Morgens Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Heisan, jeg skal bistå en gammel tante og håper på litt hjelp. Leste et sted at varmepumpe var for eneboliger. Punktum. Men hvordan fungerer det i en 110 m2 3-roms leilighet? Hun har i dag problemer med å justere varmen alt etter solen, det er store vindusflater og temperaturen kan endre seg opptil 5 grader på 1 time. Boligen er jo forholdsvis åpen slik at stue, kjøkken og gang er et rom på 60-70 m2 ca. Dagens oppvarming er 2 slike oljefylte ovner, de varmer godt opp men det er som sagt dårlig termostat. Økonomi er også et moment som kan være greit og ta med i vurderingen. Noen innspill og/eller erfaringer med varmepumpe i tilsvarende bolig? God helg! Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Jeg har et gammelt hus fra 30-talet som er tre-etasjers, tidligere ble det ovnfyrt, men etter varmepumpe og litt etterisolering er huset noe annet. Jeg for min del merker svært gunstig varme hele året, fyrer jo i ovnen når det er på det verste med kulde, men foruten det, har jeg varmepumpa stående på 22 grader nå, og i tredje-etasje holder den faktisk 19 grader. Så tviler man på varmepumpe, er man skeptiker.. Når det kommer på strømregning, har den faktisk blitt mindre, uten at jeg har i det hele har benyttet oljeovn. Edit: Når jeg snakker om etterisolering tenker jeg da på noe småting i andre-etasje, så ikke store tiltakene til. Endret 5. oktober 2012 av KarmaZ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Utfordringen med varmepumpe i leilighet er å finne en god plassering av utedelen. Den gir støy og vibrasjoner, samt noe trekk/vind, og kan være vanskelig å få plassert uten sjenanse for naboer. Ville heller vurdert nye ovner med raskere reaksjon på varmebehov (ikke væskefylte) med god termostat. Lenke til kommentar
comsy Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Ikke noe problem å installere varmepumpe i en slik leilighet. Mulig man må flytte litt på et par møbler, for å få best utnyttelse av pumpa, og for å minimere støy. Støy fra utedel er heller ikke noe problem å unngå. Dette er et problem som kommer fra feil montering, feil valg av pumpe, i tilegg til att dagens pumper er langt mer stillegående, enn for 5 år siden. Monterer selv varmepumper, og i et leilighetsbygg er det selvfølgelig viktig, å gjøre en montering som er til mins mulig sjenanse for naboen. Disponerer man en hageflekk, så er valget enkelt. Da blir det bakkestativ, på såle. Dette forhindrer all resonans i bygget. Om ikke dette lar seg gjøre, så blir det veggstativ på mur, og man benytter vibrasjonsdempere av god kvalitet. Montering på trevegg er heller ikke noe problem. Man må se litt på hvordan veggen er satt opp i forhold til stendere, og luftinger. Bruker man et stativ med punktbelastning, og setter dette rett over stender, så reduserer dette støyen betraktelig. Det viktigste er å velge stor nok pumpe. I en slik installasjon må en unngå de billigste pumpene. Man bør rett og slett velge en pumpe som er kraftigere enn nødvendig. Dette vil gjøre att pumpen ikke jobber så hardt for å dekke varmebehovet. Dette reduserer også støyen, og forlenger levetiden. Et tiltak for ytteligere redusert støy, vil være å supplere med andre varmekilder på dager med ekstrem temperatur. (Med dagens pumper, vil dette si fra -20 til -30 avhengi av fuktighet, vær osv...) Velg en pumpe fra en kjent leverandør. Panasonic, Thosiba, Mitshubishi, Fujitsu Siemens eller IVT. Selv monterer jeg Mitsubishi og fujitsu, og kjenner dermed best ti deres produkter, og skulle jeg anbefale en pumpe til en slik leilighet, ville det blitt denne http://varmepumpe.no/privat/extremepremium/ 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Dersom leiligheten er relativt ny, og godt isolert, og har naboer både over, under og på minst en side, kan jeg ikke se at den økonomiske gevinsten ved en luft/luft-VP er noe argument. I tillegg vil støy og trekk fra innedel være til mer sjenanse i en leilighet enn i en stor enebolig. Jeg har selv hatt VP i mange år i min (relativt store) enebolig, men ville neppe anskaffet dette i en leilighet. VP-selgere påstår gjerne at utedelen ikke støyer, men det gjør den. Både kompressor og vifte gir en del støy, og viften genererer en god del "vind" når den jobber, selv med lav belastning. En ting få tenker på, er at ved fuktig luft vil det dannes is på elementet i utedelen, og når dette avrimes ved reverssyklus på pumpen, vil det renne vann av utedelen. Dette kan bli ganske mange liter pr døgn under de mest ugunstige forholdene, og det kan være problematisk å få drenert dette fra leilighet som ikke er på bakkenivå. Dersom man bor i laveste etasje og har hage, kan det kanskje være et alternativ, men jeg ville som sagt gått for gode ovner med god styring. