Utah Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Jeg har lest LOTR, Harry Potter osv. Men etter jeg leste A song of ice and fire ble alle andre bøker en skuffelse pga ASOIAF var så bra Har hørt mye om Malazan, men har ikke begynt på det fordi alle har forskjellige meninger om hvor jeg skal begynne. Start med Night of Knives! Nei start med Gardens of the moon! Forbanna forvirrende! Har noen noen forslag på hvilke fantasy bøker jeg skal lese da? På høyde med ASOIAF? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Det kommer jo litt an på hva du liker å lese da. Wheel of time er jo en serie som jeg liker, men den er på ingen måte sammenlignbar med ASOIAF. En serie som er enkel å sette seg inn og ganske så kortlest er feks Icewind Dale av Salvatore. Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 (endret) Fikk det samme problemet etter aSoIaF. Lignende fantasy som du vil digge: *First law triologien av Joe Abercrombie. Du starter med The Blade Itself *Scott Lynch sin serie, The Lies of Locke Lamora er første bok. *Neil Gaimans 'American Gods'. Satt i nåtiden, men fortsatt "voksen fantasy". Edit: du kommer til å hate Wheel of Time. Endret 6. oktober 2012 av Thommesen 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 For meg har Wheel of Time vært en berg og dalbane. Bra start, mye vissvass i midten, men de siste bøkene har tatt seg sterkt opp. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Er det noko problem å berre byrje på Malazan ein stad? Elles kan du sjekke ut Patrick Rothfuss sin trilogi The Kingkiller Chronicles. To bøker, The Name of the Wind og The Wise Man's Fear er kome ut. Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Jeg kan legge til at første bok i Rothfuss-serien nå er ute på norsk: Vindens navn. Bok 2 kommer på norsk neste år. Morten, oversetteren Lenke til kommentar
Utah Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Prøvde meg på Name of the wind, men var av en eller anne grunn ikke helt begeistret. Forresten Morten, er det du Morten som har oversatt I am number four? :o Takk for alle forslag! Skal sjekke ut Scott Lynch og Neil Gaiman! Endret 7. oktober 2012 av Zoku Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Gardens of the Moon. Det er ikke verre. Det er den første boka i hovedserien, ganske enkelt. Jeg ville lest hele hovedserien før jeg gikk løs på prequels. Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Forresten Morten, er det du Morten som har oversatt I am number four? :o Det stemmer. Lenke til kommentar
Schweigaard Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Gardens of the Moon. Det er ikke verre. Det er den første boka i hovedserien, ganske enkelt. Jeg ville lest hele hovedserien før jeg gikk løs på prequels. This. Hovedserien er mye bedre enn de andre bøkene i Malazan-universet, så start med Gardens of the Moon, men vær forberedt på at du kanskje ikke blir helt hekta med en gang. Klarte selv ikke bli hekta før tredje gangen jeg prøvde meg på den, flere år etter forrige forsøk. Nå er det lett en av favorittseriene mine - veldig annerledes enn ASOIAF, men allikevel på samme nivå. Synes forøvrig Wheel of Time får ufortjent mye kritikk. Lett en av de mest ikoniske fantasy-seriene, til tross for sine feil. Det er få fantasy-verdener man blir like immersert (?) i som man gjør i WoT-verdenen. Gleder meg vilt til siste bok, nå i Januar. Ville sjekka ut Hyperion Cantos av Dan Simmons, og Dune av Frank Herbert forresten. De er Sci-fi bøker som egentlig føles som fantasy, og samtidig er bedre enn omtrent alt som "offisielt" hører til fantasy-genren. Endret 7. oktober 2012 av OKMarius Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Malazan-serien er tung. Kanskje den tyngste og mest langdryge skjønnlitteraturen jeg har lest, selv sammenlignet med bautaer som Les Miserables. Den er så absolutt ikke for alle og jeg tror man fort kan føle seg litt fortapt hvis man kommer rett fra mer lettlest fantasy som ASoIaF. Jeg tror Malazan-serien egner seg best for de som har lest en del fantasy og begynner å bli lei av alle klisjeene. Det er kanskje den serien der ute som minner minst om Tolkien. Steven Erikson holder imidlertid en langt mer jevn kvalitet gjennom bøkene enn George Martin og han er ti ganger så produktiv. George Martin får jeg inntrykk av mistet interessen for ASoIaF etter den tredje boka. Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Det er få fantasy-verdener man blir like immersert (?) i som man gjør i WoT-verdenen. Lever seg inn i, blir fordypet i, blir oppslukt av, blir så engasjert i, blir revet med av ... Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Som de har sagt over, start med Garden of the Moon hvis du skal lese mbotf. Eller så kan du sjekke ut Black Company serien av Glen Cook, The Broken Empire serien av Mark Lawrenc, og the chronicles of tom covenant. Lenke til kommentar
Thommesen Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Gardens of the Moon. Det er ikke verre. Det er den første boka i hovedserien, ganske enkelt. Jeg ville lest hele hovedserien før jeg gikk løs på prequels. Synes forøvrig Wheel of Time får ufortjent mye kritikk. Lett en av de mest ikoniske fantasy-seriene, til tross for sine feil. Det er få fantasy-verdener man blir like immersert (?) i som man gjør i WoT-verdenen. Gleder meg vilt til siste bok, nå i Januar. Wot er klisjefullt og repeterende. Dessuten er den laget til barn og ungdom, som er flott i seg selv, men som gjør at det ikke akkurat er noe ala aSoIaF (da vi ikke har vold, banning eller generelt voksne temaer.). Dette gjør da ingenting - så lenge du ikke har mistet møydommen din med noe ala aSoIaF. Jeg begynte med a Game of Thrones samtidig som jeg leste den femte boken, og det er derifra jeg innså hvor kjedelig WoT var. Oversetter Morten kan vel gi sine egne meninger rundt WoT, siden han har oversatt deler av serien? (Uansett, TS, jeg garanterer at du vil finne The Blade Itself svært underholdende. Ikke se på coveret, bare les den.) Lenke til kommentar
NetromH Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Oversetter Morten kan vel gi sine egne meninger rundt WoT, siden han har oversatt deler av serien? Tja, jeg er nok ingen stor Jordan-fan. Jeg synes bøkene er altfor lange, ofte trege og tynget ned av en overdreven forkjærlighet for inngående beskrivelser av klær, innredning, utseende osv. Mange gjentakelser -- jeg har ikke tall på hvor mange ganger noen drar seg i fletta eller legger armene i kors under brystene. Kanskje man merker det tydeligere når man oversetter enn når man leser. Den britiske sf-forfatteren Adam Roberts har en rekke med humoristiske anmeldelser av de fleste bøkene i serien hvor jeg synes han tar mye på kornet. Anmeldelsene begynner her: http://punkadiddle.blogspot.com/2010/03/robert-jordan-wheel-of-time-1-eye-of.html, og resten finner man ved å gå fremover i menyen til høyre. Lenke til kommentar
Utah Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 Kan legge til at jeg er 14 år Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Da funker nok WoT. Lenke til kommentar
Utah Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Slettet Endret 12. august 2017 av Utah Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. oktober 2012 Del Skrevet 8. oktober 2012 Sword of truth er skikkelig dårlig. Første boka går ann, selv om den er en total ripoff av andre ting. Anbefaler ikke den serien i det hele tatt. Forresten, Amazon er langt billigere enn bokhandlerene i Norge (hvis du takler å lese på engelsk). Personlig har jeg gått helt over til e-bøker, da jeg ikke har plass til flere vanlige bøker Lenke til kommentar
Utah Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2012 Sword of truth er skikkelig dårlig. Første boka går ann, selv om den er en total ripoff av andre ting. Anbefaler ikke den serien i det hele tatt. Forresten, Amazon er langt billigere enn bokhandlerene i Norge (hvis du takler å lese på engelsk). Personlig har jeg gått helt over til e-bøker, da jeg ikke har plass til flere vanlige bøker Jeg leste ASOIAF på engelsk og det gikk helt fint. Er Malazan veldig mye tyngre ( Vanskelige ord jeg ikke vet hva er på norsk en gang? ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå