Gå til innhold

Vanlig med støy på ISO-200?

Anbefalte innlegg

Det er akkurat pragmatiske vi er. Hvis bildet hadde vært riktig eksponert, ikke 3 blendere undereksponert, kunne det vært justert ned for å få akkurat det samme uttrykket. Men_Da_Uten_Støy!!

La vær å "kvasi støtte" feil teknikk. Spesielt når fotografen er frustrert over støyen, men på helt feil grunnlag!

Jepp, man kunne trukket det ned i etterbehandliga. Mange ganger er det dog ønskelig å få bra resultat rett fra kamera. Personlig leverer jeg stort sett bare JPG rett fra kamera til avisene jeg jobber for, faktisk, på grunn av tidsmangel - men det blir offtopic.

Det jeg prøver å si er at den støymengden i trådstarters bilde er ubetydelig når man skriver ut - og synes stort sett bare på 100% visning. Jeg mener det er unødvendig å bry seg om den type støy, og synes faktisk det er helt greit med litt mer støy (som nesten ikke synes) om man kan få et mer ferdig resultatet i fra kamera.

Jeg reserverer meg forøvrig retten til å forsvare bruk av "dårlig teknikk" så lenge det oppnår ønsket sluttresultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis trådstarter er ute etter dette mørke uttrykket ser jeg ikke problemet med støy i bildet hans (selv om den selvsagt er der, men han skal vise det fram i relativt stor størrelse før det der blir noe problem).

På bildet der det er dratt opp med et par-tre EV ser det derimot helt jævlig ut, og det er vel sånn sett et godt eksempel på hvorfor det ikke er så lurt å undereksponere og så dra opp i etterbehandlinga.

Eksponer mot høyre (eller i det minste riktig). Da får du ikke støyproblemer som dette.

Trådstarter er bare frustrert over støyen, ikke noe annet (ref. første post). Dette er ikke første tråden han starter hvor han er frustrert over støyen i undereksponerte bilder.

Lenke til kommentar

Her er noen eksempler med Histogram som nærmest burde være selvforklarende.

Original bildet. Histogram "peaker" helt til venstre. Alt til høyre (3/4 av bildet) er undereksponert.

post-157018-0-13043000-1349887052_thumb.jpg

Etter at bildet er dratt opp 3 Blendere. Fremdeles alt for langt til venstre for å unngå støy. Hvis bildet ble dratt opp mer vil høylyset klippe på bladene til venstre. Noe som sikkert hadde vært et godt kompromiss for å dekke begrensningen i dynamisk området. Høylys klippingen kunne da kanskje vært reddet i etterkant med Shadow/Highlight tool.

post-157018-0-88476500-1349887056_thumb.jpg

Eksempel bildet hvor Histogrammet er pent fordelt utover. Lite klipping i høylyset og det mørkeste er akkurat klar av venstre vegg.

post-157018-0-55961700-1349887054_thumb.jpg

Eksempler på Histogram eksponeringer. (tatt fra en RED tutorial for eksponering)

post-157018-0-90703500-1349887068_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...