Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PAr spørsmål ang trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

har nettopp begynt å interressere meg for nettverk og har derfor noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med!

Dersom en ruter har en teoretisk hastighet på 450 mbps. Finnes det noe tommelfingerregel for den reelle hastigheten ? 450mbps - 10, 20, 30, 40, 50, 60% ?

Finnes det noen program som lar deg finne navn på nettverk, hvilke kanal routeren bruker, hvor mange mbps routeren er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var det gjort. Virker som et veldig bra program.

Her er en liten scan fra nabolaget:

1288839.jpeg

Hva betyr greiene? SSID er jo naturligvis navnet på nettverket, channel tipper jeg på er frekvensen. MEn hva er RSSI? Signalstyrke?

Hva betyr max rate? i første omgang trodde jeg det var max teoretisk hastighet, men det viser seg jo å ikke være det... Routeren min som har teoretisk hastighet på 450mbit er listet på inssider på 144.\

Endret av datahjelp1337
Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke youtibe med innsider som søkeord.

Det programmet kan du bruke for å finne kanalene naboene kjører på og sette ditt nett til en "ledig / beste" kanal så du ikke får forstyrrelser. Du kan også legge det på en laptop og gå rundt for å sjekke signalstyrken grafisk mens du går rundt i huset. Da kan du for eks plassere routeren et bra sted.

Du burde da kun hake av ditt nett og trykke kjør.

Husk at du må dele megabit på 8 for å få megabyte.

Så 450mbit er da 56 megabyte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere får ta den verdien av RSSI med en klype salt. Det er en verdi som blir hentet fra mottakeren og gjort om til signalstyrke. Mottakerne måler mottatt signal som et av 256 mulige nivåer og inSSIDer bruker så dette til å angi styrken. Merk at styrken er angitt som "minus dB" omtrent som i forhold til referanse 1mW.

Dvs jo høyere negativt tall inSSIDer viser, jo lavere er signalstyrken.

Når man får lavere enn halvparten av max bruttohastighet, så tyder dette på at man enten har for svakt signal (eller mye støy). Alternativt at båndbredden i router eller PC er 20MHz. Man må ha 40MHz båndbredde for å oppnå 300 eller 450Mbit brutto.

Hvilken hastighet man oppnår netto, har noe med teknologi og utstyr å gjøre. For 802.11n, så kan man typisk regne 25-35% ved brukbare forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...