Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrering og ulyd ved belastning mellom 1500-2000 omdreininger


samaron

Anbefalte innlegg

Får bilen tilbake til helgen nå. Ble fortalt dem har gitt opp bilen min. Det som kan gjøres er gjort. Er fortsatt litt vibrasjoner, men er veldig lite nå. Nesten ikke til å merke. Siden jeg allerede har byttet og sjekket potensielle andre feilkilder så er det dessverre umulig å finne kilden til det gjenværende av vibrasjonene. Så får vel leve med at det er bittelitt vibrering, eventuelt se på det en annen gang.

 

Er det mulighet at svinhjulet kan forårsake en liten tanke vibrasjoner om den skulle ha en skade av et slag? Eventuelt om bilen skulle være rammeskjev? Er en bruktbil, så er jo umulig å vite om denne har blitt utsatt for en kollisjon på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå husker jeg ikke hva du har prøvd og har ikke tid til å lese gjennom tråden nå.. Lister opp alt jeg kommer på det kan være:

-Ubalanse i mellomaksel (no shit)

-Hardykobling

-Lager midt på mellomaksel

-Flexkobling bak på mellomaksel?

-Differensialen kan være dårlig

-Drivakseler

-Girkassa kan være dårlig

-Motorfester

-Girkassefester

 

Det er vel hvertfall ting som kan forårsake viberasjoner, noe verre enn andre.

Lenke til kommentar

-Ubalanse i mellomaksel (no shit) <- Mellomakslingen er splitter ny nå.

-Hardykobling <- Ble byttet i sommer, kjørt knapt 10.000km.

-Lager midt på mellomaksel <- Ble også byttet i sommer sammen med foringen midt på.

-Flexkobling bak på mellomaksel? <- Er vel ikke relevant. Boltes direkte på bakaksling, er et kryssledd bak og midt på mellomakslingen.

-Differensialen kan være dårlig <- Ble byttet i sommer og sjekket av verksted for slark, dårlige lager osv, var godt innenfor spesifikasjonene.

-Drivakseler <- Stikkakslinger byttet på verksted.

-Girkassa kan være dårlig <- Den jeg byttet til er kjørt ca 110.000km nå, kjennes veldig god ut og ingen ulyder.

-Motorfester <- Ble byttet i sommer.

-Girkassefester <- Ble også byttet i sommer sammen med motorfester.

 

Veldig rart dette problemet. Om bilen ikke skulle være skjev, eventuelt bakakslingen står skjevt, så får jeg ta bilen inn til et annet verksted og dobbelsjekke toleransene i bakakslingen. Kan eventuelt bytte girkasse igjen da disse ikke er spesielt dyre, koster en tusenlapp brukt i god stand.

 

Problemet må nesten ligge i girkassen eller differensialen nå. Alt annet er jo byttet, ny mellomaksling til og med. Skal nok finne ut av det med tiden.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjørt bilen i noen dager nå og er akuratt slik som den var før jeg leverte den inn. Eneste mulige feilkilden jeg kan tenke meg er girkassen. Det er den eneste delen jeg ikke har noen bekreftelse på at er helt i stand.

 

Har derfor bestemt meg å sende inn den opprinnelige girkassen til overhaling. Blir dette gjort på vanlige bilverksted, eller er det spesielle verksted for slikt? Er dette noe som er mulig å bytte inn som "byttedel"?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med gamle manuelle Volvo kasser men når automatlassa må Capricen min røyk var det billigere å importere nyoverhalt kasse fra USA en å få den gamle overhalt her hjemme.

Nyoverhalt kassa fra USA kosta 16500 ferdig momset inklusiv frakt mens overhaling kosta 19000 pluss frakt for det billigste alternatovet som ikke engang var i Norge.

Det finnes selvsagt folk som gjør det billigere men det er ikke de som har store lokaler med fine reklameskilt utafor.

Det er min erfaring i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nevne at vibrasjonene ble nesten helt borte når jeg byttet til sommerhjul i dag. Var ikke mye vibrasjoner når jeg hentet bilen fra verkstedet, men nå er det enda mindre. Kjenner litt i rattet også blant annet, men har funnet ut at den ene demperen forran er kaputt. Slarken i toppen. Mulig dette kan påvirke litt, så nye dempere forran er bestilt med ny topplagring.

 

Har gravd dypere i de tekniske spesifikasjonene på girkassene også. Fant ut at jeg muligens har feil type girkasse likevel. Jeg har den som heter M46, men det eksisterer to typer overdrive systemer. Før 1986 ble en Type-J overdrive brukt, men da har bilen også et "torque limiter system" som hindrer sluring når femte-giret er tilkoblet. Fra 1986 ble det systemet forkastet da M46 fikk Type-P overdrive som er forsterket og takler momentet. Siden bilen slurer når jeg gir på litt i femte-giret så har jeg enten defekt overdrive eller feil overdrive. Siden min bil er av modellår 1986 så skal jeg egentlig ha Type-P. Hvor mye dette vil påvirke vibrasjonene aner jeg ikke.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har byttet dempere fremme, ingen buldrelyder lenger der nå. Kan likevel kjenne litt vibrasjoner i rattet i de aktuelle hastighetene. Vil tro vibrasjonene jeg kjenner i stolen smitter over, kjennes i hele bilen egentlig.

 

Jeg har merket at det kommer en dunkelyd bak ved igangkjøring. Om jeg står stille og slipper clutchpedalen ut så kan jeg høre et dunk bak i det clutchen tar tak. Har ikke lagt merke til den lyden tidligere siden den høres best om jeg vender øret bakover. Hvis jeg kjører i 60 km/t og gir på litt ekstra så kan det også høres en kraftig durelyd bak.

 

Det dunket må vel være tegn nok på at noe er riv ruskende galt i bakakslingen. Vil vel tro at selv bakhjulsdrevne biler ikke skal ha slike lyder i drivverket. Jeg tror nok kilden til vibrasjonene ligger der. Får ta bilen med til et annet verksted og be dem sjekke slittasje, klaringer osv i bakakslingen.

 

Når jeg hadde bilen inne på verksted i høst så husker jeg mekanikeren sa oljen ikke så bra ut. Det var små metallpartikler i oljen. På det tidspunktet trodde jeg det var urenheter som ikke var blitt vasket bort etter bakakslingen ble reparert. Nå i ettertid tror jeg han var på sporet likevel. Der og da sa han også at ting så i orden ut i bakakslingen, men mente likevel det måtte være noe galt. Skulle det mangle en tann eller være større slittasje så vil ikke det bli helt synlig før det blir demontert helt og sjekket nøye. Som det ikke ble gjort da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal åpne bakakslingen i morgen og se om det er noe åpenbart feil der. Her en annen dag kunne jeg kjenne en ørliten tanke slark i pinjongen når jeg rikket på den. Var ekstremt lite, såvidt jeg kunne kjenne eller høre det. Leste i haynesboka jeg har at den skal trekkes til med et visst moment, så tenkte å dobbelsjekke det og diverse andre moment. Lurer litt på om dette har blitt montert med luftverktøy eller skralle generelt. Skulle ting være satt sammen for stramt, da er vel lagerene ødelagt nå?

 

Bekymrer meg litt den dunkelyden jeg hører ved igangkjøring og under kjøring om jeg slipper og trykker inn gasspedalen brått. Hva kan det være? Drivverket virker ganske slarkent også, er jeg ikke forsiktig så rykker det ganske godt til. Minner meg veldig om min skoda (forhjulsdrevet) med ødelagte motorfester. Den rykker ganske godt siden motoren slenger en del. Skal vel ikke være slik i et drivverk hvor girkassen er kjørt 110.000km og bakakslingen er kjørt 170.000km.

 

Hvor viktig er det å stramme til mutteren til overføringen i girkassen med moment? Den flensen som hardykoblingen og mellomakslingen blir skrudd fast til. Mener å huske den ble strammet til med luftverktøy.

