Gå til innhold

Forslag til gode fantasybøker? Eks. A Song of Ice and Fire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slenger meg på WoT-anbefalingene. Forklart mange ganger hvorfor jeg personlig er meget glad i serien. Slenger meg også på Malazan-anbefalingene, og er enig i advarslene. Kommer du deg forbi den vanlige kneika, vil en fantastisk leseropplevelse møte deg. Slenger meg videre på både Mistborn-anbefalingene, Name of the wind-anbefalingene og The Gentleman Bastards-anbefalingene. Samt anbefalingen jeg så på The Black Company-serien.

I tillegg til alle disse gode anbefalingene kan jeg jo komme med The Prince of Nothing-serien av R. Scott Bakker. Courtney Shafters serie The shattered sigil ser lovende ut. Første bok tilgjengelig gratis på amazon hvis du har kindle.

Lenke til kommentar

Jeg kan nesten ikke unngå å anbefalte http://www.baenebooks.com/p-1290-warriors-apprentice.aspx Det er ikke Fantasy, men Sci-Fi, men det er to sjangre som til tider kan minne ganske mye om hverandre. Boken er t.o.m. gratis og er favorittboken min og den første i serien. Det tar litt tid før den kommer i gang, men når den først har fått moment, så holder det boken ut.

En kommentar til WoT: jeg liker serien veldig godt, men bøkene kunne fint vært på 500 sider hver, ikke 1000 sider og fått fortalt like mye historie. Dette blir mer og mer utpreget jo lenger ut i serien man kommer, rundt bok #7 så har det for min del tippet over. Det er ikke før bok #12 (eller var det #13?) at det tar seg opp igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Anbefaling 1:

En av de første posterne anbefalte First Law trilogien og jeg må kaste meg på den anbefalingen dersom du er ute etter noe litt mer kynisk og mørk fantasy.

Jeg ble rett og slett hekta og leste trilogien på en knapp uke. Leser sjelden fantasy med så sterke og interessante protagonister. Inquisitor Glotka har blitt min yndlingskarakter innen fantasy, og om du kan se for deg en sær mix av Tyrion Lannister blanda med Gregory House har du et ganske godt bilde av karakteren, dog Glotka grenser til å være en anti-villain framfor en anti-helt som de to førstnevnte.

Og det er det som er så forbanna kult med denne serien: halvparten av POW karakterene er så forbanna kyniske og har gjort og gjør så mye dritt, men allikevel presterer forfatteren å få deg til å like dem og bry deg om dem.

Anbefales på det sterkeste om du bare vil ha noe litt annerledes. Om du er ute etter noe bittersøtt derimot tror jeg dette kan bli litt for, vel, bittert... ;) Likefullt en veldig sterk serie hvis styrke ligger i interessante og dynamiske protagonister.

Anbefaling 2:

The Way of Kings av Brandon Sanderson

Dette er vel litt mer klassisk fantasy, men Brandon Sanderson har et talent for å bygge verdener som du elsker å lære om. The Way of Kings er første bok i en planlagt 10-bøker lang serie.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har egentlig brukt denne siden litt i min jakt etter nye serier å bryne seg på. Står litt bak og har du kindle kan du ofte feks lese første kapittel av bøkene for å se om det er noe du faller for.

http://bestfantasybooks.com/top25-fantasy-books.php

Kan si jeg likte:

Memory, Sorrow, and Thorn av Tad Williams som jeg hamra gjennom.

Robin Hobb sine bøker har jeg også likt godt når jeg har lest de.

Bøker jeg venter på nå:

Neste bok i The Rain Wild Chronicles og neste i Peter V. Brett sin Demon cycle ( bøker som virkelig tar av! )

Wheel of time er også mange timer med underholding, selv om det som mange nevner daler i kvalitet i midten. Heldigvis har de siste bøkene virkelig tatt av og gjør strevet med å komme seg gjennom de i midten verdt det. Surt at den ikke kan skaffes via Kindle før i april. blir nok å kjøpe den med harde permer selv om bokhylla er litt full.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

The Way of Kings av Brandon Sanderson

Dette er vel litt mer klassisk fantasy, men Brandon Sanderson har et talent for å bygge verdener som du elsker å lære om. The Way of Kings er første bok i en planlagt 10-bøker lang serie.

Har hatt lys til lese den selv, men har ikke orka og starte på enda en serie som sikkert ikke er ferdig innen 10-15+ år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...