenge har kun fått "lip service" i skolen.

Lenke til kommentar

Nei, tvert imot som tidligere observert eksisterer gramatikk også på andre språk, klart hvorvidt det er fordelaktig å lære normativ grammatikk strides de lærde om, samt HVILKEN norm som er best, eller om descriptive grammatik er best. Resultatet av all forvirringen blant linguistene er vel at grammatikk lenge har kun fått "lip service" i skolen.

Med andre ord så er det grammatisk sett ingen fordel ved å lære Engelsk fremfor Norsk så hele poenget ditt er borte. Faktisk er det grammatisk sett verre å lære engelsk enn norsk for en med de respektive språkene som morsmål. Og for en med Norsk morsmål blir det da enda verre å lære seg engelsk og ganske destruktivt å ikke lære seg grammatisk det skriftspråket som h*n bruker som talespråk....

 

For jeg har observert at vi snakker Norsk i Norge. Også har jeg tenkt at dermed burde man også lære seg å skrive og lese Norsk i Norge. Også har jeg kommunisert til deg at man burde lære seg Norsk grammatikk når man bor i et land hvor man snakker Norsk....

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med andre ord så er det grammatisk sett ingen fordel ved å lære Engelsk fremfor Norsk så hele poenget ditt er borte. Faktisk er det grammatisk sett verre å lære engelsk enn norsk for en med de respektive språkene som morsmål. Og for en med Norsk morsmål blir det da enda verre å lære seg engelsk og ganske destruktivt å ikke lære seg grammatisk det skriftspråket som h*n bruker som talespråk....
Gramatisk sett er det hipp som happ mellom norks og engelsk. (Tysk er muligens "bedre" ie vanskeligere for å lære grammatikk).Dog gramatikk er ikke alfa og omega innnen kommunikasjon, for ikke å nevne problemet med hvilken type grammatikk man bør lære (der er veldig mange forskjellige, ja innen samme språket).

 

For jeg har observert at vi snakker Norsk i Norge. Også har jeg tenkt at dermed burde man også lære seg å skrive og lese Norsk i Norge. Også har jeg kommunisert til deg at man burde lære seg Norsk grammatikk når man bor i et land hvor man snakker Norsk....

I denne tråden har jeg stort sett argumentert for at man burde BEGYNNE med ett annet språk FØR man lærer norsk.

 

Fordelen slik jeg, og Quintillian, så det var at man dermed sikrer veldig bra Engelsk hos alle, uten at dette går utover norskkunnskapene (som man tilegner seg i vanlig dagligdags tale, og det formelle etter å ha oppnådd "fluency" i Engelsk.)

 

PS. At der også er gode argumenter for å eliminere norsk fullstendig fra det norske samfunnet er det neppe noen tvil om, men jeg tror det krever en annen tråd.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

I denne tråden har jeg stort sett argumentert for at man burde BEGYNNE med ett annet språk FØR man lærer norsk.

Så man skal i skolen ikke lære seg å lese og skrive et språk som er landet man bor i sitt språk som de aller fleste i landet snakker og skriver til dagelig, som er det språket det står skrevet på alle skilt, alle aviser og bøker og i all media forøvrig i dette landet og som veldig mange arbeidsgivere i dette landet krever at man kan flytende både skriftlig og muntlig under kravene i jobbannonser.

 

Takker. Da har jeg observert. Også har jeg tenkt at du er ikke så lur du. Også har jeg konkludert med (i likhet med de fleste andre som har stemt) og kommuniserer til deg at forslaget ikke støttes...

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min personlige mening er at norsk er ubrukelig. Jeg ser på det som et legacyspråk jeg må kunne fordi jeg bor i Norge, men det er ikke det språket jeg liker, eller pleier, å kommunisere i. Hvis det var opp til meg ville all kommunikasjon jeg gjør vært på engelsk. Når det er sagt så har jeg lite å komme med av argumentasjon for at dette skulle skje i hele Norge, annet enn at jeg merker meg mange som bytter ut norske ord med de engelske.

Lenke til kommentar

No er ikkje det å endre nasjonalt tale- og skriftspråk noko som er gjort over natta. At borna slutter å lære norsk er ein brøkdel av omfanget.

 

På lang sikt kan det nok tenkast at verda beveger seg meir mot eit samla språk, men det er litt for lettå føreslå at skulen skal droppa norsk heilt utan vidare.

Hvorfor ikke? Disse har igrunnen gjort nettopp dette (i Oslo):

 

http://www.deutscheschule.no/

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...