Lenke til kommentar

Åpnet differensialen her om dagen. Oljen jeg tappet av så ikke spesielt pen ut. Fargen var mørkegrå og metallic. Ellers så ting helt i orden ut, var noe slakk i de 4 tannhjulene, virker som det er der mye av lyden kom fra. Hva er toleransen på det? En jeg kjenner mener på de tannhjulene så slitt ut. Dreneringspluggen hadde også en god del metalldritt.

Samlet opp oljen. Den er litt under 6 måneder gammel og bare kjørt ca 5000 km. Skal vel ikke se slik ut da?

 

20130502_161315_zps58d38d52.jpg

20130502_161326_zps179efad2.jpg

 

Her er noen bilder fra lokket. Skadene her er mest sannsynlig fra når bilen hadde sveist differensial, kan ikke se slittasje på det store tannhjulet. Speedometersensoren er nok så slitt også, kan det være årsak til at bilen viser nesten 10 km/t for mye?

 

20130430_194853_zpsd07ae3ee.jpg

20130430_194904_zps14264925.jpg

20130430_194926_zps7b5e0881.jpg

 

Her er noen bilder fra resten:

 

20130430_194952_zps8f791065.jpg

20130430_195004_zpse546ffd2.jpg

20130430_195023_zps2f12800d.jpg

20130430_195033_zps318bc6ba.jpg

 

Filmet også mens jeg dreide på mekanismen. Skrapelyden kommer fra bremsene, klakkelyden kommer fra differensialen. Er vel ikke normalt med den lyden?

 

http://www.youtube.com/watch?v=mKDXRMZbxKY

Lenke til kommentar

På det nest siste bildet vises i alle fall at det er betydelig slitasje på kronhjulet (det store tannhjulet) -slitekantene vises godt ned mot "bunnen" av tennene...

 

Hvor mye kan du dreie kronhjulet mens du holder pinjongen helt i ro? Har ikke data for din bil, men tror det bruker å ligge på 0,1-0,3 mm, målt ytterst på periferien av kronhjulet. Mistenker du har betydelig større tannklaring enn det, som antakelig kan være med på å forklare deler av ulyden.

Lenke til kommentar

Nå er det forseglet igjen med ny pakning og selvsagt ny, frisk olje. Har derfor ikke mulighet til å sjekke klaringene. Var innom verkstedet som hadde utsjekk av bakakslingen min i sommer, der fikk jeg beskjed om å kjøre med det slik en måned til og sjekke olja da. Han jeg snakket med var litt overrasket, han hadde aldri sett så svart olje komme ut av en differensial. Spesielt merkverdig siden den er kjørt relativt lite.

 

Siden det er slittasje på tannhjulene, vil det si da at verkstedet egentlig ikke har tatt en ordentlig sjekk av bakakslingen? Leverte den inn etter jeg fikk hjelp til å bytte ut innmaten med en som var gått 160.000km. Ville være helt sikker på at ting var i orden, så jeg ba verkstedet om å dobbelsjekke monteringen (momenttiltrekking), lager slittasje osv. Er dette noe jeg bør klage på og få rettet opp i?

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Etter jeg kom hjem fra jobb i dag så jekket jeg opp bilen litt og krøp under for å kjenne på differensialen. Lokket var litt lunket, og det ble bare varmere og varmere jo lenger "bak" jeg kjente. Var varmest rundt der mellomakslingen kobles til. Så det bekrefter teorien bak fargen på olja hvertfall. Ble fortalt av en mekaniker at misfargingen er varme. Det varmeste området var ikke så varmt at jeg brant meg, men var fortsatt ganske varmt.

