Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrering og ulyd ved belastning mellom 1500-2000 omdreininger


samaron

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en finger på mellomakslingen. Har fått fatt i en annen mellomaksling jeg skal levere til verkstedet. Tror den jeg har nå er satt sammen av to "ulike" deler, og det vil skape ubalanse. Mistanken kommer av at når jeg satte den sammen igjen, så var den veldig vrang. Måtte trykke ganske hardt sammen for at det skulle gli inn på splinesene. Forøvrig var den merket 180 grader feil også. Tror han jeg kjøpte den av har funnet to vilkårlige ender som er skjøtet sammen. Virket ikke som merkene fra mansjetten heller stemte overens. Der hvor mansjetten på midten har dekket over er metallet lyst, men den dekker litt lenger nå. Over på det som har blitt nærmest sort over årene fra skitt på veiene.

 

Hardykoblingen er også selvsagt splitter ny. Den gamle var full av sprekker og hadde "Made in W. Germany" på seg, så var på høy tid at den ble byttet ut... Koblingen til differensialen har ikke hardykobling (bare på girkassen), der er den boltet direkte på.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått 'laget' min egen mellomaksel.

 

Bakenden fra min bil og en ny fremre del som er kappet og sveist, for å få riktig lengde.

 

Ingen problemer med det, så lenge den blir balansert. Leverte den til GKN driveline som gjorde alt for 2000,- og da var den satt sammen med nytt lager og var monteringsklar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke en ille pris! Har vært ute på bygda og fått fatt i en annen mellomaksling som jeg stoler litt mer på er som den skal være. Har levert denne til verkstedet i dag som dem skal bytte til senere denne uken. Forsvinner ikke vibrasjonene da så får den sendes til GKN for balansering, bare for å utelukke mellomakslingen helt. Bedre å bruke en tusenlapp på det enn å bruke 30.000kr på nye deler til bakakslingen før en må.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet har blitt løst. Fikk tak i en brukt mellomaksling til, og denne gangen gikk det. Tredje gangen teller stemmer ganske bra. De to første mellomakslingene jeg har kjøpt ser ut til å ha vært i ubalanse, noe selgerene garanterte ikke skulle være tilfelle. Ganske fint eksempel på hvorfor jeg skrev at jeg helst ikke ønsker å kjøpe brukte deler, folk er bare ikke til å stole på... Skulle det fortsatt ha forekommet vibrasjoner så var jeg forberedt på å sende vekk akslingen til Oslo for balansering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha kjørt en stund etter bytte av mellomaksling opplever jeg fortsatt mindre vibrasjoner i hastigheter ved 60 km/t og oppover. Ønsker derfor å sende den ene mellomakslingen jeg har til et spesialverksted for å få den balansert. Noen som vet om et verksted og har eventuell kontaktinformasjon?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har fortsatt ikke kommet til noe løsning på dette problemet, dessverre. Prøvde å kontakte GKN Driveline tidligere, men kom ikke igjennom. Mulig jeg hadde uflaks. Har fiklet litt med drivverket, prøvd ulike splines på midten av mellomakslingen. Ble en ørliten tanke bedre, men oppstår fortsatt vibrasjoner og tildels kraftig durelyd. Var så drittlei nå etter å ha kjempet med dette i et halvt år at jeg i dag leverte fra meg bilen hos merkeverksted. Dem burde ha tilgang på informasjon rundt dette og ikke minst spesialverktøy. Ble fortalt at dem ikke visste hvor akslinger kunne balanseres i dag, så det måtte eventuelt sjekkes opp i.

 

Oppdatterer tråden igjen hvis verkstedet kommer til en løsning, slik dette kan være til informasjon for fremtidige trengende. Hvis noen skulle komme borti noe lignende problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uff historien din høres ut som den med min gamle Nissan Laurell.

Fikk denne jengen http://www.powertrain.no/index.php/en/ til å bytte kryssinnfestninger til innfestninger med låseringer og det hele uten at det hjalp.

Selv ikke etter rebalansering hjalp det for en ting er at akslingen vibrere, en annen ting er at den sitter fast i slitte komponenter i girkasse og bakasel, alle deler som kan få en ellers så rett aksling til å vibrere.

Blei ingen løsning for min del ettersom rusten til slutt spiste opp bilen og jeg solgte den som den var.