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Enig med Zanta. Sats på skikkelige termostater + el ovner. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 6. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2012 Takk til dere alle for gode innspill. Det blir ikke varmepumpe. Ville heller vurdert nye ovner med raskere reaksjon på varmebehov (ikke væskefylte) med god termostat. Veggplass er en utfordring, hun har utrolig mye møbler/lite ledig vegg. Kanskje det finnes stående modeller, drar til Elkjøp. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Hvis du skal legge nytt gulv kan det være økonomisk å legge varmefolie under parkett/laminat. Da vil man føle mer komfort, selv om temperaturen er lavere :-) Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. oktober 2012 Del Skrevet 7. oktober 2012 Ut fra første innlegg som nevner store vinduer og raske temperatursvingninger, lurer jeg på om problemet er like mye at det fort blir for varmt når sola står på, og om løsningen kan være persienner for å kutte varmetoppene, mens den oppvarmingen leiligheten allerede har kanskje er tilstrekkelig? Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Et tiltak for ytteligere redusert støy, vil være å supplere med andre varmekilder på dager med ekstrem temperatur. (Med dagens pumper, vil dette si fra -20 til -30 avhengi av fuktighet, vær osv...) Velg en pumpe fra en kjent leverandør. Panasonic, Thosiba, Mitshubishi, Fujitsu Siemens eller IVT. Selv monterer jeg Mitsubishi og fujitsu, og kjenner dermed best ti deres produkter, og skulle jeg anbefale en pumpe til en slik leilighet, ville det blitt denne http://varmepumpe.no...extremepremium/ Jeg kjøpte en varmepumpe fra Fujitsu... 12Leca tror jeg det var og er en av de minste modellene. Kjenner du til denne? Vet du noe rundt effektiviteten til denne ved -8 - -10 grader? Jeg sliter med å finne informasjon om produktet... Lenke til kommentar
comsy Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Et tiltak for ytteligere redusert støy, vil være å supplere med andre varmekilder på dager med ekstrem temperatur. (Med dagens pumper, vil dette si fra -20 til -30 avhengi av fuktighet, vær osv...) Velg en pumpe fra en kjent leverandør. Panasonic, Thosiba, Mitshubishi, Fujitsu Siemens eller IVT. Selv monterer jeg Mitsubishi og fujitsu, og kjenner dermed best ti deres produkter, og skulle jeg anbefale en pumpe til en slik leilighet, ville det blitt denne http://varmepumpe.no...extremepremium/ Jeg kjøpte en varmepumpe fra Fujitsu... 12Leca tror jeg det var og er en av de minste modellene. Kjenner du til denne? Vet du noe rundt effektiviteten til denne ved -8 - -10 grader? Jeg sliter med å finne informasjon om produktet... Trenger produkt type på både inne og ute del, så skal jeg se hva jeg finner i papirene mine. Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Produkt type? Hmm... På innedelen står det modell: ASYG12LECA På utedelen står det modell: AOYG12LEC Den skal kunne levere inntil 4 kwh Hjelper det? COOP Bygg selger den for 13.998,-. Jeg kjøpte den direkte via montør til 11.998,-. Lenke til kommentar
emilwe Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Har også en ASYG12LECA kjøpt fra Megaflis for 11.990,- inkl montering for litt under et år siden. Kun en uke i februar at jeg måtte til med tilleggsvarme, men jeg bor kystnært på sørlandet med kaldeste måned med snittemperatur på 0 grader. Siste 30 døgn har jeg spart 1700kWh sammenlignet med samme periode i fjor uten pumpe og det er en 1000-lapp spart ca. Flyttet inn i fjor sommer, og har nå fram til midten av desember med å danne meg et lite grunnlag for hvor mye innsparing varmepumpen gir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå