Gå til innhold

Burde man eliminere Norsk fullstendig i Grunnskolen


Bør norsk elimineres fra grunnskolen (altså bruk av norsk "forbys" i skoletimene)  

65 stemmer

  1. 1. Bør norsk ut av den norske grunnskolen

    • Ja
      7
    • Nei
      58
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Faget "norsk" (inkludert nynorsk) opptar per idag den største biten av utdanningen i grunnskollen og ser for meg ut til å være en utrolig sløsing med tid (klart dette er ikke det eneste som ser ut til å være å kaste bort tiden)

 

Snapshot_2012_09_27_03_24_59.png

http://www.udir.no/Upload/Rundskriv/2012/Udir-1-2012-vedlegg_1.pdf?epslanguage=no

 

Quintilian fremsatte følgende observasjon

I prefer that a boy should begin with the Greek language, because he will acquire Latin, which is in general use, even though we tried to prevent him

http://www.fordham.edu/halsall/ancient/quintilian-education.asp

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Quintilian

 

Jeg må nesten si meg enig i Quitillian. Hvorfor i all verden driver vi å "lærer barna noe de uansett vil lære"? Er det for å sikre at lærerne oppnår resultater?

 

 

Hva er alternativene for instruksjonsspråk?

Engelsk

Islandsk

Latin

Gresk

Fransk

Tysk

You name it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du innbiller deg at både skriftlige og muntlige ferdigheter vil opprettholdes i de kommende generasjonene dersom vi tar norskfaget ut av skolen? Det er høyst tvilsomt.

 

Du er tydeligvis en stor fan av latin, men jeg skjønner ikke hvorfor vi skal lære det språket. Engelsk eller kinesisk er åpenbart bedre valg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så du innbiller deg at både skriftlige og muntlige ferdigheter vil opprettholdes i de kommende generasjonene dersom vi tar norskfaget ut av skolen? Det er høyst tvilsomt.

Burde muligens skrevet Barneskolen, altså de første årene med skolegang.

 

Du er tydeligvis en stor fan av latin, men jeg skjønner ikke hvorfor vi skal lære det språket. Engelsk eller kinesisk er åpenbart bedre valg.

Jeg vil tro Engelsk er den beste kandidaten.

 

Islandsk er tildels like interesant fordi det kan bedre forståelsen av norsk.

 

Latin er igrunnen for vanskelig (for langt unna lingusistisk) for nordmenn, selv om det har endel fordelet mht til forståelsen av Engelsk blandt andre ting.

Kinesisk og f.eks. Russisk er absolutt alternativer å ha på listen, men tror nok Engelsk og evt Islandsk er best tilpasset Norge.

Lenke til kommentar

Bør vel bemerkes at Quintillian fortsetter:

 

13. Yet I should not wish this rule to be so superstitiously observed that he should for a long time speak or learn only Greek, as is the custom with most people; for hence arise many faults of pronunciation, which is viciously adapted to foreign sounds, and also of language, in which when Greek idioms have become inherent by constant usage, they keep their place most pertinaciously even when we speak a different tongue.

 

14. The study of Latin ought therefore to follow at no long interval, and soon after to keep pace with the Greek; and thus it will happen, that, when we have begun to attend to both tongues with equal care, neither will impede the other.

Om jeg våger meg på en fortolkning vil jeg si at når barnet snakker flytende Engelsk (eller hva det måtte være) SÅ kan man begynne med norskopplæring. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Quintillian hadde luksusen å leve i en boble hvor moderspråket var irrelevant, og det eneste som kunne brukes skiftelige var omtrent Gresk og Latin. Så for han var skriftspråkene eksterne og ureltart til hverdagslivet.

Men jeg ser visdommen i hans ord. Dog, for dagens situasjon? Lær opp elevene GRUNNDIG, i Norsk, og SÅ dropp faget og erstatt det med f.eks grunnlegende tvil.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten si meg enig i Quitillian. Hvorfor i all verden driver vi å "lærer barna noe de uansett vil lære"? Er det for å sikre at lærerne oppnår resultater?

Noe de uansett vil lære? Hvilken planet bor du på?

 

Det er MYE tull i norsken som å lære om masser av sjangre og litteratur. Dette kan man godt stryke eller redusere, men læren om grammatikken er høyst nødvendig ikke bare for å fungere i samfunnet men også for å kunne mestre de andre fagene.

 

 

Slik jeg ser det kan man stryke "kunst og håndverk", "Mat helse" og "Musikk" fra listen over fag da dette er spesialiseringer og har ingen ting i den generelle utdanningen å gjøre. Også kan man heller erstattte disse med valgfag og samtidig redusere den totale andelen disse da tar. "RLE" kan man så putte som en underkategori under "samfunnsfag" og dermed også redusere den totale andelen dette tar. Så kan man redusere ned på all litteratur og prosa til et minimum i Norsk og stort sett bare beholde grammatikken.

