Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjerneved av furu -skal det være så dyrt?

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å bygge en terasse/utvide den eksisterende.

Impregnert furu er jo vanlig å bruke men er miljø/helseskadelig. Har lest om kjerneved av furu som et bra og sunt alternativ, men fikk oppgitt pris nesten 3 ganger mer enn impregnert!

Iflg denne nettsiden skulle det ikke koste mer enn 50% ekstra i forhold til impregnert furu. Hva stemmer, og hvor hen får man mest for pengene? Har vært f.eks. hos Maxbo og der har de ikke denne tresorten så det er kanskje ikke så stor etterspørsel etter dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Impregnert furu er jo vanlig å bruke men er miljø/helseskadelig.

Tja. Man vet at impregnering kan ha bivirkninger, derfor finnes det regler som gjør at dagens impregnerte materialer slett ikke er så ille som tidligere tiders. Dersom du ikke skal ha dem i maten eller direkte i kontroll med drikkevann, ville jeg tatt sjansen.

Lenke til kommentar

Opplever det er vanskelig å finne konkret informasjon på nettet om hvor farlig/ufarlig impregnert trevirke er. Visstnok skal det som selges i dag ikke være av CCA (kobber, krom, arsen) som før, og heller kun inneholde kobber. Kobber er i enkelte forbindelser skadelig har jeg lest, men det er veldig vag og lite konkret informasjon å finne om akkurat hvor skadelig/lite skadelig dette er. At det er miljøskadelig derimot finner man mye informasjon om (deler av impregneringen renner ned i grunnen ved regn som er svært skadelig for en del organismer). Skal visst hjelpe å male/beise materialene for å "innkapsle" impregneringen, men igjen vet jeg alt for lite om hvor effektivt dette er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...