Gå til innhold

Dedektivmysterium - hva i alle dager har skjedd med harddisken min?

ARTO85

Anbefalte innlegg

Et lite hverdagsmysterium jeg trenger hjelp til å løse: Jeg har en lacie ekstern harddisk koblet til min boxee box. Denne er delt i to partisjoner, den ene er tom, mens den andre har - inntil nylig - inneholdt store mengder filer, primært videoer. Da jeg skulle se en video i går fikk jeg en feilmelding om at filen ikke kunne finnes. Da jeg i dag sjekket harddisken var den så og si tom. Alle videoene, så nær som fire var borte. Det samme var mappene jeg lagde til meg og samboeren da jeg satte opp disken - men disse ble aldri tatt i bruk. Jeg regnet med at filene er slettet ved en feil, og kjørte et filoprettingsprogram, men dette gir beskjed om at det ikke er slettet noen filer fra disken...

Ps: den siste tiden har jeg fått beskjed om at det har vært en feil med partisjonen. Da jeg koblet harddisken til datamaskinen i dag fikk jeg denne beskjeden, og jeg kjørte en automatisk reparasjon. Kan dette ha wipet hele greia? Hva annet kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at reparasjonsprogrammet har laget en partisjon ut av de 2 partisjonen med det resultatet at du mistet innholdet på hd'en.

Du bør sjekke S.M.A.R.T status på disken (crystaldiskinfo er et greit prog for det) og ikke minst kan det være lurt å være litt årvåken i forhold til backup av informasjon på den om du skal bruke den til sekundær backup / lagring.

Lenke til kommentar

Er mulig at harddisken din også synger på siste verset og at du har hatt ett lite filsystem krasj som resultat.

Får du indikasjoner på SMART statusen at disken din er på vei å ryke, så bruker du reklamasjonsretten og får en ny disk som du så bare tar filene ut av backupen din... For du har vell backup?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...