ARTO85 Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Et lite hverdagsmysterium jeg trenger hjelp til å løse: Jeg har en lacie ekstern harddisk koblet til min boxee box. Denne er delt i to partisjoner, den ene er tom, mens den andre har - inntil nylig - inneholdt store mengder filer, primært videoer. Da jeg skulle se en video i går fikk jeg en feilmelding om at filen ikke kunne finnes. Da jeg i dag sjekket harddisken var den så og si tom. Alle videoene, så nær som fire var borte. Det samme var mappene jeg lagde til meg og samboeren da jeg satte opp disken - men disse ble aldri tatt i bruk. Jeg regnet med at filene er slettet ved en feil, og kjørte et filoprettingsprogram, men dette gir beskjed om at det ikke er slettet noen filer fra disken... Ps: den siste tiden har jeg fått beskjed om at det har vært en feil med partisjonen. Da jeg koblet harddisken til datamaskinen i dag fikk jeg denne beskjeden, og jeg kjørte en automatisk reparasjon. Kan dette ha wipet hele greia? Hva annet kan ha skjedd? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Det kan være at reparasjonsprogrammet har laget en partisjon ut av de 2 partisjonen med det resultatet at du mistet innholdet på hd'en. Du bør sjekke S.M.A.R.T status på disken (crystaldiskinfo er et greit prog for det) og ikke minst kan det være lurt å være litt årvåken i forhold til backup av informasjon på den om du skal bruke den til sekundær backup / lagring. Lenke til kommentar
ARTO85 Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Begge partisjonene er der fremdeles. Feilmeldingen jeg har fått tidligere har handlet om kun den ene partisjonen.. Lenke til kommentar
ARTO85 Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Og jeg tror ikke egentlig at det er reparasjonen som rer synderen. Boxeen fant som sagt ikke filene i forkant av reparasjonen. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Som sagt, har du sjekket S.M.A.R.T status? Lenke til kommentar
ARTO85 Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2012 Skal gjøre det i morgen. Kjører en grundigere recoverysjekk nå. Vil en smart test kunne redde filene mine? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Smart sjekker helsen på harddisken din men kan ikke gjøre noe med filene dine. Den er en fin indikasjon på om du bør vurdere å bytte ut en hd. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. oktober 2012 Del Skrevet 6. oktober 2012 Er mulig at harddisken din også synger på siste verset og at du har hatt ett lite filsystem krasj som resultat. Får du indikasjoner på SMART statusen at disken din er på vei å ryke, så bruker du reklamasjonsretten og får en ny disk som du så bare tar filene ut av backupen din... For du har vell backup? Lenke til kommentar
ARTO85 Skrevet 10. november 2012 Forfatter Del Skrevet 10. november 2012 Jeg får en god helseindikasjon med crystaldiscinfo. Noe annet var ikke å forvente da disken er helt ny. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Da vil jeg anta at problemet kan ligge i den eksterne Boxen. Husker at feks Icy Box kunne ta livet av noen hd'er i den forstand at innholdet forsvant, mulig noe lignende har skjedd her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå