Gå til innhold

Nobels Fredspris

Jego

Anbefalte innlegg

Du mener vel "helt utrolig valg av nobelkomiteen"??

Jagland er leder, men avgjørelsen blir vel tatt i demokratiets navn, ved avstemming.

Ser at det er massiv kritikk i kommentarfeltene mot avgjørelsen om å gi EU prisen...men ser at veldig mange kritiserer Jagland. Montro om det hadde vært like mye oppstyr om Jagland ikke hadde vært med i komiteen??

Bra du påpekte det, rettet på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå stiller jeg meg kanskje lagelig til for hugg her, men jeg må si at jeg er enig i tildelingen. Ser vi på europeisk historie så har den jo vært preget av utallige konflikter mellom mylderet av stater, noe som kuliminerte i de to verdenskrigene på 1900-tallet. Ser man på bakgrunnen for disse krigene, særlig 2. verdenskrig, er det jo liten tvil om at økonomisk krise var en stor medvirkende årsak, parret med nasjonalistiske strømninger. EU sin opprinnelse spinner jo ut fra en tanke om at økonomisk samarbeid og avhengighetsforhold, og det å danne en europeisk identitet avler fred. Ser man på historien kan man jo ikke la være å tenke at hvis det ikke var for det samarbeidet som har preget Europa de siste 50 åren hadde kanskje historien fra 1930-tallet gjentatt seg?

Tja, nå skal man heller ikke kimse av Nato, WTO, FN og en del andre organisasjoner. Det kan nok være en interessant debatt om hvor mye disse organisasjonene har sørget for fred, stabilitet, diplomati og demokrati VS hvor mye EU har fått gjort.

Helt klart, EU har vært og er en bra arena for handel, økonomi og diplomati, mens det kan diskuteres om hvor bra en del av de andre elementene som EU står bak og/eller har vært en katalysator på, er egentlig.

Personlig er jeg for en/et EU, men ikke den versjonen som som er i dag. :)

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...