Gå til innhold

Guide: Timelapse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Objektiver bør jo bestandig være svindyre, men i de fleste tilfeller holder det med de som koster mindre også. ;)

 

Hvilket objektiv du velger å bruke kommer helt an på hvilket resultat du ønsker å oppnå - både tele og vidvinkel kan være kult. Man trenger vanligvis ikke tenke så alt for mye på lysstyrke, da man ofte ønsker å begrense hvor mye lys som kommer gjennom objektivet uansett.

Lenke til kommentar
Det er tre komponenter du rett og slett ikke klarer deg uten:
  • Et godt stativ
  • Et intervallometer
  • Et speilreflekskamera

 

Ville nok heller ha skrevet istedenfor de to siste punktene "et kamera som har denne funksjonen innebygget eller mulighet til ekstern intervallometer eventuell pc-software, anbefaler og lese manualen til ditt kamera".

 

Flere kameraer har intervallometer innebygget som en funksjon og mangekompaktkameraer har mulighet til intervallometer

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er tre komponenter du rett og slett ikke klarer deg uten:
  • Et godt stativ
  • Et intervallometer
  • Et speilreflekskamera

 

Ville nok heller ha skrevet istedenfor de to siste punktene "et kamera som har denne funksjonen innebygget eller mulighet til ekstern intervallometer eventuell pc-software, anbefaler og lese manualen til ditt kamera".

 

Flere kameraer har intervallometer innebygget som en funksjon og mangekompaktkameraer har mulighet til intervallometer

Nå står dette grundig forklart under, men jeg ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Hvilke objektiv er anbefalt til noe som dette?Bør de være svindyre eller holder det med noe til et par tusen?

 

Krav en, trenger du lysstyrke til det du lager TL av? Da blir prisen fort stiv. Ellers så kan du bruke akkurat så god/dårlig optikk du vil. Hvorfor? Når bildene ~16-20 MP skaleres til full HD, altså 2 MP så forsvinner alt fra støy til effekten av dårlig optikk :)

Lenke til kommentar

bra guide! Kunne kanskje også nevnt, selv om det er innlysende for noen, at ved for lange intervaller så blir videoen ganske hakkete. det ble skrevet forslag til intervaller, men ta gjerne med hvorfor.

 

Når jeg begynte å leke med timelapse, så brukte jeg intervall på 10 sekunder av rolige skyer. skjønte ikke hvorfor alt ble så hakkete :p

Så nå bruker jeg 3 sekunders intervaller på skyer. alt går silkemykt!

 

kunne sikkert også nevnt hvorfor man burde holde seg under 1/100. noe raskere enn dette vil introdusere flimring. F11 eller F16 er vel også grensen før flimring kommer. Dette kan som oftest fikses i post med program som LRTimelapse.

 

Ellers en knall artikkel. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bra guide! Kunne kanskje også nevnt, selv om det er innlysende for noen, at ved for lange intervaller så blir videoen ganske hakkete. det ble skrevet forslag til intervaller, men ta gjerne med hvorfor.Når jeg begynte å leke med timelapse, så brukte jeg intervall på 10 sekunder av rolige skyer. skjønte ikke hvorfor alt ble så hakkete :p Så nå bruker jeg 3 sekunders intervaller på skyer. alt går silkemykt! kunne sikkert også nevnt hvorfor man burde holde seg under 1/100. noe raskere enn dette vil introdusere flimring. F11 eller F16 er vel også grensen før flimring kommer. Dette kan som oftest fikses i post med program som LRTimelapse. Ellers en knall artikkel. :)

Takk for det! På side 3 står vel egentlig det du skriver, her er et kort utdrag av hvorfor vi ikke liker korte lukkertider sammenlignet med intervall-lengden:

Her er bare å eksperimentere, men vi foretrekker myk bevegelse i filmen framfor stakkato-følelsen man får ved bruk av raske lukkertider, da filmen ser mer ut som en samling skarpe enkeltbilder, enn en film.

 

Når det gjelder 1/100-regelen så vil dette etter min oppfatning ikke være annet enn en påminnelse om at du helst vil ha litt motion blur i bildene enn noen regel. Dette fordi 1/100 er altfor kort til å lage motion blur i de fleste tilfeller. MEN som du nevner, flimring, som jeg skal ta nøye for meg i del 2, vil være lettere å unngå så lenge vi følger regelen og ikke bruker de minste blenderverdiene ettersom sannsynligheten for ørsmå mekaniske endringer fra frame til frame som gir ukonsistent eksponering være mindre ved vanlige blendere. Det ble en veldig lang setning. :p Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Flott guide! Til opplysning: Nikon D800 har innebygd timelapsfunksjon, som setter bildene sammen til ferdig film. I følge kilder skal dette fungere veldig bra. D600 har vel også dette innebygd.

 

Følgende Nikon-kamera har dette innebygd: Nikon D5000, D7000, D200, D300, D300s, D700, D2, D2H, D2Hs, D2X, D2Xs, D3, D3s, D3X, D600, D800 og D4.
Lenke til kommentar

Flott guide! Til opplysning: Nikon D800 har innebygd timelapsfunksjon, som setter bildene sammen til ferdig film. I følge kilder skal dette fungere veldig bra. D600 har vel også dette innebygd.

