Gå til innhold

Guide: Timelapse


Anbefalte innlegg

Takk for en fin gaid. Jeg ser frem til del 2.

 

Jeg vil bare si at det er mulig å lage timelaps-film (intervallfilm?) uten verken stativ, intervallometer eller systemkamera. Selv om det er ideelt å ha utstyret du nevner så er det er fullt mulig å lage intervallfilm med langt enklere utstyr.

 

For dem som bare har lyst til å prøve om det er gøy å lage en intervallfilm, kan det være greit å bruke det utstyret man har, før man drar kortet. *

 

Foruten kunnskap, må man ha **:

- Et stabilt underlag til kameraet.

- Et kamera som kan ta bilder kontinuerlig med jevne tidsintervaller.

- Kameraet må ha manuell eksponeringskontroll. (Det er sikkert mulig uten, men mye mer krevende.)

- Programvare og maskinvare som setter bildene sammen til en film.

Joda, man kan alltids spare noen kroner på å bytte ut kostnad med økt tidsbruk og muligens dårligere resultat, men i en guide så faller poenget bort hvis jeg skal anbefale å lage en timelapse på vanskeligst mulig måte. Et stativ koster fra noen hundre kroner, og da er dette lite sammenlignet selv med et billig kompaktkamera - og vil funke mye bedre enn å alltid skulle være avhengig av et stabilt underlag, med tanke på komposisjon og enkelthet med å få riktig høyde o.l.

 

Gaiden er på ingen måte bortkastet.

Men den hevder at man må ha en type utstyr som man rett og slett ikke kan klare seg uten.

Jeg tror svært mange allerede har utstyr som de kan klare å lage en intervallfilm med.

 

Det jeg forsøkte å si, er at de som har lyst til å prøve, kan gjøre det nå, med en gang, med det utstyret de allerede har.

Om man så synes det er artig å lage intervallfilm, og har lyst til å lage en film av høyere kvalitet, så investerer man selvsagt i skikkelig utstyr.

 

Men man ikke ha profft utstyr for å leke og ha det moro.

(- Og om det ikke er moro, hva er da vitsen?)

 

.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott guide!

 

Mine kommentarer:

- Det står at systemkamera er et krav. Det er ikke riktig.

- Siden jeg er Pentax-bruker vil jeg nevne at mange nyere Pentax-kameraer har gode intervallometer innebygget (K7, K5, K30, K01, K5II, K5IIs, Q, Q10 og sikkert flere). Det sparer potensielle timelapsere for enten ~1200 kr eller kina-kvalitet.

- På Pentax slipper man å huske å slå av stabiliseringa. Den går automatisk av når man bruker selvutløser eller intervall fordi kameraet antar at det står stødig/på stativ når denne funksjonen brukes.

 

Det anbefales derimot ikke å beskjære mer enn 100%, da det vil gjøre bildekvaliteten dårligere.

All beskjæring reduserer kvaliteten. Det er bedre å bruke riktig brennvidde i utgangspunktet, for eksempel kombinert med ekte panorering.

 

å velge et kamera med mer robust lukker gir deg mer video for pengene, selv om det kan ha en høyere kostnad ved innkjøp.

Jeg er ikke helt enig i det. Lukkeren til 1DX varer 4 ganger lengre enn lukkeren i D3200, men så koster jo også kameraet 14 ganger så mye. Kjøper man 14 stk D3200 får man over 3 ganger så mye video for pengene. Men så er jo også dette svært ulike kamera, rettet mot veldig ulike typer brukere og med stor prisforskjell på blant annet optikk og batterier. Ikke helt sammenlignbart altså.

 

En annen viktig ting å huske på er at dette antallet kun er hva produsenten går god for at kamera kan klare, - det er helt vanlig å kunne ta en haug med flere bilder enn dette!

Dette stemmer ikke. Antall lukkerbevegelser er et estimat, mean time before failure, MTBF. Det betyr at 50% av lukkerne er antatt å feile før dette antallet.

 

Når det gjelder lukkertid vs intervall så synes jeg filming a la menn på byggeplass med tilt shift godt kan gjøres med korte lukkertider for å fremheve dukkefilmfølelsen som stakkato film gjør.

 

Gleder meg til del 2. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Flott guide!

 

Mine kommentarer:

- Det står at systemkamera er et krav. Det er ikke riktig.

- Siden jeg er Pentax-bruker vil jeg nevne at mange nyere Pentax-kameraer har gode intervallometer innebygget (K7, K5, K30, K01, K5II, K5IIs, Q, Q10 og sikkert flere). Det sparer potensielle timelapsere for enten ~1200 kr eller kina-kvalitet.

