Gå til innhold

Overklokking og Prime95

Colargol

Anbefalte innlegg

Har overklokket min xp1700 til 1.6Ghz (11*145) og skal kjøre prime95 for å teste om systemet er stabilt, men etter ca 2 min med prime får jeg feilmelding om hardwarefeil. Har kjørt folder@home og Sandra burn-in test i over 12 timer tilsammens nå uten noe problemer. Og når jeg skal kjøre 3dmark, hender det noen ganger at programmet bare slutter uten noen form for feilmeldinger.

Har en mistanke om det kan være minnet som er problemet, men jeg har testet det med MemTest-86 v2.8 i 5-6 timer på samme innstillinger som jeg har nå, men bare på 140 fsb uten noe feil. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva som forårsaker dette?

Mitt system er :

Abit KR7A med siste bios og via4in1 drivere

XP1700+ med Taisol og ASII

384mb Twinmos ddr@cas2, 3-6-3, 4 bank, 1t, 2.75 volt

Ibm 60GXP 40gb

Leadtek GTS PRO med Crystal orb og detonator 27.42

Win2k SP2 som er litt tweaket :smile:

Idletemp er rundt 30 grader

Håper dere kan komme med noen smarte svar på dette, for jeg er tom for ideer :sad:

Finnes det andre gode stability programmer som torturerer systemet på samme måte som prime95?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte det samme, men prime funker ikke på standard hastighet heller. Prøvde de mest aggressive inntsillingene på 133mhz, men det endte med at jeg måtte innstallere win2k på nytt :sad:

Det som er så rart, er at memtest ikke fant noen feil da jeg prøvde det sist. Det er ett eller annet mystefistisk en plass i maskina, aner ikke hva det kan være. Trodde Twinmos var et bra merke, tydligvis ikke...

På mitt gamle hovedkort, et Asus A7A266, kunne jeg kjøre prime95 i flere dager med samme minneinnstillingene på 139fsb. Og det med samme brikkene! Kan det være Abitkortet som streiker??

Jeg blir ikke klokere av dette, bare mere fortvilet. Kjøpte Abitkortet sist fredag, kanskje jeg skal bytte det til et Asus istedet...

Lenke til kommentar

Har byttet om plasser på dimm 1 og 2, og det hjalp ikke. Aner ikke hva som er best plassering på kortet, men jeg antar at dimm 1 og 2 er best. Er det noen som vet hva som er optimal plassering av minne på Abit KR7A??

Tror jeg har funnet ut hva som er problemet, Twinmosbrikkene takler ikke at jeg setter DRAM Command Rate til 1t. Har de samme innstillinge som jeg skrev ovenfor nå, men med DRAM Command Rate stilt på 2t. Vet ikke om det har så mye betydning for ytelsen, men jeg får hvertfall torturere systemet mitt med prime95 nå :smile:

Er det noen her som har Twinmons ddr og som kan kjøre de på de mest aggresive innstillengene (cas 2, 2, 5, 2, 1t)?? Mine brikker takler hvertfall ikke det... :sad:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg har KR7A, xp1800+ og 4 stk. TwinMOS 256 brikker. Pga. at jeg har så mange moduler kan jeg ikke kjøre command på 1T, men klarer faktisk 2,2,5,2,2 og 4-way bank interleave opp til 135 MHz FSB.

Nå kjører jeg 2,2,5,3,2 på 143 MHz. Vet ikke om dette svarte på spørsmålet ditt på noen måte, men tenkte jeg skulle skrive allikevel.

Det er ganske klart at jeg hadde klart mye bedre om jeg bare hadde 2 brikker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...