 

Får vel ta turen innom verkstedet igjen som sjekket bakakslingen min i sommer. Dette er ikke en reparasjon som skal gå på min regning. Tror nok det skal gå fint. :)

Lenke til kommentar

Var innom verkstedet på fredag og fikk snakket med han jeg hadde å gjøre med sist sommer. Jeg forklarte hva jeg hadde gjort og hva jeg oppdaget. Viste litt bilder også. Da han så bildet av oljen var uttrykket ikke til å ta feil av, han var nok så sjokkert. Han måtte spørre om det var den samme akslingen dem hadde hatt inne, som jeg bekreftet var tilfellet. Han sa da at det var ikke stort annet valg enn at dem fikk ta inn bilen en gang til og se på problemet. Siden det var såpass alvorlig så ble jeg rådet å ikke kjøre bilen mer enn jeg måtte. Jeg skal ha bilen inn på tectylering neste uke og lakkering i starten av juni, så kan ikke levere bilen inn før til rundt juli en gang. Vi avtalte at jeg skulle gi beskjed når det nermet seg og få bestilt tid. Dem ville også ha oljen for å ta noen prøver av den, så måtte ikke kvitte meg med den heller.

 

Oppdatterer tråden senere når bilen har vært på verksted.

Lenke til kommentar

Interresant vending det der og en mulig årsak til vibrasjonsproblemene du har hatt.

Når jeg sleit på det verste med laurellen skaffet jeg meg tonegeneratorsoftware og beregnet rpm for akslingen for forskjellige hastigheter og sammenlignet vibrasjonene i bilen mot tonegeneratoren på tilsvarende frekvenser for å være helt sikker på at det var denne som vibrerte.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Her er det ikke noe tvil nå, det er bakakslingen. Alle bevisene peker den veien. Ulyder som oppstår kommer fra bak i bilen. Utenom durelyden jeg har hørt i mange måneder, så har jeg lagt merke til at det også er en veldig svak syngelyd bak nå. Differensialen blir også veldig varm, så det tyder jo på noe er for stramt. Har også blitt fortalt av flere at tannhjulene har en del slittasje på seg.

 

Jeg vil selvsagt at differensialen skal være minst like god som den var fra donor-akslingen. Altså kjørt 160.000km. Usikker på hvor dyrt det blir for verkstedet å eventuelt måtte bytte ut ett eller flere tannhjul og eventuelt lagerene? Har en følese at når kostnadene blir estimert så kan det sitte langt inne med en reparasjon fra deres side.

 

Min erfaring er at bilverksted har lite respekt for gamle biler. Har flere ganger opplevd slurvete arbeid fra flere forskjellige verksted. Alt fra noen små filleting som f.eks. løse paneler til permanente skader pga f.eks. lim. Derfor mistenker jeg at bakakslingen aldri egentlig har hatt en ordentlig sjekk siden klaringene ser ut til å være for store mellom tannhjul og pinjonglageret ser ut til å være for stramt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann! Bilen er levert til lakkering for et par uker siden og er ikke så forferdelig lenge til jeg kontakter verkstedet for å få orden på akslingen. Jeg er litt usikker på hva jeg egentlig kan kreve i denne situasjonen? Er slittasjen så stor at tannhjulene må byttes for å oppnå en tilstand som er minst like god som 160.000km? Lagerene må nok byttes, hvertfall pinjong lageret. Dette har tross alt kostet meg mange timer feilsøking og en del tusenlapper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skulle egentlig ha bilen inn på verksted på mandag tidligere i uken, men måtte utsette det litt grunnet defekt clutch. Nå er bilen oppe å går igjen og har ny verkstedtid på mandag neste uke. Blir vel oppdattert mer når jeg har fått høre fra verkstedet etter dem har sett på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk nettopp telefon fra verkstedet angående den bakakslingen. Dem insisterer enda på at det er ingenting galt med den. En mekaniker har sett på den nå og kunne ikke finne noe galt med den. Han mente på det er tilsetninger i oljen som gjør at den blir sort, og er helt normalt. Nå er jeg veldig usikker... For hører jo ulyder og kjenner vibrasjoner. Sammenlignet med en annen bakaksling så har jeg mye mer slakk når jeg vrir på mellomakslingen. Differensialen blir så varm at jeg nesten brenner meg når jeg tar på den. Skjønner ingenting nå, jeg...

 

EDIT: Hvor får jeg kjøpt nødvendige måleverktøy? Har sett i flere videoer på youtube at det blir brukt et slags mikrometer instrument med manometer. Blir også brukt en spesiell maling. Hvor finner jeg tak i dette?

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...