Gå til innhold

Burde man eliminere Norsk fullstendig i Grunnskolen

Bør norsk elimineres fra grunnskolen (altså bruk av norsk "forbys" i skoletimene)  

65 stemmer

1. 1. Bør norsk ut av den norske grunnskolen

• Ja
      7
    • Nei
      58
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Jeg fikk inntrykk av at du ville beholde norsk pga gramatikken?

Nei. Man skal lære seg Norsk grammatikk for å kunne lese og skrive i Norge på Norsk som er det språket vi snakker og skriver her i landet.

Hva er forskjellen mellom norsk og engelsk grammatikk?

Uansett, om vi dropper norsken, vil jo engelsk etterhvert bli "det språket vi snakker og skriver her i landet." Problem solved!

Jeg ser igrunnen kun tre hovedemner: Observasjon, Tenke, Kommunisere.

- Lærer: Hei elever i dag skal vi observere

- Ola: Hva skal vi observere da lærer?

- Lærer: Det er ikke så farlig.

- Ola: "går til TV'en og "observerer" Disney Channel resten av dagen"

Å du forutsetter at praksis vil bli som idag

- Lærer: Hei elever i dag skal vi lese norsk

- Ola: Hva skal vi lese da lærer?

- Lærer: Det er ikke så farlig.

- Ola: Plukker frem sitt Donald pocket og leser resten av dagen"

Og flesvik er fornøyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er det jo slik at man SKAL lese bestemte bøker i norsk timen. Med andre ord så skal ikke eleven selv få lese noe som han/hun er interresert i. Dette er vel ett veldig godt eksempel på hvor vrengt skolesystemet er.

Endret av runerask
Lenke til kommentar

I dag er det jo slik at man SKAL lese bestemte bøker i norsk timen. Med andre ord så skal ikke eleven selv få lese noe som han/hun er interresert i. Dette er vel ett veldig godt eksempel på hvor vrengt skolesystemet er.

Faktisk er jeg enig i at elevene ikke bør selv få velge hva de skal lese, ikke det at jeg tror norske lærere er kvalifiserte til å velge heller.Merk: Min replikk over var kun ment som illustrasjon på at flesvik fremsatte en http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

No er ikkje det å endre nasjonalt tale- og skriftspråk noko som er gjort over natta. At borna slutter å lære norsk er ein brøkdel av omfanget.

På lang sikt kan det nok tenkast at verda beveger seg meir mot eit samla språk, men det er litt for lettå føreslå at skulen skal droppa norsk heilt utan vidare.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det som drepte all leseglede for meg var å bli påtvunget norsk "litteratur" på skolen.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Fremmedspråk er så jævlig meningsløst.

Jeg syns det helt motsatte :)

Hvorfor det? Jeg har planer om å bli god i spansk bare for å få en bedre karakter, men etter VGS skal jeg glemme det helt, og jeg kunne ikke bry meg mindre om jeg husker et eneste ord på spansk. Totalt unødvendig fag, hvis faget skal forbli så bør det i alle fall være et valgfag.

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

Jeg syns det helt motsatte :)

Hvorfor det? Jeg har planer om å bli god i spansk bare for å få en bedre karakter, men etter VGS skal jeg glemme det helt, og jeg kunne ikke bry meg mindre om jeg husker et eneste ord på spansk. Totalt unødvendig fag, hvis faget skal forbli så bør det i alle fall være et valgfag.

Vel en ting er mulighetene det åpner i arbeidslivet selvfølgelig. Men primært for å kunne snakke med mennesker som snakker andre språk. Man kan selvsagt mene at "alle snakker engelsk" (for øvrig også et fremmedspråk), men det er ikke tilfellet. Jeg har hatt utrolig glede av å snakke spansk på ferie i spania eller andre spansktalende land, fransk når jeg er i Frankrike osv. Spansken har dessverre blitt rimelig rusten dessverre. :)

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Vel en ting er mulighetene det åpner i arbeidslivet selvfølgelig. Men primært for å kunne snakke med mennesker som snakker andre språk. Man kan selvsagt mene at "alle snakker engelsk" (for øvrig også et fremmedspråk), men det er ikke tilfellet. Jeg har hatt utrolig glede av å snakke spansk på ferie i spania eller andre spansktalende land, fransk når jeg er i Frankrike osv. Spansken har dessverre blitt rimelig rusten dessverre. :)

Hvilke muligheter i arbeidslivet? Flott at du hadde en glede av å snakke spansk og fransk, men jeg og de fleste (utfra alle jeg kjenner som har fremmedspråk) andre kunne ikke bry oss mindre om å kunne et fremmedspråk. Du kan klare deg i Spania og Frankrike uten å kunne landets språk, og jeg personlig bryr meg ikke en dritt om å dra til dit heller, noe som igjen peker på at fremmedspråk er fullstendig meningsløst for meg. Det bør være et valgfag.

