rbsol Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Skal oppgradere fra en meget velbrukt 450d men sliter med å velge mellom 60d og 650d, hadde egentlig planlagt å kjøpe 60d, men så kom 650d og da ble det verre. Fordeler med 650d * Autofokus på video * touch skjerm ( ja det trekker faktisk opp ) * Vekt * Størrelse (tar mindre plass) Fordeler med 60d * Bedre grep/ergonomi (mye bedre faktisk) * lcd skjerm på toppen ( har aldrig brukt det, men tror jeg vil like det) Er det flere vesentlige forskjeller ? Hvilke ting ville dere lagt vekt på ? rbsol Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 (endret) I det tilfelle ville jeg nok valgt 650D, mye pga av ny sensor, touch, trådløs blitsbruk og stm-funksjonen. Du kan forberede grepet med et batterigrep. Det kommer en ny etterfølger til 60D, men det kommer nok ikke før i 2013 engang, når Canon har fått den nye sensoren utviklet nok. Endret 6. oktober 2012 av Nautica Lenke til kommentar
rbsol Skrevet 6. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2012 Baterigrep er jo et alternativ, tror ikke det blir helt det samme som grepet på 60d men sikkert ok. Hvilke forskjeller er det på autofokus mellom de 2 kameraene utenom den kontrastbaserte ? Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 (endret) Jeg har selv 60D og er strålende fornøyd, skjermen på toppen får du godt bruk for Autofokus i video er ikke noe særlig, det bruker jeg aldri, det går utrolig tregt. Og det er en fordel å lære seg å fokusere manuelt. http://www.youtube.com/watch?v=s2EtxQ6Obik " Kanskje denne videoen kan lede deg på rett spor, da får du vite mer om kameraene. Endret 6. oktober 2012 av nicwillu Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 I det tilfelle ville jeg nok valgt 650D, mye pga av ny sensor, touch, trådløs blitsbruk og stm-funksjonen. Trådløs blitsstyring får du vel på 60d også? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 I det tilfelle ville jeg nok valgt 650D, mye pga av ny sensor, touch, trådløs blitsbruk og stm-funksjonen. Trådløs blitsstyring får du vel på 60d også? Det har du rett i, glemte faktisk at 60D var første Canon-crop-kamera som fikk dette innebygget. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 (endret) I det tilfelle ville jeg nok valgt 650D, mye pga av ny sensor, touch, trådløs blitsbruk og stm-funksjonen. Trådløs blitsstyring får du vel på 60d også? Det har du rett i, glemte faktisk at 60D var første Canon-crop-kamera som fikk dette innebygget. 650D har vel samme sensor som 60D også, i hvertfall identiske spesifikasjoner. Den økte iso-sensiviteten er kun i software. Men 60D er over 2 år gammelt, noe som er rimelig gammelt for et kamerahus. Den eneste fordelen jeg ser med 60D foran 650D er om du liker håndgrepet og betjeningen, samt tyngden og størrelsen på huset. Prisforskjellen er ganske liten for tiden, rett og slett fordi 70D med stor sansynlighet er under ett år unna. 60D kan nok komme på supertilbud til ned mot 5000 kroner i løpet av høsten, så det kan lønne seg å følge med fremover. Endret 7. oktober 2012 av robertaksland Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 650D har litt nyere sensor enn 60D/7D/600D/550D, som alle har samme sensor. Men - det er detaljer. Trådstarter - dra og klå i butikken og nkjen hvordan betjeningen og byggekvaliteten er - hvordan den føles i hånda - hvordan de er å betjene - det er nemlig største forskjellen. Lenke til kommentar
rbsol Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Skal nok ta en tur i butikken og kjenne litt på kameraene, men har et annet spørsmål er det noen som vet hvor stor forskjell det er på støy i raw filene ved høy iso fra 450d til 60/650D ? på 450d er iso 800 det høyeste jeg vil gå 1600 ser helt rævva ut. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er vel knapt ett nivå bedre iso-ytelse fra 12,2 megapixleren i 450D/1100D og opp til 18 megapixleren i 7D/60D/550D/600D/650D. Dessuten gjør jo den høyere oppløsningen at iso-støyen blir litt mindre synlig. Men ikke forvent noen revolusjon. Lenke til kommentar
Nacalai Skrevet 9. oktober 2012 Del Skrevet 9. oktober 2012 Når jeg tar bilder med mitt 60D med ISO 1600 så er det jo ikke ille akkurat, fullt brukbart. Lenke til kommentar
rbsol Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2012 Så ca 1 til 1,5 trinn bedre iso ytelse er ca. det jeg kan forvente. Hva med autofokus er det noen merkbare forbedringer der ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå