Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppstart av firma spm - autorisert for å drive reperasjoner?

Lami

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ingen aning om spørsmålet mitt går under juss ellet hva, så hvis dette er feil sted å spørre, mod flytt tråden.

Isåfall. Spørsmålet er angående firma.

Jeg har en idee om firma og drive reperasjoner. Men må man være autorisert av firmaet man driver reperasjoner av dems produkter?

Feks telefonfix.no, se på den siden. De måtte slutte pga ikke autorisert. Hva med Dr.iPod. Er de autorisert?

Vil jeg få samme problem som telefonfix hvis jeg begynner med å reparere feks telefoner til forskjellige merker fra privatpersoner?

Takk for svar! :)

Mvh

Simen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt hva du skal reparere. Noen typer reparasjoner trenger en offentlig godkjent autorisasjon, eks. bilverksted.

Når det gjelder mobiltelefon så er det ikke krav til en slik offentlig autorisasjon, men om du får tak i deler etc. er selvfølgelig en annen sak. Dessuten vil slike reparasjoner kunne føre til erstatningsansvar/ reklamasjonsansvar mot deg (kort og godt et juridisk ansvar).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder mobiler er det produsentene som kan være vrange og nekte garanti ved mobiler som er fikset av verksteder uten autorisasjon fra dem. Dette er vanlig å opplyse om for verkstedet og en FAQ som;

"Mister jeg garanti og rett til reklamasjon på telefonen ved å reparere den gjennom dere? Svar: Ja", er ikke akkurat god reklame. Er vel derfor telefonfix ser seg nødt til å legge ned, etter press fra Apple, Samsung og HTC ifølge sidene deres.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg begynner med å reparere mobiler fra forskjellige produsenter så har jeg juridisk ansvar, eller?

Men hva med dr.iPod? Mister man garanti hos de? Jeg tenker, hvis dr.iPod kan holde på å reparere iPhones osv så kan vel jeg med Android telefoner?

Kommer jeg til å ha juridisk ansvar hvis jeg starter opp? Må jeg betale hvis jeg ødelegger noe? Er det ikke noe god business (altså at det blir mye problemer, press osv) på fiksing av Android telefoner?

EDIT: Vil det ikke bli mulig å bli autorisert fra produsentene?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Dr. iPod har vel spesialisert seg på å skifte enklere deler som knust glass, bakdeksel/batteri og hjem-knappen, og det til en lav pris kontra Apple selv. Dette er noe man like gjerne kan gjøre selv uten at det går utover garanti og reklamasjonsrett, tror jeg.

Når det gjelder å selv bli autorisert, er vel det en meget ambisøs ambisjon. Jeg vil anta at de fleste produsenter foretrekker større selskaper med spesialisering og stor kapasitet innenfor telekom (eks. mCare), og er lite interessert i å benytte ENP med lite om ingen dokumentasjon om kompetanse og svært liten kapasitet.

Men for all del, kjør på, det er absolutt ikke ulovlig å fikse små deler etc. om du ikke selv velger å kalle deg autorisert, ekspert eller GoogleAndroid Inc. Norge.

Lenke til kommentar

Jeg tenker å gjøre det samme. Skifte enkle deler som knust glass, eventuelt fiksing av bricket telefon, batteri og slikt.

Er det noen steder jeg kan finne ut om det går utover garanti og reklamasjonsrett?

Og hva slags ansvar har jeg hvis jeg reparerer mobiler til privatpersoner? KVTL over her snakket om juridisk ansvar. Vil jeg måtte betale erstatning hvis det går noe galt under skifting av skjerm for eksempel?

Takker for svar forresten :)

Lenke til kommentar

Om du ødelegger noe er det ingen andre enn deg som står ansvarlig for det, da du har tuklet med ting du ikke kan. Garanti faller bort om dette er noe kunden ikke skal fikse selv (Apple legger bl.a. all skyld på kunde om det er skrudd i en eneste skrue, vet ikke hvor harde andre er her). Senere rett til reklamasjonssak kan falle bort om en påvist feil er skapt grunnet din tukling (her må sammenheng bevises - bevisbyrde på produsents side).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...