Du kan jo få testa med en annen brukt aksling, det eneset jeg ikke gjorde ettersom jeg satt med en sær bil med et sært oppsett.

Lenke til kommentar

Bilen er fortsatt hos Volvo verksted. Dem fant ut jeg hadde kast i ett av bakhjulene, så har derfor levert fra meg sommerhjul og nye stikkakslinger til bakakslingen. Verkstedet byttet begge deler uten hell. Siste tilbakemelding var at dem har nå bestilt splitter ny mellomaksling, ettersom det var billigere enn å rebalansere den jeg har. Fungerer ikke det så må problemet ligge et annet sted, men da må ting byttes som jeg allerede har byttet. Bakakslingen (gått ca 160.000km) ble som sagt sjekket av merkeverksted i sommer. Girkassen er gått ca 100.000km. Ingen av disse tingene burde være utslitt enda.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan nevne at jeg venter enda på deler. Viste seg at den mellomakslingen verkstedet bestilte var type uten hardykobling, bilen min har selvsagt en slik kobling. Fortsatt uviss leveringstid, så får bare smøre meg med tålvmodighet og vente.

 

Men er det noen som kan bekrefte at bakhjulsdrevne biler skal vibrere litt? Syntes dette hørtes litt rart ut. I så fall blir dette den siste bakhjulsdrevne bilen jeg har kjøpt. Ble forklart at det vil nok vibrere litt uansett siden det er umulig å få mellomakslingen helt i balanse pga lengden. Vil alltid riste bittelitt.

Lenke til kommentar

Min gamle Mazda 929 fra 78 vibrerte ikke, capricen jeg kjører nå vibrerer ikke og firmabilen Hyundai H1 varebil jeg kjører daglig på jobb vibrerer ikke.

Om bakhjulsdrevne biler skal vibrere skulle jeg tro at Mercedes, BMW, Bently, RR, jaguar og andre som bruker bakhjulsdrift ville forlatt bakhjulsdrift til fordel vibrasjonsfrie løsninger.

Lenke til kommentar

For blir litt usikker når et verksted sier slikt og mange andre folk sier at gamle biler skal riste og skramle. Mulig det er en del uvitenhet eller misforståelser i utsagnene. Ville selv trodd bakhjulsdrift ville blitt avskaffet for flere ti år siden om det er tilfellet. Noen sier jo at bakhjulsdrift er en veldig gammeldags løsning som burde vært faset ut for lengesiden.

 

Skulle ikke vibrasjonene forsvinne med den nye akslingen så blir det vel til å bytte ut deler jeg allerede har byttet. Eksisterer det spesialverksted for bakhjulsdrevne biler? Kanskje vært bedre å levert inn bilen til noen som har spesialkompetanse på slike drivverk. BMW eller Mercedes-Benz verksted kanskje?

Lenke til kommentar

Som sagt min gamle Nissan Laurell vibrerte, det samme gjorde min enda eldre Datsun 200L, det samme andre laureller jeg har prøvd.

Felles for disse bilene er at de har en mellomaksel med opphengslager og kryss på midten og der akslingen er lagt i vinklel mellom girkasse og bakaksel via opphengslageret opp og til siden for girkassa.

Så det kan godt hende at noen biltyper kan ha vibrasjoner i mellomakslingen naturlig.

På capricen jeg har nå er akslingen et langt rør med kryss i hver ende uten ledd på midten eller opphengslager.

Ser for meg at det slikt system er myle lettere å holde vibrasjonsfrie sammenlignet med akslinger med opphengslager og kryss på midten.

I noen modeller har man tatt det så langt at man har mellomakslingen i sør som sitter fast i girkassa og diffen helt uten kryss. og bevegelser i systemet.

Lenke til kommentar

Ja, er kryss bak og på midten på min bil med opphengsforing/lager i midten. Fremme har den en gummikobling til girkassen, sån hardykobling.

 

Får se om jeg finner tak i noen andre som eier eldre Volvo 740 og prøvekjøre for å sammenligne.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt at volvo har disse problemene og 740 er jo en typisk rånebil disse dager.

Skulle tro ungdommen fant seg andre biler om vibrasjoner var et kjent problem med 740.

Ford Taunus har også samme system på mellomakslingen med hardykobling til girkassen og den har ikke vibrasjoner bortsett fra når kryssene er utslitte.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...