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

Hvilke muligheter i arbeidslivet?

hvis du skulle ønske å jobbe i et annet land er det en kjempefordel å kunne språket.

Flott at du hadde en glede av å snakke spansk og fransk, men jeg og de fleste (utfra alle jeg kjenner som har fremmedspråk) andre kunne ikke bry oss mindre om å kunne et fremmedspråk. Du kan klare deg i Spania og Frankrike uten å kunne landets språk, og jeg personlig bryr meg ikke en dritt om å dra til dit heller.

Du klarer deg (mye) bedre hvis du kan språket. Mange snakker ikke engelsk særlig bra (selv om du klarer deg ok på hoteller osv). Hvis du vet at du aldri kommer til å sette dine ben utenfor Norge har du antageligvis minimalt med glede av fremmedspråk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis vi bare lar "ungene" leke seg lenge nok, ender vi opp med ett globalt språk som alle kan forholde seg til - men da må kanskje vi som tror at mestringen av det språket som vi er mest bekvemme med, ikke er så veldig viktig for fremtiden ... ;)

Da tenker jeg på det som noen kaller fjortisspråk, eller sms-språk

Lenke til kommentar

hvis du skulle ønske å jobbe i et annet land er det en kjempefordel å kunne språket.

Du klarer deg (mye) bedre hvis du kan språket. Mange snakker ikke engelsk særlig bra (selv om du klarer deg ok på hoteller osv). Hvis du vet at du aldri kommer til å sette dine ben utenfor Norge har du antageligvis minimalt med glede av fremmedspråk. :)

Jeg kommer sikkert til å reise til flere land på ferie, jeg har forresten vært i Frankrike selv om jeg var liten og det bare var for en liten stund. Jeg klarer meg fint uten fremmedspråk, og hvis jeg må kunne landets språk for ha en god ferie der, vel, da drar jeg rett og slett ikke dit.

Nei, jeg har ingen planer, intensjoner eller interesse av å arbeidet i utlandet. Tusen takk til de idiotiske politikerne som har bestemt at jeg skal kaste bort flere timer av livet mitt hver eneste uke, tusen tusen hjertelig takk!

Jeg syns vi burde kutte ned norskfaget kraftig, ihvertfall læren om alle de forskjellige forfatterne i det videregående pensumet. Og så kan vi erstatte bokmål med nynorsk siden det er et mer norsk skriftspråk enn bokmål, eller flette de sammen til et mer norskt og mindre danskettet språk.

Nei, det er arbeid, og det krever at vi endrer på masse, noe som fører til at alle må lære ny grammatikk, noe jeg tviler på at folk gidder. Personlig er jeg for å erstatte norsk med engelsk, men om vi skal beholde norsk så må sidemål rett og slett gå. Folk har ingen problemer med å forstå de forskjellige målformene, og da er det ingen vits i å tvinge elever å måtte lære begge målformene. Bort med sidemål.

Er forresten enig med å kutte ned på pensumet, spesielt det med å måtte lære om alle de forskjellige forfatterne.

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det som kanskje hadde vært virkelig verdt å lære den oppvoksende slekt, er å mestre det nonverbale språket

Det sies at det "språket" alene, står for ca. 75% av det totale språket.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at sidemål må vekk, men jeg har snakket med elever som har flyttet skole og så har de blitt tvunget til å ha bokmål. Jeg er sikker på at det samme har skjedd andre veien også. Men dette er selvfølgelig barne og ungdomsskole, på vidregående er det fritt frem å velge (men man må fortsatt ha sidemål). Så jeg skulle ønske det var valgfritt på barnetrinnet også, men det har vel med at lærerne ikke vil eller har lov til å ha noen med bokmål og noen med nynorsk. Jeg har også hørt om en elev som flyttet til et nytt område som kun var nynorsk skoler. Foreldrene nektet barnet å lære nynorsk og fikk faktisk tvunget skolen til å lære bokmål... Litt synd at det skal være sånn.

Men å fjerne norsk totalt og erstatte det med engelsk er i virkligheten å fjerne norsk sprk totalt, også muntlig på lang sikt. Spesielt hvis vi erstatter det med engelsk.Vi må ta vare på norsk språk, kultur og tradisjoner, ikke jobbe mot en globalisert språkkultur. Islendingene er et godt eksempel på et land som virkelig tar vare på språket sitt. Islandsk er også det språket som er "mest norsk" mtp at det stammer fra norrønt/gammal norsk.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men å fjerne norsk totalt og erstatte det med engelsk er i virkligheten å fjerne norsk totalt. Spesielt hvis vi erstatter det med engelsk.
Ja, å fjerne norsk totalt er å fjerne norsk totalt. Det stemmer, men jeg lurer på hva min norsklærer hadde sagt til det. ;)
Vi må ta vare på norsk språk, kultur og tradisjoner, ikke jobbe mot en globalisert språkkultur.
Hvorfor, norsk er ett oppkonstruert kunstig språk som Staten skapte i den nasjonalromantiske perioden mot slutten av 18800-tallet for å forstre nasjonalismen.
Islendingene er et godt eksempel på et land som virkelig tar vare på språket sitt. Islandsk er også det språket som er "mest norsk" mtp at det stammer fra norrønt/gammal norsk.

