Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mondeo stasjonsvogn '99, fikse ting selv?

Anbefalte innlegg

hallo folkens!

Har en 99 mod ghia 1.8 stasjonsvogn, og her har noen deler gått som må byttes.

jeg kan få tak i deler billig, men det jeg lurer på er om jeg får det til på egenhånd.

Problemene:

slitte bremseskiver(bytte klosser og?)

40% forskjell i bremsetromlene bak (bytte begge sider med sko?)

slakk bærekule venstre side(bytte komplett arm)

ødelagte bærearm pakninger bak(verkstedet foreslo å bytte hele bærearmen, lettere)

Så her er spørsmålet, kan jeg bytte alt detta selv? har en far og svigerfar som kan litt mer om bil enn meg :p

Er også noen andre problemer som jeg tipper verksted må fikse:

hjul foran blir sllitt på innsiden.

rust på bremserør fra midt og forover

alle svar tas imot med stooor takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Har du tid og lyst er det bare å gå i gang. Bremsearbeidet er ikke allverden, men det som har med oppheng å gjøre, er det litt verre med. Det du skal tenke på er at nav og bremser i de aller fleste tilfeller må av når bærekule og a-armer skal byttes.

Ujevn slitasje på hjulene får du ordna opp på verksted med en såkalt firehjulskontroll. Sett av +- 2000.

Bremserørene må nok skiftes hvis de har rusta. De kan slå sprekker under kraftig nedbremsing, og du får feil på EU.

Klossene får du bytta selv med hjelp av dine kompanjonger. Dersom skivene er godt slitt (dype riper eller kraftig rust) bytter du dem i samme slengen.

Ny bremsevæske er nødvendig etter dette. Du trenger da en vakuumanretning til å tømme rørene for luft.

Men aller først, sving innom Biltema og skaff deg en Haynes-bok. Der står det sannsynligvis litt av hvert av tips og triks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...