- På Pentax slipper man å huske å slå av stabiliseringa. Den går automatisk av når man bruker selvutløser eller intervall fordi kameraet antar at det står stødig/på stativ når denne funksjonen brukes.

 

1) Rett over der det står systemkamera, står følgende: "Det går derimot ikke med de aller fleste vanlige kamera og det er derfor vi i denne guiden har tenkt å vise deg hvordan du bruker et systemkamera (evt. avansert kompakt) for å lage en timelapse-film."

 

2+3) Takk for info, skal legge det til i guiden.

 

Det anbefales derimot ikke å beskjære mer enn 100%, da det vil gjøre bildekvaliteten dårligere.

All beskjæring reduserer kvaliteten. Det er bedre å bruke riktig brennvidde i utgangspunktet, for eksempel kombinert med ekte panorering.

 

Vel, selvsagt blir effekten av nedskalering litt mindre, men tenker vi praktisk på det så blir ikke effekten skikkelig dårlig før du bikker 100%-grensen. Har du 36 MP filer fra D800 og cropper vekk mye av bildet for å få effekten av 2X tele så sitter du fremdeles igjen med så mye pikselinformasjon at når du skalerer til 2 MP full-HD så blir bildet kvalitetsmessig helt på høyde med et skalert fra full størrelse, - kanskje med unntak av de høyere ISO-nivåer der det vil være litt synlig forskjell.

 

å velge et kamera med mer robust lukker gir deg mer video for pengene, selv om det kan ha en høyere kostnad ved innkjøp.

Jeg er ikke helt enig i det. Lukkeren til 1DX varer 4 ganger lengre enn lukkeren i D3200, men så koster jo også kameraet 14 ganger så mye. Kjøper man 14 stk D3200 får man over 3 ganger så mye video for pengene. Men så er jo også dette svært ulike kamera, rettet mot veldig ulike typer brukere og med stor prisforskjell på blant annet optikk og batterier. Ikke helt sammenlignbart altså.

 

Her mangler selvsagt ordet "kan": "kan gi deg mer video for pengene". Meningen med setninger er å gjøre leseren obs på at lukkermekanismene tåler forskjellig antall eksponeringer, og ikke som en oppfordring til å velge 1D X, som det heller ikke står noe om.

 

En annen viktig ting å huske på er at dette antallet kun er hva produsenten går god for at kamera kan klare, - det er helt vanlig å kunne ta en haug med flere bilder enn dette!

Dette stemmer ikke. Antall lukkerbevegelser er et estimat, mean time before failure, MTBF. Det betyr at 50% av lukkerne er antatt å feile før dette antallet.

 

Jo, det stemmer etter samme logikk som du har brukt. 50% vil oppleve at kamera lever lenger enn beskrevet og det er i mine øyne: "det er helt vanlig å kunne ta en haug flere bilder enn dette" når vi tenker på at kameraer brukt til TL stort sett står stille på stativ, og ikke utsettes for andre påkjenninger som raskere tar knekken på en "vanlig lukker."

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg er veldig gira på. Har Olympus OM-D E-M5 med kit-objektiver 12-50/3,5-5,6 er det vell. Har prøvd meg på noe bilder men det blir ikke noe av - får knapt sett stjernene. Selv på ISO1600 med snart 60 sec shutter. Er det rett og slett for mye med f/3,5? Har 35/1.8 i siktet, litt trangt kanskje, men billig og lyssterkt.

Lenke til kommentar

Stort sett enig H_Treider :thumbup:

 

Det med 2x digital tele og D800, så tilsvarer det 9 Mp Micro four thirds. Selv om 9 Mp er mye mer enn 2 Mp så vil man få økt støyog økte aberasjoner som følge av beskjæringen. Ved TL bruker man ofte lav ISO så det er ikke så viktig før det nærmer seg og passerer 2 Mp grensa, men lillaskjær, CA osv kan bli merkbart fremtredende. Hovedregelen bør være å bruke mest mulig riktig utsnitt i utgangspunktet og minimere beskjæring.

 

Joachim: Hvilken 35mm f/1,8 passer til E-M5?