Så må man øke "matematikk" og "naturfag" betraktelig og "naturfag" burde døpes om til "naturfag og fysikk" og det burde fokuseres en del på fysikk i dette faget.

 

Jeg ser for meg en slik fordeling:

fag.jpg

(Under "Diverse" vil det være valgfag. Og disse skal i størst mulig grad være yrkes eller høyere utdannings rettede og man kan dermed f.eks også velge en av de andre fagene som valgfag og få enda mer av disse som f.eks matte eller fysikk eller man kan velge noe yrkesrettet, el.)

 

EDIT:

Jeg ser for meg at Norsken etterhvert ut over årene kan reduseres da man etterhvert lærer det også heller øke tilsvarende på engelsk.

Endret av flesvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg ser for meg en slik fordeling:

fag.jpg

(Under "Diverse" vil det være valgfag. Og disse skal i størst mulig grad være yrkes eller høyere utdannings rettede)

"Aiunt enim multum legendum esse, non multa."

 

[Det sies at man skal lese mye, ikke mange]

http://www.thelatinl.../pliny.ep7.html

 

Mao, man bør konsentrere seg om det som er viktigst, og gjøre MYE i disse. (om enn Pliny refererte til forfattere, ikke fag), jeg tror han hadde rett.

 

Tviler på om man kan få noe særlig til, medmindre man begrenser seg muligens til 3-4 fag MAX.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen hemmelighet at norskfaget er beregnet for dem som ønsker å bli lærere. Da er det litt dumt at det finnes mange andre elever som har andre planer. Selvfølgelig må man lære å skrive norsk, men det gjør man ganske tidlig på barneskolen, etter det er det bare ett fag for å bli lærer....

Lenke til kommentar

<p>

men læren om grammatikken er høyst nødvendig ikke bare for å fungere i samfunnet men også for å kunne mestre de andre fagene.

Er grammatikk noe som KUN eksister på det norske språk?

Er det noen som har påstått det?

 

Tviler på om man kan få noe særlig til, medmindre man begrenser seg muligens til 3-4 fag MAX.

Jeg har redusert det fra 12 til 8. Å bare ha 3-4 fag blir for lite. Man kan muligens kombinere matte med fysikk og naturfag, men jeg syns egenklig fortsatt at matte burde være et eget fag selv om det brukes mye matte i fyikk, ol.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

<p>

men læren om grammatikken er høyst nødvendig ikke bare for å fungere i samfunnet men også for å kunne mestre de andre fagene.

Er grammatikk noe som KUN eksister på det norske språk?

Er det noen som har påstått det?

Jeg fikk inntrykk av at du ville beholde norsk pga gramatikken?

 

Tviler på om man kan få noe særlig til, medmindre man begrenser seg muligens til 3-4 fag MAX.

Jeg har redusert det fra 12 til 8. Å bare ha 3-4 fag blir for lite. Man kan muligens kombinere matte med fysikk og naturfag, men jeg syns egenklig fortsatt at matte burde være et eget fag selv om det brukes mye matte i fyikk, ol.

Jeg ser igrunnen kun tre hovedemner: Observasjon, Tenke, Kommunisere.

Lenke til kommentar

Eg er einig i at ein del historie og litteratur, som dei fleste uansett gløymer før året er omme, kan reduserast. Grammatikk må bli igjen, gjerne utvidast.

 

No har aldri norsk skule vore optimal for dei med ulike føresetnader for å lære, men eg synest nivået uansett er for dårlig av personar som går ut av ungdomsskulen og vidaregåande.

Lenke til kommentar

<p>

men læren om grammatikken er høyst nødvendig ikke bare for å fungere i samfunnet men også for å kunne mestre de andre fagene.

Er grammatikk noe som KUN eksister på det norske språk?

Er det noen som har påstått det?

Jeg fikk inntrykk av at du ville beholde norsk pga gramatikken?

Nei. Man skal lære seg Norsk grammatikk for å kunne lese og skrive i Norge på Norsk som er det språket vi snakker og skriver her i landet.

 

Tviler på om man kan få noe særlig til, medmindre man begrenser seg muligens til 3-4 fag MAX.

Jeg har redusert det fra 12 til 8. Å bare ha 3-4 fag blir for lite. Man kan muligens kombinere matte med fysikk og naturfag, men jeg syns egenklig fortsatt at matte burde være et eget fag selv om det brukes mye matte i fyikk, ol.

Jeg ser igrunnen kun tre hovedemner: Observasjon, Tenke, Kommunisere.

- Lærer: Hei elever. I dag skal vi observere

- Ola: Hva skal vi observere da lærer?

- Lærer: Det er ikke så farlig.

- Ola: "Går til TV'en og "observerer" Disney Channel resten av dagen".....

 

- Kari: Hva betyr "å observere" lærer?

- Lærer: Det skal du ikke bry deg om Kari. Vi har ikke Norsk som fag i grunnskolen...

:roll:

 

Og Skatteflyktning er fornøyd?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...