Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrering og ulyd ved belastning mellom 1500-2000 omdreininger


samaron

Anbefalte innlegg

Høres ut som mer modifisering enn jeg ønsker. Krever vel gjerne også annen type clutchlamell og/eller trykkplate for at ting skal passe? Selv føler jeg bilen er ganske sprek i utgangspunktet. Vil tro den vil oppleves kvikkere om innsprøytningssystemet blir justert optimalt også. Ser noen har tuklet med skruer som skal være "tamper proofed" i følge haynes boken min. Så tror ikke modifisering av svinghulet bør være nødvendig. Tror heller en motoroverhaling og justering av systemet bør være nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Letting av svinghjul krever ingen andre modifiseringer.

Jeg mistenker at svinghjulet ditt har sett sine beste dager, det er slettes ikke sikkert at en dreiing eller fresing av sliteflaten er nok her. Finner du deg et brukt svinghjul er det ikke feil å få dreid eller frest sliteflaten rett. Da er det ikke brutalt mye merarbeid å dreie bort en to-tre kilo ekstra, helst langs ytterkant der periferihastigheten er størst.

Lenke til kommentar

Trodde svinghjul er balansert sammen med motoren? Bytte av svinghjul vil vel kreve en del ekstra arbeid med tanke på det da? Usikker på hvor enkelt det er å få tak i et brukt svinghjul, kanskje lettere å bare kjøpe et splitter nytt et. Får svinge innom Bilia og høre hva det vil koste.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke dokumentere det, men jeg forventer at svinghjulet er balansert for seg selv, siden det skal kunne byttes ettervarmkjøring ved brent clutch. Kun ved trimming, og da over snittet seriøs bygging ser man balansering av svinghjul og clutch (kun trykkplata) sammen med veiv, da gjerne sammen med vektjustering av stempler og råder samtidig. Den dagen jeg må bytte clutch på lekebilen min skal svinghjulet slankes, det er i alle fall sikkert, og hadde jeg hatt manuellgir på bruksbilen ville den fått samme behandling.

Da jeg overhalte gir og bytta clutch på en Escort RS Turbo jeg hadde letta jeg svinghjulet selv sammen med at jeg plandreide sliteflata. Den gangen angra jeg på at jeg ikke tok vekk mer, men effekten av det jeg fjerna var i alle fall udelt positiv. Motoren føltes piggere, spesiellt før ladetrykket kom.

Lenke til kommentar

Var å bestilte nytt svinghjul i går hos Bilia. Kostet 2000kr for et nytt et, vil tro det er egentlig nok så rimelig. Er classic part, så må vente to uker før jeg får det. Kommer nok ikke til å høvle av svinghjulet. Som sagt så er bilen mer enn sprek nok for min del. Tross alt Turbo Intercooler utgaven.

 

Når svinghjulet blir byttet, må jeg skifte clutchlamell igjen? Eller vil det gå helt fint å bruke den? Utløserlager, trykkplate og lamell er per dags dato kjørt ca 5000 km.

Lenke til kommentar

Synes den er veldig sprek. Den skal få en ordentlig justering av innsprøytningssystemet når motoren er overhalt i vår. Får for mye bensin per dags dato.

 

Men stiller spørsmålet igjen: Bør jeg bytte clutchlamell når svinghjulet blir byttet? Som sagt bare kjørt 5000km ca per dags dato. Mener å ha lest et sted at svinghjul og clutchlamell sliter seg til hverandre, slik at bytte av kun svinghjul vil føre til dårligere grep?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke hadde problemer med ny clutch på det gamle svinghjulet, vil du mest sannsynlig ikke få problemer med gammel lamell på nytt svinghjul heller.

 

Selv ville jeg vurdert det ut fra en kontroll av lamellen (se og kjenne på den), og byttet den hvis den har betydelige furer eller tegn til slitasje. Og dersom den gamle lamellen går begge veier passet på å få den samme vei, så den allerede er innkjørt mot trykkplaten. En viss innkjøringstid er det uansett, akkurat som med bremser. Delene tilpasser seg som du sier hverandre, dog i hovedsak vil lamellen tilpasse seg svinghjulet, mer enn omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet lamellen for 2 år siden, og på ny i sommer da jeg hadde noen ulyder i det jeg koblet inn clutchen. Koster vel 1500kr for en ny lamell. Har ikke forferdelig lyst å bytte den på ny en gang til, så vil gjerne bruke den igjen om mulig. Den forrige var kjørt ca 20.000km, den før det (når jeg kjøpte bilen) er uviss kilometerstand på, men var ekstremt slitt og fjørene var knekt i småbiter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...