Gå til innhold

Søke befalsskole med karakter 4 på teoritesten fra sesjon

Andmy

Anbefalte innlegg

Hei!

i tre år har jeg trent og jobbet mot et bestemt mål, nemlig befalsskole. skulle på sesjon idag, noe som skulle være en stor og bra dag for meg. møtte opp klokka 9 idag tidlig, fullførte legesjekk og fysiske tester med stil, fikk faktisk topp karakter i alt der. så kom jeg til det teoretiske.... da klarte jeg å klumse til absolutt alt på grunn av stress og dårlig tid, og endte opp med en karakter 4.

Snakket med sesjonsoffiser om dette, og han sa at ikke absolutt alt håp var borte. han mente jeg burde søke til BS vinteren neste år, da det var færre søkere om vinteren. han mente også at mine karakterer fra videregående kunne ha noe å si, og kunne kanskje overveie fireren, men ville ikke love meg noenting. Han mente også at dersom jeg fullførte førstegangstjeneste først, og klarte å utmerke meg der, hadde større sjanser til eventuell befalsskole etterpå..

er det noen her inne som har noen mirakelhistorier? eller er det kanskje noen som har klarte dette selv, med en karakter 4? er det håp for meg?

Tror aldri jeg har vært så knust i hele mitt liv. kan ikke huske sist jeg gråt, men på oslo S ista mens jeg ventet på bussen klarte jeg faktisk ikke holde tårene tilbake.

Håper virkelig på hjelp her. framtiden ser veldig sort ut nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold tårene tilbake når du er i forsvaret og gi bånn gass! Broren min fikk og 4. Han kom seg lett inn på befalskolen. Dersom du gjør det bra har ikke sesjon 2 karakteren så mye å si! Så lenge du har pågangsmot og viser at BS er noe du virkelig vil så klarer du deg bra!

Stå på! ;)

Lenke til kommentar

tusen takk for svar! har fått høre fra mange idag at det faktisk er mulig! mulig nåleøynet ble en del mindre nå, men muligheten er der fortsatt! er det noe jeg virkelig vil, så er det det her! kommer til å søke til sommeren uansett, selvom jeg tviler på at jeg vil få noe særlig svar derfra. blir vel til at jeg søker i løpet av førstegangstjenesten, og jeg har faktisk troen på at dette skal gå nå! mulig det blir UB, men håper selvsagt på HBS. får jo faktisk et halvt år ekstra til å forberede meg både fysisk og psykisk på dette, så får nesten bare se det positive i det!

Lenke til kommentar

Du kan jo argumentere ovenfor VPV at du var trøtt \ småsyk eller noe på sesjonsdagen. Har du gode karakterer fra VGS ville jeg lagt ved en kopi av vitnemål \ siste karakterutskrift og brukt det som begrunnelse for hvorfor du bør få møte på FOS. Evt kan du jo si deg villig til å ta en ny test på FOS. Vet at enkelte har fått tatt ny test på FOS og kommet igjennom, så det er mulig! Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg, søkte UBHH og ble innkalt til FOS. Var der i sommer, eneste jeg måtte gjøre var å ta den teoretiske testen på nytt. Jeg fikk over kravet og kom videre i opptaket.

Søknaden din vil bli vurdert og om du blir innkalt, får du et nytt forsøk på den teoretiske testen. Men KUN ett nytt forsøk! Om du ikke består da, er du ute av opptaket på dagen, men mindre en eller annen avdelingssjef har sendt et eller annet skriftlig brev til FOS om at du skal gjennom opptaket samme hva....

Skal også nevnes at jeg under FOS var 11 måneder ut i førstegangstjenesten da, så mulig dette spilte inn på min søknad.

Lenke til kommentar

tusen takk for svar! har fått høre fra mange idag at det faktisk er mulig! mulig nåleøynet ble en del mindre nå, men muligheten er der fortsatt! er det noe jeg virkelig vil, så er det det her! kommer til å søke til sommeren uansett, selvom jeg tviler på at jeg vil få noe særlig svar derfra. blir vel til at jeg søker i løpet av førstegangstjenesten, og jeg har faktisk troen på at dette skal gå nå! mulig det blir UB, men håper selvsagt på HBS. får jo faktisk et halvt år ekstra til å forberede meg både fysisk og psykisk på dette, så får nesten bare se det positive i det!

kom deg til førstegangstjenesten å overask befalet :)

Lenke til kommentar

Du kan jo argumentere ovenfor VPV at du var trøtt \ småsyk eller noe på sesjonsdagen. Har du gode karakterer fra VGS ville jeg lagt ved en kopi av vitnemål \ siste karakterutskrift og brukt det som begrunnelse for hvorfor du bør få møte på FOS. Evt kan du jo si deg villig til å ta en ny test på FOS. Vet at enkelte har fått tatt ny test på FOS og kommet igjennom, så det er mulig! Lykke til.

Jeg ligger godt opp mot 5 i snitt på videregående, så kanskje dette kunne være lurt! vet veldig godt med meg selv at jeg skulle klart å komme meg over 5. Klarte å levere ved en feiltagelse halvveis i mattetesten, og fikk hjelp av sesjonsoffiseren til å begynne på nytt, noe som førte til at jeg satt igjen til slutt og stressa med å bli ferdig fordi jeg følte alle venta på meg. men hjelper nok dårlig med sånne unnskyldninger, tipper jeg!

Sendt en mail til rekrutteringen til BS og fikk i svar at jeg kunne verve meg som grenader eller eventuelt søke meg til telemark bataljonen etter endt førstegangstjeneste. Må innrømme at motivasjonen igjen er på topp, ettersom det ser ut til å dukke opp flere og flere muligheter :) nå er planen som sagt å søke i sommer, og dersom jeg ikke kommer inn der blir det å jobbe, trene og manne meg opp til førstegangstjeneste. Tenkte også å prøve å få tatt et kurs i praktisk ledelse i løpet av det halve året om pengene rekker til.

Og å overraske befaler skal jeg! fikk valget mellom og enten tjenestegjøre på østlandet, eller nordnorge, og det var da ikke et veldig vanskelig valg :) Jeg skal komme meg opp i nord, og mens de andre klager og syter over kulda og hvor jævli de har det, skal jeg gripe sjansen og være positiv som bare det og håpe på at noen ser meg! haha

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Ikke vær redd for søke :)

80% av det de ser etter er hva du faktisk har i huet når det brenner på dass og man har fått lite mat og er under konstant tidspress.

Og klar de fysiske minstekravene så klarer du det :)

Er selv BS-Panser nå, og befalskolen er bare god stemning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...