Ja, det er sant. Har nevnt som Aetius quoter over at de har intervallometer innebygd men kan legge til at de to faktisk kan sy det sammen for deg også i kameraet. Litt dumt at kameraet ikke lagrer bildene som utgjør TLen dog.

Lenke til kommentar

Takk for en fin gaid. Jeg ser frem til del 2.

 

Jeg vil bare si at det er mulig å lage timelaps-film (intervallfilm?) uten verken stativ, intervallometer eller systemkamera. Selv om det er ideelt å ha utstyret du nevner så er det er fullt mulig å lage intervallfilm med langt enklere utstyr.

 

For dem som bare har lyst til å prøve om det er gøy å lage en intervallfilm, kan det være greit å bruke det utstyret man har, før man drar kortet. *

 

Foruten kunnskap, må man ha **:

- Et stabilt underlag til kameraet.

- Et kamera som kan ta bilder kontinuerlig med jevne tidsintervaller.

- Kameraet må ha manuell eksponeringskontroll. (Det er sikkert mulig uten, men mye mer krevende.)

- Programvare og maskinvare som setter bildene sammen til en film.

 

 

*) Jeg slet ut et kompaktkamera (Panasonic LX3) for å dokumentere byggingen av en skole i Mosambik (minste jpg, seriebilder og teipet utløser).

Nå ble ikke resultatet særlig spennende, men det var ikke egentlig utstyret sin feil.

 

**) Noen kameraer har timelaps-funksjon, og for alt det jeg vet så finnes det sikkert også timelaps-apps til telefonen.

 

.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Hvis man skal ta timelapse av nattehimmelen, la oss si et bilde er 15 sekund, må man skru av kameraets innebygde "black frame" å ta dette manuellt ? hvis ikke blir det jo min 16 sek mellom hvert bilde og det må jo bli hakkete?

 

Du mener "long exposure noise reduction" , det er ikke nødvendig og benytte seg av før eksponeringer overstiger 30 sekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis man skal ta timelapse av nattehimmelen, la oss si et bilde er 15 sekund, må man skru av kameraets innebygde "black frame" å ta dette manuellt ? hvis ikke blir det jo min 16 sek mellom hvert bilde og det må jo bli hakkete?
Du mener "long exposure noise reduction" , det er ikke nødvendig og benytte seg av før eksponeringer overstiger 30 sekunder.

 

Ja, er det jeg mener, men på dpreivew er det de som bastant påstår at man bør ha dette på selv etter et par sekunders lukkertid. Har ikke testet det ut selv men jeg pleier alltid å ha den på. Vet noen tar black framing bare med å ta et bilde i begynnelsen og slutten av serien med lenscappen på og gjør resten på pc.

Skal teste ut 30 sekunders eksponeringer uten "LENR/black framing", er jo veldig lette å se de artifactene som kommer i bildet.

 

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på dette, men har forstått det sånn at ved lang eksponering får man varmeutvikling i sensoren og da begynner pikslene tulle og det igjen gir døde/kortsluttete piksler i bildene.

 

Canon som jeg bruker sier at dette skjer ved ca. 30 sekunder eksponering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal ta timelapse av nattehimmelen, la oss si et bilde er 15 sekund, må man skru av kameraets innebygde "black frame" å ta dette manuellt ? hvis ikke blir det jo min 16 sek mellom hvert bilde og det må jo bli hakkete?

Ja, jeg ville nok slått dette av, ellers får du "kutt"/opphold i stjernes bevegelse gitt at følgende stemmer: Dark-frame subtraction tar ca. like lang tid å gjennomføre som lukkertiden. Er ikke helt sikker på dette. Bildene skal uansett både støyfjernes og reduseres i størrelse og dette minsker omfanget av uønskede elementer i stor grad.

Lenke til kommentar

Takk for en fin gaid. Jeg ser frem til del 2.

 

Jeg vil bare si at det er mulig å lage timelaps-film (intervallfilm?) uten verken stativ, intervallometer eller systemkamera. Selv om det er ideelt å ha utstyret du nevner så er det er fullt mulig å lage intervallfilm med langt enklere utstyr.

 

For dem som bare har lyst til å prøve om det er gøy å lage en intervallfilm, kan det være greit å bruke det utstyret man har, før man drar kortet. *

 

Foruten kunnskap, må man ha **:

- Et stabilt underlag til kameraet.

- Et kamera som kan ta bilder kontinuerlig med jevne tidsintervaller.

- Kameraet må ha manuell eksponeringskontroll. (Det er sikkert mulig uten, men mye mer krevende.)

- Programvare og maskinvare som setter bildene sammen til en film.

Joda, man kan alltids spare noen kroner på å bytte ut kostnad med økt tidsbruk og muligens dårligere resultat, men i en guide så faller poenget bort hvis jeg skal anbefale å lage en timelapse på vanskeligst mulig måte. Et stativ koster fra noen hundre kroner, og da er dette lite sammenlignet selv med et billig kompaktkamera - og vil funke mye bedre enn å alltid skulle være avhengig av et stabilt underlag, med tanke på komposisjon og enkelthet med å få riktig høyde o.l.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...