Til stjerner ville jeg først og fremst satset på vidvinkel. Prøv deg frem med ennå lengre lukkertider før du eventuelt vurderer en lyssterk vidvinkel (helst godt under 20mm). Men vær obs på at hvis du skal vinne noe særlig lysstyrke fra f/3,5 så blir det dyrt. Olympus 12mm f/2,0 koster over 5000 kr. Nokton 17,5mm f/0,95 koster fra 9000 kr. Redigert: Enig i at det virker rart at du ikke så stjernene tydelig med de innstillingene. Er du sikker på at fokusen traff riktig?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg er veldig gira på. Har Olympus OM-D E-M5 med kit-objektiver 12-50/3,5-5,6 er det vell. Har prøvd meg på noe bilder men det blir ikke noe av - får knapt sett stjernene. Selv på ISO1600 med snart 60 sec shutter. Er det rett og slett for mye med f/3,5? Har 35/1.8 i siktet, litt trangt kanskje, men billig og lyssterkt.

Jeg fikk klart fram stjerner med f/3.5 på 3-10 sek på iso 1600-5000 under nordlysfoto med mitt gamle 7D og efs 10-22mm, så her må det være noe muffins! Dustespørsmål: står kamera i M slik at ikke automatikken kompenserer ved å lukke igjen blenderen? Rundt storbyer som Oslo er lysforurensning et problem, men det kan ikke ta hele skylda da kraftige stjerner skal synes med de innstillingene der. Hmm..

Lenke til kommentar

Stort sett enig! :thumbup:

 

Det med 2x digital tele og D800, så tilsvarer det 9 Mp Micro four thirds. Selv om 9 Mp er mye mer enn 2 Mp så vil man få økt støyog økte aberasjoner som følge av beskjæringen. Ved TL bruker man ofte lav ISO så det er ikke så viktig før det nærmer seg og passerer 2 Mp grensa, men lillaskjær, CA osv kan bli merkbart fremtredende. Hovedregelen bør være å bruke mest mulig riktig utsnitt i utgangspunktet og minimere beskjæring.

 

Er helt enig i det, men tenker vi praktisk er det ikke noe i veien med å bruke dette forsiktig. Når man lager falsk ut-zoom i slike videoer holder det ofte med 5-10% forstørrelse på et klipp på 10 sek og da er det så-å-si uten kvalitetstap :)

Lenke til kommentar

For en del kompaktkameraer fra Canon kan man legge inn CHDK for å få mulighet til timelapse. Har selv innstallert dette på mitt powershot s95, og det funker rimelig greit. Fremgangsmåten er forholdsvis lik som for magic lantern.

Endret av Josten
Lenke til kommentar

Dette er noe jeg er veldig gira på. Har Olympus OM-D E-M5 med kit-objektiver 12-50/3,5-5,6 er det vell. Har prøvd meg på noe bilder men det blir ikke noe av - får knapt sett stjernene. Selv på ISO1600 med snart 60 sec shutter. Er det rett og slett for mye med f/3,5? Har 35/1.8 i siktet, litt trangt kanskje, men billig og lyssterkt.

Jeg fikk klart fram stjerner med f/3.5 på 3-10 sek på iso 1600-5000 under nordlysfoto med mitt gamle 7D og efs 10-22mm, så her må det være noe muffins! Dustespørsmål: står kamera i M slik at ikke automatikken kompenserer ved å lukke igjen blenderen? Rundt storbyer som Oslo er lysforurensning et problem, men det kan ikke ta hele skylda da kraftige stjerner skal synes med de innstillingene der. Hmm..

 

Jepp, benytter maneulle instillinger. Bor på sunnmøre så langt unna Oslo :p autofokuserte på månen og så byttet jeg til manuell - burde vell i praksis bety uenderling?

 

Rettelse fra i sted: 45mm f/1.8 til Olympus :) Og ja, 12/2.0 koster vannvittig mye. Må eventuelt bli Panasonic sin 20/2.5.

 

Jeg benyttet meg av LIVEBULD/LIVETIME-funksjonen på mitt E-M5 - kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar

 

Jepp, benytter maneulle instillinger. Bor på sunnmøre så langt unna Oslo :p autofokuserte på månen og så byttet jeg til manuell - burde vell i praksis bety uenderling?

 

 

Skal ikke mye lys til før eksponeringen blir forstyrret, enkelte speilrefleks må man teipe over søkeren for og ikke få lys-forstyrrelse den veien.

 

Når det gjelder fokusering er ikke månen uendelig borte :) anbefaler og skru objektivet til uendelig og ca. 2/3 mm tilbake da burde du ha oppnådd hyperfokal.

Lenke til kommentar

For en del kompaktkameraer fra Canon kan man legge inn CHDK for å få mulighet til timelapse. Har selv innstallert dette på mitt powershot s95, og det funker rimelig greit. Fremgangsmåten er forholdsvis lik som for magic lantern.

 

Funker det bra? Har et ixus 70 hjemme som jeg har lyst til å installere CHDK på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...