Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har et ekstremt viktig spørsmål. fordi for 2-3 uker siden var jeg hos politiet for å ha vitneforklaring ang en sak. dagen etterpå fikk jeg vite at den jenta saken gjelder fikk lese min forklaring!

har politiet lov til det?

for jeg synes det er dårlig gjort, for det er noe jeg har fortalt til dem, å hun jenta det gjelder trenger forsovet ikke å vite hvilket syn og hvilke meninger jeg har om den saken der. så hadde satt stor pris på om noen kunne svart meg på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke den jenta som er anmeldt, det er hun som er den som har anmeldt saken. er hun som har blitt missbrukt. men jeg forstår ikke hvorfor hun skal få lov til å ha oversikt over hva vi som står utenfor har sagt osv. det blir så og si helt feil

Lenke til kommentar

hun har fått lov til å lese alle sin forklaring, å det synes jeg bare er dumt. fordi jeg har sagt ting som jeg personlig ikke vil at hun skal vite, for jeg har sagt min mening om saken ++. å dette får hun lov til å lese dagen etter jeg har vært der. har ingenting imot det sånn generelt, men jeg fikk ikke beskjed om det på forhånd. hadde jeg fått det, så hadde jeg nok begrenset meg litt med det jeg sa, for hun trenger ikke å få vite absolutt alt jeg har sagt. trodde politiet hadde taushetsplikt, for jeg har ikke sagt meg villig til at fornærmede skal lese min forklaring.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dere være teit at fornærmede (for å bruke faguttrykk) skal få innsyn i hvordan det går med saken?

Fordi hun da kan endre sin forklaring til å passe inn i de andres forklaringer? Det er vel ganske åpenbart?

Jeg har selv vært i avhør til politiet, og de tok opp hva jeg sa, de skrev ned hva jeg sa, og det var en politimann som avhørte meg. Så hvis forklaringen sånn helt tilfeldig passer vitneforklaringene så tror jeg at politiet lukter lunta.

Og itillegg under andre avhør sjekket de konstant notatene fra første avhør for å sjekke om jeg hadde forandra på forklaringen.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

I en velfungerende rettsystem er det svært viktig at den anklagede får innsikt i materialet som brukes mot en i en eventuell straffesak. Dette er ikke Kongo, her er man faktisk uskyldig til det motsatte er bevist.

Skal man bygge et dugelig forsvar må man jo få innsikt i hva slags bevismateriale som blir brukt mot en.

å hun jenta det gjelder trenger forsovet ikke å vite hvilket syn og hvilke meninger jeg har om den saken der

Altså, når du skal gi en vitneforklaring skal du jo avgi hva du har observert. Alt annet (inkludert dine personlige meninger om saken) er fullstendig irrelevant. Det er til syvende og sist loven som blir vektlagt, ikke dine personlige meninger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen idé om hvordan lovverket er her, men det er bra at de ikke sa ifra, dersom du hadde moderert deg deretter. Poenget burde være at saken skal legges fram slik den er. Dine meninger om saken burde du strengt tatt ikke ytret i det hele tatt, med mindre de spurte, fordi det angår ikke saken hva du synes, i hvert fall ikke hvis det er så relevant at du bare hadde droppet det om du visste hun hadde kunnet lese det etterpå.

Lenke til kommentar

Fornærmede har innsyn i saken på etterforskningsstadiet etter reglene i påtaleinstruksen pgf 16-4:

§ 16-4. Fornærmedes og etterlattes rett til kopi av saksdokumentene

Fornærmede og etterlatte i lovbestemt rekkefølge kan få kopi av sakens dokumenter i den grad det er nødvendig for at de skal kunne ivareta sine interesser i saken og det for øvrig anses ubetenkelig. Det samme gjelder andre som har fremmet sivile krav i saken.

Bistandsadvokaten skal få tilsendt kopi av forklaringen til sin klient. Fornærmede og etterlatte må ikke uten politiets samtykke selv gis kopi av egen forklaring i saken.

"det for øvrig anses ubetenkelig"-klausulen forstås vanligvis slik at fornærmede ikke gis adgang til andres forklaringer før han/hun selv har avgitt forklaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...