Tja, islandsk var bland de alternativer jeg fremsatte over, i det mindste er det ikke ett kunstig språk som norsk og esperanto. Dog, tror jeg engelsk er det naturlige valget. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kommer sikkert til å reise til flere land på ferie, jeg har forresten vært i Frankrike selv om jeg var liten og det bare var for en liten stund. Jeg klarer meg fint uten fremmedspråk, og hvis jeg må kunne landets språk for ha en god ferie der, vel, da drar jeg rett og slett ikke dit.

Nei, jeg har ingen planer, intensjoner eller interesse av å arbeidet i utlandet. Tusen takk til de idiotiske politikerne som har bestemt at jeg skal kaste bort flere timer av livet mitt hver eneste uke

Jeg tror du dessverre har rett at veldig mange føler som deg når de går på skolen (hvilket trinn er du på?), det husker jeg fra min egen tid. Jeg tror ikke vi var veldig mange i klassen som syns språk generelt var gøy. Dessverre er det mange som finner ut når de kommer i voksen alder at det faktisk ikke var så bortkastet likevel og mange angrer på at de ikke fulgte bedre med og interesserte seg mer for det. "hvofor bentyttet jeg ikke sjansen til å lære språk da jeg hadde muligheten på skolen?" Men det hjelper ingenting at noen forteller deg det... Det er noe man må finne ut selv. Ulempen er at det er mye vanskeligere å lære seg språk i voksen alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Men å fjerne norsk totalt og erstatte det med engelsk er i virkligheten å fjerne norsk totalt. Spesielt hvis vi erstatter det med engelsk.
Ja, å fjerne norsk totalt er å fjerne norsk totalt. Det stemmer, men jeg lurer på hva min norsklærer hadde sagt til det. ;)
Vi må ta vare på norsk språk, kultur og tradisjoner, ikke jobbe mot en globalisert språkkultur.
Hvorfor, norsk er ett oppkonstruert kunstig språk som Staten skapte i den nasjonalromantiske perioden mot slutten av 18800-tallet for å forstre nasjonalismen.
Islendingene er et godt eksempel på et land som virkelig tar vare på språket sitt. Islandsk er også det språket som er "mest norsk" mtp at det stammer fra norrønt/gammal norsk.

Tja, islandsk var bland de alternativer jeg fremsatte over, i det mindste er det ikke ett kunstig språk som norsk og esperanto. Dog, tror jeg engelsk er det naturlige valget. ;)

Det jeg mente var at å fjerne norsk skriftspråk fra skolene er å fjerne norsk språk fra samfunnet, fra landet, både muntlig og skriftlig. Dårlig formulert, ja.

Norsk ble skapt av danskene, så omstrukturert av Wergeland (slik jeg husker det). Norsk er fortsatt et språk som fungerer. Og det kommer det til å fortsette å gjøre.

Skal vi velge engelsk, er det et steg mot en verden uten grenser, kulturer, tradisjoner etc. Et sosialistisk paradis.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremmedspråk er noe som burde utvides/omstruktures kraftig. Problemet er at det er lært på en måte som er så ineffektiv, at mange selv etter 5 år med tysk ikke kan kommunisere med språket.

Jeg syns det helt motsatte

Igjen: Problemet med språkfagene er at de er ikke lagt opp på en måte så du lærer deg språket, mens karakterstrukturen er bygd på ideen om at vis du lærer deg språket så får du automatisk en god karakter. Det er et paradox. Så hvorfor er Spansk ubrukelig? Fordi du lærte deg aldri språket, så språket blir aldri noe språk, men et tull av forskjellige småord du småpugget for å ikke stryke i faget.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Skal vi velge engelsk, er det et steg mot en verden uten grenser, kulturer, tradisjoner etc. Et sosialistisk paradis.

1. Jeg har ikke tatt til ordet for å fullstendig eliminere norsk i denne tråden, selv om jeg nok ville anse det som en bra ide.

2. Jeg trodde at ett sosialistisk paradis var det man mener å ha i Norge? Grensene, og nasjonalismen, vil nok ikke forvinne selv om språket endrer seg. Så på hvor mange forskjellige land som snakker engelsk, spansk, portugisisk, fransk etc.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...